Hlavní obsah

Nabídka ojetin na českém trhu: Více aut s menším nájezdem, jenže za vyšší ceny

Foto: Archiv Garáž.cz

V českých inzerátech ojetých vozů je mnohem širší nabídka než před rokem, ale zvedly se i jejich ceny. Ovšem vedle inflace za tím může stát rovněž fakt, že auta v inzerátech jsou méně ojetá. Jaké modely a značky kralují českým inzerátům, o tom nemůže být pochyb.

Článek

Z analýzy společnosti AAA Auto vyplývá, že v české inzerci se v uplynulém měsíci objevilo 109 600 aut, o šest procent víc než letos v lednu. Meziroční nárůst počtu ojetých vozů na trhu činí bezmála 16 %. Podle analýzy největšího prodejce ojetých aut v Česku sice ojetiny zdražily (mediánová cena 215 000 Kč je o 5 000 Kč vyšší než v lednu a o 15 000 Kč vyšší ve srovnání s únorem roku 2023), ovšem mediánový počet ujetých kilometrů je letos o 4 000 km nižší (155 ze 159 000 km).

Podíl dieselů o malé procento klesl na 45 %, vzrostl o kousek podíl benzinových motorizací (50,5 %). Zájem o diesely neklesá, naopak zažívají jistou renesanci. Ale celkově poklesl podíl nových aut s dieselovými motory a některé populární vozy (jako třeba Škoda Fabia IV) se už s dieselem nedaly vůbec koupit. Novějších automobilů s diesely tak ubylo kvůli jejich menšímu počtu na trhu nových vozů v posledních letech. Firmy, které tradičně táhly prodeje naftových aut, přecházejí zejména z ideologických (ale i daňových důvodů) v celé Evropě masivně na hybridy či alternativní pohony.

Meziročně vzrostl o polovinu počet elektromobilů, ale výrazně se zvedly jejich ceny z průměrných 790 na 935 000 Kč. Dost možná za tím stojí fakt, že nejlevnější elektromobily první generace pod 300 000 Kč z trhu rychle zmizely a nabídka je velmi omezená. Elektrická auta v inzerci mají také v průměru méně najeto (23 místo 30 000 km).

Především se ale trh zaplnil luxusními elektrickými vozy nové generace, jako jsou třeba Porsche Taycan či nové mercedesy a BMW, jež se nabízejí za poměrně vysoké částky. To tlačí průměrné ceny nahoru. Ceny rozšířených modelů, jako jsou Škoda Enyaq nebo Tesla Model 3, se podle analýzy AAA Auto meziročně propadly o 300 000 Kč u Enyaqu a 270 000 Kč u Tesly 3.

Pokud jde o pořadí nejinzerovanějších značek a aut, tak se meziměsíčně nezměnilo (vede Škoda, následují Volkswagen, Ford, BMW, Mercedes, Audi, Peugeot, Renault, Hyundai a Opel). Před rokem však v tabulce namísto značky Hyundai figuroval Citroën. Mezi modely na prvních třech příčkách figurují škodovky – Octavia, Fabia a Superb. Jen octavií bylo letos v únoru v nabídce 10 108 kusů, tedy bezmála desetina všech inzerovaných vozů v Česku. Desetiprocentní podíl Octavie zhruba kopíruje vývoj z posledních let na trhu nových vozidel.

Související témata:
Načítám