Článek
„Žádné BRZ v Evropě,“ říkaly nám zlí jazykové. „Na nástupce ikonického japonského sporťáku se symbolem Plejád ve znaku a dvojče nové Toyoty GR86 si na starém kontinentu musejí nechat zajít chuť,“ říkaly. Nesmysl! České zastoupení Subaru oznámilo, že nové BRZ v Evropě bude, a tak se v limitovaném počtu dostane i do českých luhů a hájů.
Drobné i zásadní změny
Zkrátka všechno jde, když se chce. Můžeme se tedy těšit na druhou generaci Subaru BRZ s novým 2,4l plochým motorem boxer o výkonu 234 koní, který pohání tu správnou nápravu – zadní. Spolupracovat bude buďto s manuálním šestikvaltem, případně 6stupňovým automatem, jak jsme byli zvyklí doposud.
K několika vylepšením tu však došlo. Konkrétně verze s automatickou převodovkou dostane oproti minulosti vylepšený režim Sport, který teď při ostré jízdě pozná řidičův záměr podržet aktuální zařazený kvalt, a tak neodřadí samovolně nahoru při té nejméně vhodné situaci – například při řízeném smyku.
Design
Zdaleka však nedošlo jen na softwarové úpravy – nové BRZ má níže uloženou 6úhleníkovou přední masku, výrazná boční linie ji lemuje a od ní směřuje přes přední blatníky až k těm zadním, čímž dává celkovému designu celistvost a zároveň i špetku elegance.
Nafouknuté blatníky přitom nenechají nikoho na pochybách, že jde o čistokrevný sporťák. Je tu i řada aerodynamických prvků, jako jsou například výrazné boční prahy nebo průduchy za předními koly, které se starají o redukci vztlaku v oblasti předních kol.
Konstrukce
Patrně největší pokrok však nové BRZ zaznamenává z hlediska konstrukce. Automobilka uvádí, že použitím vysokopevnostní oceli a lepených spojů se podařilo nejen ušetřit hmotnost, ale i zvýšit torzní tuhost karoserie, a to o 50 %!
Díky hojnému využití hliníku – konkrétně na předních blatnících, střeše a kapotě – se podařilo ušetřit další kila a v neposlední řadě posunout těžiště vozu opět co nejníže, což se příznivě projevuje na jízdních vlastnostech. Výsledkem je, že i přes pevnější karoserii a větší a silnější motor je nové BRZ jen o 10 kg těžší než jeho předchůdce.
Motor
Onen agregát je opět plochý atmosférický čtyřválec, zdvihový objem však vzrostl z 2,0 na 2,4 litru. Stejně jako předchůdce využívá technologii přímého a nepřímého vstřikování od Toyoty, Subaru slibuje výtečnou reakci na povely plynového pedálu a jednoznačně patrné vnímání vyššího výkonu.
Subaru uvádí, že díky efektivněji řešené konstrukci sacího i výfukového potrubí se podařilo snížit tření – konkrétně o 15 %. Výkon 234 koní dává při objemu 2,4 litru téměř přesně 100 koní na litr, což je u atmosférického motoru skvělá hodnota. Točivý moment 250 Nm přichází v 3 700 otáčkách, jako takový má však velmi plochou křivku.
Interiér
Interiér dělá snad polovinu celého řidičského zážitku a to v Subaru velice dobře vědí. Jednoduchá, horizontálně orientovaná palubní deska nabízí skvělý výhled a poskytuje maximální soustředění na jízdu. Parádní sedadla jednak podrží v zatáčkách, zároveň poskytují oporu na dlouhých cestách a snižují únavu.
Najdeme tu 8palcový dotykový displej infotainmentu a vedle něj ještě segmentový LCD displej. Oba společně pomáhají řidiči rychle a intuitivně rozpoznávat klíčové jízdní informace, což je opět příhodné nejen při sportovní, ale i při každodenní jízdě.
Bezpečnost
Myslelo se tu i na bezpečnost. Zásadní je fakt, že verze s automatickou převodovkou budou nově vybaveny systémem EyeSight, který prokazatelně zachraňuje životy. Nechybí ani předkolizní brzdový systém nebo adaptivní tempomat, tedy prvky, které nejen posilují celkový komfort, ale také navozují „klid mysli“, jak říká Subaru.
Karoserie s lepší torzní tuhostí nejenže podporuje jízdní vlastnosti, ale i tu pasivní stránku bezpečnosti. Nová konstrukce s vyšším podílem vysokopevnostní oceli umí vstřebat podstatně větší množství nárazové energie.
Ceny
Jak zaznělo na začátku – prozatím nevíme přesně kdy, ale víme za kolik. Česká specifikace Subaru BRZ začíná na 1 030 000 Kč za verzi s manuální převodovkou, verze s automatickou převodovkou stojí od 1 080 000 Kč.
Připlatit se dá za STI paket, který se skládá ze spoilerů na předním a zadním nárazníku, prazích a také na víku kufru. Další příplatky představuje možnost metalických nebo perleťových laků.
Česko se tak přidá k hrstce exkluzivních evropských trhů, kam se nové BRZ podívá – dalšími jsou Německo, Švýcarsko, Itálie, Polsko a Maďarsko. Tuzemské zastoupení Subaru si tedy prosadilo své a je to jen dobře – něco nám říká, že se po autech jen zapráší.