Článek
Právě dnes zahájila malá tuzemská automobilka MW Motors oficiálně prodeje modelu MWM Spartan EV také mimo Velkou Británii, kde se vůz nabízí už od loňského září. Auto totiž nedávno získalo individuální schválení IVA N1G, takže jej dle slov výrobce je možné zaregistrovat v jakékoli členské zemi EU včetně Česka.
Základ auta tvoří ruský UAZ 2924 Hunter, nicméně po úpravě na MWM Spartan EV se z vozu stane čistokrevný elektromobil s výkonem 120 kW (163 k) a točivým momentem 600 Nm. Také díky tomu má automobil s připojitelným pohonem 4×4 a redukcí tažné zařízení otypované na 3 000 kg.
Základní akumulátor nabídne kapacitu 62,16 kWh, což by mělo vystačit až na 262 km dojezdu, tedy alespoň dle papírových hodnot. Realita bude pochopitelně nižší, především v zimě či v terénu.
Spartan EV má být určen především pro práci či k převozu nákladu (uveze až 735 kg) v nehostinném prostředí. Ocení jej však také zeleně smýšlející off-roaďáci, případně zemědělci nebo myslivci.
Trakční baterie vozu jsou uloženy ve voděodolných obalech v zadní části, pod zadními sedadly a na bocích, díky čemuž Spartan EV nabídne až metrovou brodivost. Maximálka pak činí 155 km/h, nicméně dříve vás zastaví elektronický omezovač na 130 km/h.
Takřka dvoutunový terénní automobil má stejně jako jeho lehčí benzinový kolega dvě tuhé nápravy, přední brzdy kotoučové a zadní bubnové, přičemž o prevenci zablokování kol se stará systém ABS.
Interiér je pětimístný a až na centrální panel takřka shodný s klasikou. Jestliže hledáte rezervu, standardně umístěnou na zadních dveřích, musíte se v případě elektrouazu podívat pod kapotu, kde má plnohodnotné náhradní kolo svůj dedikovaný prostor.
A co výroba? Základem sice bude Hunter, ovšem veškeré elektro know-how a samotná produkce vozu už ponese nálepku Made in Czech Republic: „Ke konci roku 2021 jsme mimo jiné dokončili také novou a dedikovanou výrobní linku pro MWM SPARTAN EV. Našla své místo v hale naší sesterské společnosti ve Štěnovicích v těsné blízkosti Plzně u dálnice D5. Na stavbu jsme využili vlastní kapacity a nezabrali ani metr zelené plochy. Expandujeme v duchu naší filozofie s ohledem na udržitelnost,“ říká Lukáš Metelka z MW Motors.
V konečném důsledku jde tedy napsat, že se bavíme o velmi schopném terénním automobilu, který je výkonnější, tišší, příjemnější, komfortnější, silnější, ale také dražší než standardní model prodávaný v Evropě, dovážený mj. též českou skupinou AMC.
MWM Spartan EV koupíte na webu MW Motors skrze konfigurátor, přičemž za základní verzi dáte kolem 40 tisíc eur bez DPH, což je asi 1,2 milionu korun se započtením naší 21% daně. Je tedy nanejvýš jasné, že čeští šikulové budou cílit zejména na ekonomicky silné trhy typu Německo, Francie, Nizozemsko či Benelux.
Má tedy bzučící a notně vylepšený UAZ 2924 Hunter na baterky šanci uspět? Vzhledem k tomu, že pravověrných elektrických off-roadů je ještě jako šafránu, tak v rámci svého prozatím velmi malého segmentu a lokálního využití nejspíše ano – ať už díky na svoji kategorii příznivé ceně nebo terénním schopnostem poděděným od klasiky. Otázkou ovšem zůstává, zdali tento elektromobil zazáří i v Česku. Co myslíte?