Článek
Výroba osobních aut v Česku za čtyři měsíce meziročně stoupla o 28,5 procenta na 464 444 vozů. V dubnu se produkce tuzemských automobilek zvýšila proti stejnému měsíci loni o pětinu. Elektrických vozidel bylo od ledna do konce dubna vyrobeno 56 143 a jejich podíl na tuzemské produkci vzrostl na 12 procent, což je o 1,9 procentního bodu více než loni. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
„Pokračující trend růstu výroby osobních vozidel, dokončení všech rozpracovaných vozů Škoda Auto čekajících na odstavných parkovištích či trvající poptávka po nových vozidlech, to jsou velmi dobré zprávy nejen pro český automobilový průmysl, ale i celou domácí ekonomiku. Přetrvávající meziroční pokles výroby v segmentech autobusů a motocyklů však potvrzuje, že čipová krize není zcela za námi, a jak finální výrobci, tak dodavatelé budou muset čelit rozkolísaným dodávkám i v průběhu roku 2023,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila do konce dubna ve svých tuzemských závodech 296 851 osobních automobilů, což je nárůst o 40 procent. Elektrických vozů bylo vyrobeno 31 411, tedy 10,6 procenta z celkové produkce značky. Z toho bylo 26 024 vozidel bateriových a 5387 plug-in hybridních.
Nošovický závod Hyundai zvýšil produkci o 10,3 procenta na 114 650 aut. Z toho bylo 14 705 vozů na čistě elektrický a 10 025 na plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 21,6 procenta produkce. V kolínské Toyotě stoupla výroba o 14,9 procenta na 52 943 automobilů. Přes 53 procent produkce představovaly hybridní vozy. V prvních čtyřech měsících bylo v České republice vyrobeno 1407 autobusů, tedy o 248 méně než ve stejném období loňského roku. Vysokomýtské Iveco CR vyrobilo 1303 autobusů, tedy o 12,6 procenta méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil 99 autobusů, což je pokles o třetinu. Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto zaznamenal pokles výroby o 70 procent na 266 strojů, uvedlo sdružení.