Článek
Cybex Anoris T i-Size. Tak zní název vynálezu českého podnikatele, který tento nápad podle všeho nosil v hlavě už nějaký ten pátek. Dětská autosedačka Anoris T by mohla v budoucnu nastavit úplně nový průmyslový standard v oblasti dětské bezpečnosti. Díky chytré technologii autosedačka nabízí zhruba o 50 % více ochrany dítěte, pokud se budeme bavit o ukotvení po směru jízdy.
Kupodivu však vyniká i v porovnání s otočnými autosedačkami instalovanými proti směru jízdy, a to jak v oblasti aktivní, tak pasivní bezpečnosti. Ovšem cestování po směru jízdy pochopitelně umožňuje snazší interakci s dětmi, řidiči zároveň usnadňuje kontrolu. Sedačka Anoris T i-Size je uzpůsobena tak, aby se s ní snadno manipulovalo, zároveň malým cestovatelům nabízí pohodlí, prostor pro nohy a snadné nastupování i vystupování ze sedačky.
Už v minulosti se společnost Cybex dokázala na trhu prosadit. Naposledy tomu bylo v roce 2012, kdy představila model Sirona s instalací proti směru jízdy, jehož unikátní rotační mechanismus umožňoval také velmi snadnou manipulaci se sedačkou i s neposednou ratolestí. Výborné bezpečnostní skóre modelu Sirona si tehdy získalo uznání odborníků z celého světa.
Vyšší bezpečnost v řádu milisekund
Nyní, o necelou dekádu později, Cybex představuje další důležitý model – údajně se na této technologii pracovalo už od založení firmy. „Otázkou nebylo jestli, ale spíš kdy,“ nechal se slyšet Martin Poš, zakladatel firmy Cybex. „Po celá desetiletí patří airbagy ve vozidlech k základním bezpečnostním prvkům, které chrání dospělé pasažéry před vážnými zraněními v případě nehody. Již od založení společnosti Cybex v roce 2005 jsme měli vizi autosedačky, která tuto technologii zpřístupní i dětem. Díky tvrdé práci našeho vývojového týmu v průběhu posledních 16 let a díky novým technologiím nyní s velkou hrdostí uvádíme na trh Cybex Anoris T i-Size.“
Rozdíl je zejména v tom, že klasická autosedačka, která je ukotvena ve směru jízdy a zajištěna bezpečnostními pásy, může nechat při čelním nárazu na hlavu dítěte působit odstředivou sílu. Jenže právě airbag integrovaný do bezpečnostního pultu sedačky křehkou dětskou hlavu chrání. Celotělový airbag se aktivuje v řádu milisekund, přičemž se roztáhne do tvaru písmene C. Tento systém poskytuje zhruba 50% navýšení bezpečnosti v případě čelního nárazu.
Čelní orientace, lepší pasivní bezpečnost, více místa pro nohy
Firma si uvědomuje, že otáčet se za jízdy k dítěti v sedačce může být nebezpečné, a tak se u nového modelu snaží klást důraz na čelní orientaci, tedy ve směru jízdy. Jinými slovy – rodič může dítě kontrolovat pohledem do zpětného zrcátka.
Autosedačka byla vyvinuta v souladu s normou UN R129/03 a je vhodná pro děti s výškou od 76 centimetrů. Model Anoris T i-Size se však dá velmi dobře regulovat dle potřeby v závislosti na vzrůstu dítěte – lze ji používat až do výšky 115 cm, respektive do hmotnosti 21 kg, což přibližně odpovídá věku šesti let. Oproti většině srovnatelných autosedaček tak prodlužuje vhodnou dobu používání o dva roky.
Je pravda, že částečně i proto byl u nového modelu značky Cybex navržen štědrý prostor pro nohy, sedačka je tedy mírně předimenzovaná, a tím pádem i větší děti mají možnost se uvelebit na delších cestách. S ohledem na dlouhé trasy je také možné sedačku nastavit do celkem tří poloh. K mání bude koncem letošního listopadu za 17 590 Kč.