Článek
Ač se automobilový trh stále vypořádává s dozvuky všech globálních krizí, na výčet letošních novinek to nemá příliš velký vliv. Těšit se můžeme na širokou škálu nových vozů, které se tento rok představí světu nebo rovnou začnou brázdit české cesty. Tady jsou!
Omlazené stálice
Facelift letos vyhlíží hned několik důležitých modelů. Modernizace se dočká čtvrtá generace Škody Octavia, v plánu je také inovace osmého Volkswagenu Golf. Na oficiální odhalení zatím čekáme, obě značky nám však poodhalily pohled na příď, který prozrazuje především značně pozměněnou světelnou techniku.
To omlazený Citroën Berlingo už se veřejnosti představil, má přepracovanou a ještě extravagantnější tvář po vzoru novodobých designových konceptů a v Evropě se oficiálně prodává výhradně s elektrickým pohonem. Předpokládáme ale, že tuzemské zastoupení opět využije možností kategorie N1, a Berlingo tak stále nabídne spalovací motory včetně dieselu.
Vícero modelů omladí tento rok značka Hyundai. Drobných inovací se dočká crossover Bayon, ale především v Česku tolik populární i30 a SUV Tucson. Pro „třicítku“ to bude již druhý facelift, který dále prodlouží její životní cyklus. Modernější Tucson už se dokonce ukázal a láká především na přeskládanou příď, které však nadále zůstávají charakteristická světla.
SUV pro rodiny
Aktuálně je největší Mazdou pro evropské trhy SUV CX-60, které však brzy doplní větší, až sedmimístná CX-80. Ta se představí na jaře letošního roku, ještě před jeho koncem ji začneme potkávat na silnicích. Kromě třetí řady sedadel slibuje svébytný design a poctivé motory odvozené od „šedesátky“ – plug-in hybrid doplní 3,3litrový dieselový šestiválec, hrobové ticho však zůstává kolem slibovaného šestiválce na benzin, který měl motorovou nabídku doplnit později.
Podle zákulisních informací bychom se v závěru roku měli dočkat také debutu zbrusu nové generace Toyoty RAV4. Očekává se inovace současného technického základu a klíčové novinky zejména v oblasti designu, technologií a infotainmentu. Lze předpokládat, že stěžejním pohonem zůstane hybrid, který znovu doplní plug-in hybrid do zásuvky.
Další důležitou novinku pilně připravuje Peugeot. SUV 5008 se v nové generaci inspiruje menší 3008, což znamená modernější design a vedle spalovacích motorů i elektrifikované pohony včetně čistého elektromobilu. To bude v případě největšího francouzského SUV zásadní novinka, technický základ v podobě platformy STLA Medium umožní zástavbu až 104kWh baterie a dojezd kolem 700 kilometrů.
Dostupnější elektromobily
V průběhu letošního roku by se na českém trhu mělo objevit vícero elektrických novinek a většina z nich láká na příznivou cenovku. Třeba crossover Hyundai Casper slibuje dojezd minimálně 300 kilometrů a cenu lehce nad půlmilionem.
Malým elektromobilem se stane také zbrusu nový Renault 5. Ten už poodhalil šmrncovní vzhled i první parametry. Větší ze dvou baterií (40 a 52 kWh) má vystačit na dojezd až 400 kilometrů, ceník by měl začínat kolem 615 000 Kč. Tvary „pětky“ si pro svou výkonnou verzi propůjčí značka Alpine, výhledově nabídku rozšíří ještě elektrický crossover Renault 4.
Nejdostupnějším elektrovozem v nabídce značky Kia by se letos měl stát crossover EV3. Ten se představil formou extravagantního konceptu, nic víc o sobě ale zatím neprozradil. Obdobné je to v případě elektrické verze SsangYongu Torres. S jistotou víme, že letos dorazí a vzhledově má vycházet ze spalováku, podrobnosti si ale Korejci zatím nechávají pro sebe.
Elektrickou novinku chystá také Škoda. Po Enyaqu a Enyaqu Coupé rozšíří nabídku menší SUV jménem Elroq. Jak už název napovídá, půjde o elektrickou alternativu Karoqu s designovými prvky Modern Solid. Podrobnosti o technice zatím neznáme, zahraniční servery už ale spekulují o vstupní cenovce kolem 850 000 Kč.
Auta z plakátů
A na závěr auta, která – při vší úctě – do garáže nejspíše nepořídíte. Jde totiž o specialitky, jichž vznikne jen velmi málo kusů a budou stát raketu. Přesto si v našem výběru místo zaslouží, jsme totiž rádi, že i v novém roce můžeme informace o takových automobilových klenotech servírovat!
Jedním z nich je Alfa Romeo 33 Stradale – loni představená 33kusová limitka sporťáku, který dává na výběr mezi spalovacím a elektrickým pohonem. Nepřekvapí, že většina zájemců zvolila první možnost, konkrétně třílitrový šestiválec přeplňovaný dvěma turby s výkonem 620 koňských sil. Obě verze dají stovku pod 3 sekundy a sviští symbolických 333 km/h. Cena známa není, ale mrzet vás to nemusí. Italové edici rozprodali pouhý týden po oznámení takového vozu. Všichni ho tedy objednali, aniž by jej vůbec viděli.
Další vysněnou novinkou se stane hypersport Bugatti, duchovní nástupce Chironu. Ač kontrolu nad značkou převzal elektrický Rimac, na spalovací motor se prý nezanevře. Nové dílo má být hybridem, který podle tvůrců nemá na automobilovém trhu obdoby. Novinka se stane třešničkou na dortu oslav 115leté historie značky.
Kromě toho čeká významný milník také Ferrari. To po prvním SUV Purosangue chystá letos debut na poli elektromobilů. Kontroverzní rozhodnutí? To bylo i ono SUV, které je dnes navzdory tomu beznadějně vyprodané. Italové určitě vědí, co dělají…
Tím však výčet novinek pro letošní rok zdaleka nekončí. Na českém trhu se začne prodávat nová generace Dacie Duster, britsko-čínské MG přiveze malý hatchback a elektrický roadster Cyberster, Suzuki uvede novou generaci oblíbeného modelu Swift, Ford chystá facelift Pumy a Kugy, Renault zase Capturu… a velký návrat připravuje značka Lancia s novou generací modelu Ypsilon. Rozhodně se máme na co těšit!