Hlavní obsah

Na pohled obyčejný roadster od Ferrari se prodal za ohromující částku. Výjimečný není jen svým dvanáctiválcem

Foto: Remi Dargegen/RM Sotheby’s

Díváte se na úplně první Ferrari 250 GT SWB California Spider od italské karosárny Scaglietti, které nedávno změnilo majitele za skutečně ohromující částku. Na pohled roadster vypadá jako obyčejný, ovšem jeho skutečná hodnota je ukrytá jinde. A nejde pouze o zastavěný soutěžní dvanáctiválec.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ze všech vyrobených modelů Ferrari platí za velmi ikonickou zejména řada 250, a to kvůli masivním závodním úspěchům v 50. letech. Kalifornský dovozce Ferrari John von Neumann proto automobilce navrhl, aby postavila otevřenou verzi, se kterou by se jednak dalo závodit, ale poté s ní šlo odjet domů po ose.

Zanedlouho na to vznikla modelová řada Ferrari 250 GT LWB California Spider postavená na podvozku 250 GT s dlouhým rozvorem, avšak limitovaná na pouhých 50 kusů. Výrobce se poté rozhodl, že postaví dalších 56 exemplářů, ovšem na podvozku 250 GT s kratším rozvorem 2 400 mm.

A právě tento konkrétní nedávno prodaný kus s podvozkem číslo #1795 GT byl vůbec prvním vyrobeným. Aukční společnost RM Sotheby's o něm dále tvrdí, že sehrál roli předváděcího vozu Ferrari na ženevském autosalonu v březnu 1960, načež byl poslán zpátky do továrny, vybaven černým interiérem a exportován do Spojených států amerických. Mezitím měl vůz ještě pokořit několik slavných okruhů včetně Nürburgringu.

Poté auto vystřídalo několik různých vlastníků, včetně tehdejšího šéfa tabákového gigantu Philip Morris. V roce 2008 automobil koupil jiný sběratel, který jej nedávno skrze RM Sotheby's vydražil. A teď se podržte, za v přepočtu bezmála 385 milionů korun.

Hodnota vozu je tak vysoká proto, že jde o úplně první Ferrari 250 GT SWB California Spider vůbec, které má navíc vzácné kryté světlomety, tovární odnímatelný hardtop, soutěžní dvanáctiválcový motor Tipo 168 a červenou knihu Ferrari Classiche potvrzující originalitu motoru, převodovky a hnacího ústrojí.

A je více než jasné, že hodnota otevřeného Ferrari GT 250 bude stále stoupat, obzvláště s takovou historií. Tak uvidíme, jestli se za pár let náhodou neobjeví v aukci znovu a kolik bude stát.

Načítám