Článek
Odkdy bude vyšší daň platit, zatím není jisté. Zákon musí podepsat prezident a musí vyjít ve Sbírce zákonů. Pak nabude účinnosti prvního dne následujícího měsíce. Pro změnu sazby spotřební daně hlasovalo 54 senátorů, čtyři hlasovali proti. Šlo o tři senátory z klubu ANO a SOCDEM a nezařazenou senátorku Danielu Kovářovou.
Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům. Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle Ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Schválit zvýšení daně doporučily plénu Senátu dva jeho výbory. Vláda chtěla navýšení schválit ve Sněmovně v květnu ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Tento postup ale vetovala sněmovní opozice. Sněmovna proto změnu zákona schválila až 12. července.
Proti zvýšení daně dnes vystoupila senátorka Kovářová. Podobně jako sněmovní opozice argumentovala hlavně tím, že firmy kalkulovaly své náklady podle dosud platné sazby daně. Dodala také, že podle jejího názoru spotřební daň nemá vůbec existovat. Její argumenty odmítl například předseda ústavně-právního výboru Tomáš Goláň (ODS a TOP 09) nebo předseda hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS). Shodně poukazovali na to, že nafta proti začátku letošního roku výrazně zlevnila.
Také ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) poukazoval na to, že naftu tankují i zahraniční řidiči, a čerpají tak výhodu, která pro ně určena nebyla. Odmítl, že by vláda zvyšovala daň, a zdůraznil, že sazba se pouze vrací na původní úroveň. Senátor Ladislav Václavec (ANO a SOCDEM) navrhoval odložit účinnost na 1. leden příštího roku, ale protože Senát novelu zákona schválil, o jeho návrhu se už nehlasovalo.
Vláda v důvodové zprávě tvrdí, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy. „Stav zvýšených cen motorové nafty se ovšem razantně změnil v první polovině roku 2023, kdy ceny této komodity pro konečného spotřebitele v České republice výrazně poklesly tak, že jsou v měsíci dubnu 2023 jedny z nejnižších v Evropské unii,“ stojí v důvodové zprávě.
Ceny pohonných hmot loni začaly skokově narůstat po zahájení útoku ruské armády na Ukrajinu na konci února 2022. Letos pohonné hmoty nejprve od začátku února zlevňovaly, zhruba od konce května pozvolna stoupaly. Podle aktuálních údajů společnosti CCS stojí litr nafty v průměru 32,74 Kč, což je o 16 haléřů víc než před týdnem. Současná cena nafty je nejvyšší zhruba za poslední dva a půl měsíce. Podobně je na tom i benzin, který byl naposledy dražší na konci dubna.