Článek
Přestože jde o silniční auto, Ford Mustang GTD má blízký vztah k motorsportu. Zjednodušeně řečeno ho můžeme vnímat jako civilní variaci na téma Mustang GT3, což je závodní vůz, s nímž chce Ford příští rok startovat v Le Mans. Americká automobilka vůbec do motorsportu v poslední době pořádně šlápla - nedávno představila Mustang GT4 a chystá také Mustang Dark Horse R a další speciály.
Na rozdíl od nich je ale nové GTD autem, které smí na běžné silnice. Označení GTD mimochodem odkazuje na závodní třídu IMSA GTD pro vozy vyrobené podle technických předpisů právě FIA GT3.
Inspirace motorsportem je patrná na první pohled, díky řadě výrazných aerodynamických doplňků Mustang GTD skutečně připomíná závoďák. Zákazníci si navíc budou moci připlatit za aerodynamický balíček obsahující hydraulicky ovládané přední klapky, karbonový kryt podvozku a aktivní zadní křídlo.
Karoserie samozřejmě využívá řadu dílů z uhlíkových vláken, aby byla co nejlehčí. Hmotnost auta ale Ford zatím neprozradil. Mustang GTD stojí na 20palcových kovaných kolech z hliníkové slitiny (za příplatek budou k dispozici kola hořčíková) obutých do pneumatik širokých 325 mm vpředu a 345 mm vzadu.
Velkou pozornost Ford věnoval podvozku, který výrobce označuje jako semi-aktivní. Použité řešení umožňuje měnit tuhost pružin a světlou výšku. V okruhovém režimu například světlá výška klesne o 40 milimetrů. