Článek
Carlos Tavares už není šéfem Stellantisu. Měl dotáhnout do konce funkční období, ovšem nakonec skončil předčasně. Svět si jej zapamatuje jako člověka, co Stellantisu zvedl zisky a prodejcům nadělil skladová auta za ambiciózní ceny.
Nyní se ale objevují neoficiální zprávy, že Tavares osobně pohřbil legendární osmiválec HEMI, který se montoval do řady koncernových modelů. Třeba do RAM 1500 nebo Dodge Challenger.
Zdroje hovoří o tom, že Tavares osmiválec zabil proto, aby byla značka „zelenější“, navzdory tomu, že jej „všichni“ chtěli zachovat. Alespoň tak to podal s odkazem na anonymní zdroj zpravodajský kanál CNBC, který dále uvedl, že se prý Tavares upnul na krátkodobé snižování nákladů, což vedlo ke špatnému řízení celé produktové řady. To jest od plánů přes dodavatele až po odbory.
Další kaňky na Tavarese zase hlásí, že neposlouchal rady jiných a že se choval tak, jako by vše věděl. K tomu ještě přišlo obvinění, že za svoje chyby vinil americké manažery.
Tavares je pryč, takže kde je problém? Ačkoli starší vozy Stellantisu typu Wrangler nebo Durango (bude končit) s V8 stále koupíte, tak nové osobní modely (například nový Dodge Charger) byly vyvíjené na elektropohon nebo přeplňovaný třílitrový šestiválec Hurricane.
Na zadní vrátka s osmi hrnky a polokulový tvar spalovací komory se nemyslelo. A to znamená, že když se elektriky nechytnou (reálná věc) a šestiválce klienty nepřesvědčí (třeba kvůli spolehlivosti či provozním nákladům), tak má koncern problém.
Velký a potenciálně draze řešitelný problém. Úprava současné platformy na V8 Hemi za rozumnou cenu totiž prý neexistuje. A když model nezaujme, tak se neprodává. A když se neprodává, tak se nevydělává. A dál to už znáte…
Každopádně Tavaresovi to (možná) bude jedno, protože jen za loňský rok si přišel na celkem 955 milionů korun. A to nikdo neví, kolik dostal jako odstupné ke svojí rezignaci. Stellantis je momentálně řízen 10členným výborem, ovšem nového šéfa bychom měli poznat už zkraje příštího roku.
Ale co myslíte vy? Měl by Stellantis vrátit zákazníky žádané osmiválce i pro svoje novinky, byť za cenu velkých investic do přepracování platformy, nebo je čas jít dál? Vstříc zelenější budoucnosti?