Hlavní obsah

Na nové Škodě Kodiaq si dali v Mladé Boleslavi extrémně záležet. Taková škodovka tady snad ještě nebyla

Foto: Škoda Auto

Je to rozhodně jedna z nejdůležitějších premiér letošního roku, kompletně nový Kodiaq je pro český trh mimořádně velká událost. Byli jsme druhou generaci mladoboleslavského SUV osobně omrknout.

Článek

Už jsem to psal, omlouvám se za repetici, ale tohle jsou jedny z těch napínavějších okamžiků v naší branži. Když jdete ke dveřím fotoateliéru a za nimi čeká novinka, kterou jste viděli pouze jako zamaskovaný prototyp.

Přesně toto jsem znovu zažil se Škodovkou a jejím novým Kodiaqem. Do ateliéru v Mnichově Hradišti jsem dorazil vyzbrojen maximálně tak znalostmi o interiéru, který Škodovka tradičně v rámci postupného odhalování zveřejnila ještě před premiérou, exteriér jsem si však musel domýšlet. Vodítkem samozřejmě byly maskované prototypy a uveřejněné skici, ale jak se přesvědčím za pár okamžiků, nijak výrazná kamufláž velice umně zakrývala ty nejpodstatnější designové prvky. Mírně rozechvěn tedy otevírám dveře a za nimi stojí nový Kodiaq…

Už bez chromu. A s dvěma prvky, o kterých se bude diskutovat

Úplně první dojem po otevření dveří? Je to Kodiaq! Objevné, že? Abych vám své myšlenkové pochody osvětlil, od začátku je jasné, že jde o nový Kodiaq. Hlavně přední partie jsou pro SUV značky Škoda typické - se čtveřicí světlometů po dvojici nad sebou přišel jako první právě Kodiaq a tento charakteristický prvek pochopitelně zachovává i druhá generace.

Foto: Škoda Auto

Tvář s dělenými světlomety se sice změnila, přesto si nový Kodiaq zachovává svou osobitou identitu.

Stejně rychle, jako jsem odhalil příbuzné rysy, jsem si však začal všímat i odlišností. A dost výrazných. Ano, sloupek v zadní části karoserie v kontrastní barvě. Až bych se vsadil, že tohle bude velmi diskutované téma. Sám jsem zvědav, co napíšete pod článkem v diskusi. „Chtěli jsme, aby i přes zachování podobných rozměrů působil Kodiaq jako výrazně větší vůz než předchůdce. Tohle je jedna z designérských berliček, které karoserii opticky natáhnou,“ vysvětlil nám Jiří Hadaščok, designér exteriéru. Dávám mu za pravdu – novinka je delší jen o 61 mm, na šířku dokonce necelé dva centimetry ztratila, na výšku je to minus 24 mm. A přesto bych na místě uzavíral sázky, že je novinka výrazně větší.

Každopádně, pokud se zařadíte do tábora odpůrců kontrastního sloupku, můžete si pořídit některou ze sportovnějších specifikací Kodiaqu, kde bude sloupek černý.

Foto: Škoda Auto

Provedení D-sloupku v kontrastním lakování zaručeně vzbudí velkou diskusi.

Vidíte, sportovní a nejrůznější černé pakety… i jejich rostoucí obliba mezi zákazníky vedla k tomu, že na Kodiaqu už nenajdete ani ždibíček chromu. Na karoserii ani v interiéru. Všechny původně chromované detaily jako třeba orámování masky chladiče nebo vnitřní kliky dveří jsou nyní v matném provedení (ve stejném odstínu jsou také střešní ližiny). Za sebe palec nahoru, chrom je už, řekněme, konzervativní a velmi se líbí snad už jenom v Číně. A protože už čínský trh není pro mladoboleslavskou automobilku ani zdaleka tak důležitý jako v minulosti, mohou jí být preference čínských zákazníků tak nějak jedno.

