Článek
Herní závodní série Gran Turismo významně ovlivňuje svět aut a učí nejmladší generace „petrolheadů“ milovat rychlé sporťáky i závodění. Japonští vývojáři z Polyphony Digital si dávají záležet na autentičnosti, realističnosti i zábavnosti a výrobci exkluzivních aut to považují za součást svého marketingu. Což je inspiruje k navrhování ohromujících fiktivních virtuálních závoďáků, aby hráčům nabídli něco opravdu speciálního.
Jsou to hypersporty budoucnosti a všechny je spojuje společné jméno „Vision Gran Turismo“. Teď se ke kreativním tvůrcům připojuje dost možná nejslavnější automobilka na světě. Italské Ferrari konečně odhaluje svou studii „VGT“ a při svém letošním 75. výročí oslavuje legendární vytrvalostní závodní vozy ze šedesátých a sedmdesátých let, jakými jsou modely 330 P3 a 512 S.
Vizionářští designéři Ferrari se však nesnaží jen vzpomínat na slavnou minulost, ale vzhlíží k nadějné budoucnosti a využívají k tomu moderní technologie dneška. Obrovské zadní křídlo a difuzor vycházejí z nového vytrvalostního speciálu Ferrari 499P a koncept Vision Gran Turismo ukazuje nově patentovanou aerodynamickou technologii s bočními kanály, vedoucími obtékající vzduch okolo kokpitu.
Na existujících základech staví i extrémně výkonné elektrifikované hnací ústrojí. Tvůrci virtuálního konceptu Ferrari Vision Gran Turismo se při vývoji nemuseli ohlížet na závodní regule, a tak použili dvakrát přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec ze silničního supersportu 296 GTB/GTS i závodních speciálů GT3 a 499P. Stádo italských plnokrevníků se mu rozrostlo na strhujících 1 030 koní (785 kW) při 9 000 ot./min. a 900 Nm. To je síla, jakou by organizace FIA určitě neschválila. Naštěstí auto ve skutečnosti neexistuje, tak je to vlastně jedno.
A to ještě není vše. Ve Ferrari spojili spalovací šestiválec s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou z Formule 1 a třemi elektromotory – jeden najdete vzadu a dva pohánějí přední kola. Hybridní část elektrifikovaného pohonu tak přidává dalších 326 koní (240 kW). Automobilka pak dodává, že jen zadní kola trhají asfalt silou 1 100 Nm. Akumulátor díky technologiím z Formule 1 umí podávat maximální energii za všech okolností.
Inženýři Ferrari si s matematikou rozumí a vypočítali, že by jejich koncept Vision Gran Turismo zvládl akcelerovat z 0 na 100 km/h za necelé 2 sekundy, z 0 na 200 km/h za necelých 5 sekund a jezdit maximální rychlostí 350 km/h. Čistě hypoteticky by domácí testovací okruh automobilky Fiorano objel za necelou 1 minutu a 10 sekund. V dnešních dnech je tam nejrychlejším produkčním modelem plug-in hybrid SF90 Stradale s časem 1 minuta a 19 sekund.
V zatím posledním Gran Turismo 7 se na testovacím okruhu Ferrari bohužel neprojedete, ale na dostupných virtuálních závodních tratích jej proženete už 23. prosince letošního roku. Považujte to za malý dárek automobilky i vývojářů k Vánocům. V továrním muzeu značky v Maranellu pak už brzy bude k vidění i reálná maketa vozu, vystavená spolu s dalšími unikátními projekty.