Hlavní obsah

Nádherný restomod Alfy Romeo 164 má styl. A duši!

Foto: BTS Creativity

Karbonová karoserie, sportovní podvozek a nesmírná pozornost k detailům. Takhle to prostě umí jen Italové!

Restomody jsou v dnešní době skvělý způsob, jak udržet nejen youngtimery, ale i regulérní veterány v kondici na dalších několik let. Největší oblibě se pochopitelně těší restomody vozů, které už se dávno nevyrábějí a s největší pravděpodobností už ani nebudou – pravda, v tom ostatně i jejich účel tkví. Tyto vozy pochopitelně už neslouží ke každodennímu používání, ale k jízdě pro radost. A auta pro radost vždy uměla stavět Alfa Romeo.

Článek

Jistý Jeremy Clarkson napsal ve své knize „Vím, že máš duši“, že aby věci měly duši, musejí mít lidské vlastnosti – tudíž musí mít chyby. Ne náhodou se tak v této knize objevila útočná puška AK-47, bitevní loď Jamato nebo úchvatný Concorde. A také vůz Alfa Romeo. Pro úplnost šlo konkrétně o typ 166, ale poselství je jasné – vzhledem k jejich pověsti to není auto, které byste zvolili třeba na cestu do Chorvatska. Ale pokud jde o design a o auta, která máte jen tak „provětrat“ v neděli nad ránem, máloco se jim vyrovná.

Foto: BTS Creativity

Černá spodní část karoserie je ve skutečnosti karbon s čirým lakem

Toho jsou si patrně vědomi i v italské firmě BTS Creativity, a proto se rozhodli nenechat tuto Alfu Romeo 164 Quadrifoglio Verde napospas osudu. Faktem je, že Alfy 164 jsou dnes nesmírně vzácné a v pojízdném stavu ještě vzácnější – nemluvě o verzi QV. Zní to trochu jako klišé, ale tento konkrétní vůz byl objeven v dezolátním stavu na statku v jedné italské vesnici. A firma se sídlem v Turíně rozhodla v tomto stroji probudit ztracenou jiskru.

Ohledně exteriéru z původního vozu zbylo jen velmi málo – tato „renovovaná“ karoserie je totiž ve skutečnosti z karbonu, což už samo o sobě napovídá, že nešlo o levný restomod. Na tu byl nanesen dvoubarevný lak, hlavní barvou nemohla být žádná jiná než ikonická sytě rudá „Rosso Competizione“, doplněná o kontrastní černou ve spodní zhruba třetině vozu – což je, jak ukáže bližší pohled, pouze čirý lak odhalující karbonovou strukturu.

Firma BTS Creativity od počátku zamýšlela tuto 164 jako předváděcí vůz, který by na veletrzích prezentoval odbornost a dovednosti, kterými firma disponuje. K dovršení klasického dojmu z auta nesmějí chybět ani kovaná 18palcová kola s kruhovými paprsky, připomínající staré telefony, které mnozí z nás mívali doma – a možná ještě mají ve skříni nebo na půdě. V kontrastní černé jsou pak ještě vnější zpětná zrcátka a fólie předních světel. Aby se mlhovky „neztrácely“ v černém nárazníku, byly potaženy pro změnu žlutou fólií.

Foto: BTS Creativity

Zanícení a pozornost k detailům se promítají i do interiéru. Vedle volantu s dřevěným límcem najdeme řadicí páku s koženou manžetou. Není to sice nezbytně nutné, ale je to velmi vkusné

Podobné zanícení bylo věnováno i interiéru – sedadla mají nové výplně, aby působila více anatomicky, došlo i na nové hnědé čalounění, které obklopuje i kapličku přístrojů a levou část středové konzole. Dejte to vše dohromady s dřevěným věncem volantu a kůží obšitou manžetou řadicí páky a výsledek je naprosto skvostný.

Vzhledem k původnímu stavu této Alfy se bohužel nedochoval povedený 3,0l V6 Busso. Ten v tomto případě supluje jeho 2,0l verze přeplňovaná turbodmychadlem. I tak dává velmi slušných 210 koní a 306 Nm točivého momentu, díky čemuž vůz zrychlí na stovku 7 sekund a pokračuje až na maximálku 245 km/h. Ale ruku na srdce – tohle je přesně ten typ auta, u kterého výkonové hodnoty na papíře (stejně jako spotřebu) neřešíte.

Výkon je přenášen přes pětistupňový manuál na přední kola, pro lepší jízdní vlastnosti tak byl původní elektricky ovládaný podvozek nahrazen zakázkovým sportovním se zkrácenými pružinami. Ke sportovnímu podvozku padnou jako ulité velké větrané brzdové kotouče s rudými třmeny Brembo, ačkoliv nesou logo automobilky.

„Cílem nebylo pouze oživit původní design,“ dodává návrhář firmy BTS Creativity Antonio Lafata. „Cílem bylo rovněž zvýraznit a podtrhnout přednosti celého vozu, aby zářil stejně, jako když byl nový, ne-li více.“ Jak zaznělo výše, tato 164 je momentálně předváděcím vozem pro potenciální klienty, a podle všeho to tak i zůstane, neboť firma nezveřejnila jak celkovou cenu vozu, tak ani cenu úprav. Takže tu ledvinu nakonec prodávat nemusíme. Škoda.

Načítám