Boční linie a vlastně celý Kodiaq mi přišel takový měkčí, uhlazenější, možná až zaoblenější. Toto jistě víc vynikne při bezprostředním porovnání s přísnými přímkami předchůdce.

A druhý prvek, který by mohl rozbouřit jinak poklidné vody internetových diskusí, je lišta mezi zadními svítilnami. Ta je červená a působí dojmem, že by mohla svítit. Třeba jako v případě Cupry Tavascan, kde do noci září i podsvícené logo. Lišta v Kodiaqu ale nesvítí. „Legislativa to dlouho neumožňovala, hlavně jsme však chtěli zachovat pro Škodovku typické céčko zadních svítilen, lišta by tento podpis narušovala,“ řekl Hadaščok.

Foto: Škoda Auto

Lišta spojující zadní světla se tváří, jako by měla svítit. Ale nesvítí.

Sám jsem zvědavý, jestli se mi náhodou sloupek a lišta (ta bude standardem až u vyšších výbav) časem nepřejí, u podobně výrazných detailů to tak bývá. Pro tuto chvíli však na mě Kodiaq udělal velký dojem, velmi se mi zalíbil. A v nové zelenohnědé (nejspíš) barvě obzvlášť!

Interiér nadchne. Bez přehánění

Vím, že na první focení přivezla Škodovka vyšperkovaný kousek nejspíš v absolutní top specifikaci se všemi myslitelnými příplatky, ale přesto – takto vyloženě luxusní prostředí jsem nečekal. Fotky byly slibné, živá zkušenost však naprosto předčila očekávání. Takto působivý interiér ještě žádná škodovka neměla.

Nový Kodiaq překvapil o to víc v porovnání s některými posledními plastovými výstřelky nejen v rámci koncernu VW (hlavně první elektromobily ID.3 připomínaly spíš produkty low-costových značek), ale i prémiovek. Dost v šoku jsem byl i v takovém Mercedesu EQS, dvojkový bavorák byl v porovnání s exkluzivním milionovým elektromobilem vlastně ještě akceptovatelné pochybení.

Foto: Škoda Auto

Kvalita a provedení kabiny nového Kodiaqu poskočila o pěkný kus výš.

A to jsem si vzpomněl jen na pár příkladů očividného šetření z poslední doby, Kodiaq byl tohoto nejen ušetřen, ale jako by se vrátil do blahobytných dob prvního Superbu. Skutečně mimořádně luxusní a útulný vnitřek protlačila Škodovka do sériové výroby.

Uvnitř sedím s Janem Dědkem, odpovědným za design interiéru, upozorňuje mě na prošívání kůže na přístrojovce. „Třeba tento detail nebylo úplně snadné prosadit, často je to docela boj,“ usmíval se Dědek. „Chtěli jsme zachovat původní členění přístrojové desky Kodiaqu včetně dvojice odkládacích schránek před spolujezdcem,“ popsal vznik konceptu interiéru. „Hodně pohrát jsme si mohli se středovým tunelem, volič teď už výhradně automatické převodovky se přesunul pod volant. Vznikl tak úžasný odkládací prostor, který lze využít třeba hned pro čtyři držáky na nápoje.“

Foto: Škoda Auto

Sedačky jsou mimořádně pohodlné a všude kolem je spousta šikovných odkládacích schránek, poliček a držáků.

Tohle je hezká finta. Stačí odsunout horní část původně jen dvojice držáků nápojů a máte k dispozici čtyři. Další z rodinky simply clever nápadů. Určitě fajn je dvojice nabíjecích míst pro mobily, schránka je dokonce vybavena integrovaným chlazením, telefony by se tak neměly přehřívat. Svoje místo si ve středovém tunelu našel i šikovný čistič displejů.

Bude ho potřeba, displej uprostřed přístrojovky může mít rozměr až 12,9 palce. Škodovka se dušuje, že bude přehlednější a intuitivnější. Rádi pořádně vyzkoušíme! Už teď můžu říct, že rozlišení displeje je špičkové, i to přispívá k celkově několikrát zmíněnému luxusnímu a útulnému pocitu.

