Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letošní rok byl zájem o elektromobily (samozřejmě také díky štědrému dotačnímu programu) doslova rekordní – jejich prodeje vyskočily o více než 60 % (za prvních deset měsíců se jich prodalo 9 946 ks), a jejich podíl na prodejích nových aut tak dosáhl skoro pěti procent (jako v ostatních civilizovaných zemích). Dotační program se však již vyčerpal, takže udržet tak vysoký zájem do budoucna bude o cenových nabídkách automobilek a také o kvalitě nabíjecí infrastruktury.
Její hustota v ČR není v posledních letech vůbec špatná (už jen proto, jak maličká země jsme), ale výkonnostně poněkud zaostávala. To se však v poslední době rychle mění, což dokazuje příklad energetické společnosti ČEZ. Ta nedávno oslavila otevření jubilejní 100. ultrarychlé nabíječky, čímž jejich počet ve své síti jen za letošek zdvojnásobila (v roce 2024 jich zprovoznila 63).
Co je ultrarychlé nabíjení?
Za ultrarychlé se obecně označuje nabíjení stejnosměrným proudem výkonem 150 kW a vyšším. Většinou se k němu vztahuje zkratka UFC (Ultra Fast Charging) nebo HPC (Hyper Charging). Uživateli přináší krátký nabíjecí čas, efektivní dobíjení (typicky 10-80 %) zvládnete do půl hodinky (pokud máte elektromobil, který tak vysoký výkon nabíjení umožňuje) a za pouhých 10 minut dobijete cca 150 kilometrů, což vám většinou stačí na dojetí do cíle cesty. Většinou však bývá dražší než pomalejší způsoby nabíjení (AC, DC). Vše o nabíjení elektromobilů si můžete přečíst v našem článku.
To je ostatně trend, který bude pokračovat i roce nadcházejícím. Plán na rok 2025 má za cíl provozovat 1 000 stojanů (letos ČEZ překonal metu 800 nabíječek) s celkovým výkonem přes 100 MW (aktuálně 70 MW) a s ještě větším podílem ultrarychlých nabíječek. „Chceme, aby řidiči u stojanů ČEZ i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji v Česku, a proto v roce 2025 ještě zintenzivníme výstavbu ultrarychlých stanic. Na konci příštího roku bude do této kategorie patřit každý pátý stojan v naší síti. Věříme, že u řidičů zaboduje neustálé zkracování časů dobíjení,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.
Škodí rychlé nabíjení bateriím?
Praxe ukazuje, že nabíjení vysokým výkonem bateriím příliš neškodí. Jejich životnost ovlivňuje spíše vybíjení k nule nebo nabíjení do plna. Pokud se budete dlouhodobě držet v „bezpečném“ spektru 10-80 %, uděláte pro baterii svého elektromobilu nejlépe – a je už v zásadě jedno, jakým výkonem ji nabíjíte. Více se dočtete v našem dřívějším článku o nabíjení.
„Řidičům chceme výhody dobíjení na ultrarychlých stanicích představit díky akci ‚Z 0 na 100‘, která až do konce roku zákazníkům na vybraných tarifech zaručuje nejlevnější cenu za kWh v celé ČR,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ. V rámci akce „Z 0 na 100“ (symbolizující dosažení hranice 100 ultrarychlých stanic v síti ČEZ) je dobíjení na ultrarychlých stojanech ČEZ pro zákazníky s tarifem Premium s cenou 11 Kč za načerpanou kWh nejlevnější na trhu ve srovnání tří největších dodavatelů.
Na další podrobnosti jsme se zeptali Martina Schreiera, mluvčího společnosti ČEZ.
1. Jaký výkon budou mít instalované stanice?
Z více než 180 stojanů, které chceme postavit v příštím roce, bude více než polovina stanic ultrarychlých o výkonech od 150 do 360 kW. Tento typ stojanu postupně převáží jak v počtu instalací, tak i v podílu na celkovém výkonu sítě. Na konci příštího roku budou mít ultrafasty 45% podíl na výkonu celé sítě veřejných dobíjecích stojanů ČEZ.
2. Jaký nejvyšší výkon máte v budoucnu v plánu instalovat?
Nechceme pořádat dostihy o nejvýkonnější stojan. Z našeho pohledu jsou stanice o výkonech 320 kW a 360 kW, které dnes stojí v čele naší výkonové řady, plně postačující k pokrytí poptávky velké většiny elektromobilů jezdících momentálně po českých silnicích. Jednoznačně proto usilujeme o co nejplošnější rozšíření tohoto typu stojanů do míst, kde to vzhledem k frekvenci dopravy a poptávce bude dávat smysl. Jinak řečeno, rozvoj elektromobility v České republice nestojí na postavení několika stanic o výkonu třeba 1000 kW. Smysl naopak dává, aby jakýmkoli ultrarychlým stojanem mohli dobíjet řidiči na všech hlavních dálnicích a ve velkých městech ČR.
3. Jakou roli UFC v rámci infrastruktury zastává?
Ultrarychlé stanice, kterých bychom na konci příštího roku rádi provozovali výrazně přes 200, jsou páteřní částí celé dobíjecí infrastruktury. Čísla o odběrech u stojanů v celé síti ukazují jasnou preferenci zákazníků ve prospěch ultrarychlých stanic. Pokud mají řidiči možnost, jednoznačně volí rychlost dobíjení i přes vyšší cenu. Při rozvoji ultrarychlých stojanů proto budeme pokračovat v zasíťování a pokrývání především dopravně frekventovaných lokalit na hlavních tazích a ve městech. Jde o klíčový prvek z pohledu dalšího rychlého rozvoje elektromobility a cestu ke srovnání kroku s klasickými pohony v časech doplňování energie/paliva. V poslední době také kvitujeme aktivní přístup správce české dálniční sítě v hledání a nabídce lokalit pro výstavbu nových dobíjecích bodů.
Samozřejmě budeme průběžně pokračovat i ve výstavbě stanic o nižších výkonech, které stále budou hrát významnou roli v místech, kde mají řidiči možnost alternativně trávit čas např. nákupy, zábavou, prací atd.