A speciální díky patří…

O trojici otočných ovladačů jste už určitě slyšeli. Je skvělé, že se Škodovka na stížnosti zákazníků a i nás novinářů nevykašlala a ovládání ventilace znovu svěřila otočným ovladačům.

Foto: Škoda Auto

Heuréka! Věděli jste, že fyzická otočná kolečka jsou nejsnazší cestou k ovládání různých funkcí? Věděli, jasně. Teď už si to uvědomili i v Mladé Boleslavi.

Musím ale trochu upřesňovat, ovladače to sice jsou otočné, klasické ale rozhodně ne. Uprostřed mají malý displej, u krajních si pak stlačením můžete zapnout vyhřívání/ventilaci sedaček, u prostředního je možností volby více (hlasitost, pohyb v menu infotainmentu…). Obrovský pokrok proti plně dotykovému ovládání, které dost nešťastně debutovalo ve čtvrté generaci Octavie.

Dobré zprávy pokračují

Nejen český zákazník bude určitě rád za zavazadlový prostor o objemu 910 litrů, což představuje 75l mezigenerační zlepšení. Škodováci se pochlubili také lampičkami ve vnitřní části pátých dveří, které nyní osvětlují i prostor kolem kufru. Třeba při noční vykládce v lese jako když najdete!

Víc než dobrou zprávou je složení pohonných jednotek. Jestli jste se báli, že Kodiaq dorazí s osekanou nabídkou benzinů a plug-in hybridů a na nafťáky zanevře, uklidním vás. Ten plug-in tam sice skutečně je, ale vzhledem k výkonu 150 kW a větší baterce, která umožní elektrický dojezd až sto kilometrů, by to nakonec mohla být docela smysluplná motorizace. Hlavně však Kodiaq stále nabídne poctivá dvoulitrová TDI! Slabší s výkonem 110 kW se bude kombinovat s pohonem předních kol, silnější verze se 142 kW bude čtyřkolkou. V ceníku najdeme i mild-hybridní patnáctistovku s výkonem 110 kW (prý to není vůbec špatný pohon, jak si už u maskovaných prototypů vyzkoušel kolega Martin Jánský), benzinovým vrcholem bude dvoulitr TSI s výkonem 150 kW, ten Škodovka spojí s pohonem všech kol. Převodovka bude ve všech případech automatická dvouspojková.

Rozlučka ve velkém stylu?

Je vidět, že Škoda si na novém Kodiaqu dala velmi záležet. Trochu jsem se obával, aby to nebyl proti první generaci v mnoha ohledech krok zpět, který bude kvůli stále dražším a často nesmyslně povinným technologiím ošizený, a nabídka motorů osekaná.

Takhle podle prvního dojmu píšu, že se to nestalo ani náhodou. Kodiaq působí hodnotně, až luxusně, skoro bych si zaspekuloval, že se do toho ve Škodovce obuli tímto způsobem i kvůli tomu, že to byla možná poslední příležitost podobné auto vůbec postavit.

Těžko říct, už se těším na svezení, snad budou dojmy podobně pozitivní. Jsem samozřejmě také velmi zvědavý na ceny, i když tady je už teď jasné, že se nový Kodiaq rozhodně podbízet nebude. Stávající pod milion už dlouho nekoupíte a třeba kombinace silného TDI, čtyřkolky a automatu přijde na 1,3 milionu… Novinka jistě levnější nebude.

Přesto si myslím, že o zákazníky nouze nebude. Mimo jiné kvůli tomu, co jsem už napsal – bude to nejspíš poslední škodovka podobného druhu.

Jak se vám líbí nová Škoda Kodiaq?
Nádhera.
61 %
Ujde.
15,9 %
Nic moc.
19,6 %
První generace byla hezčí.
3,5 %
Celkem hlasovalo 16820 čtenářů.
Načítám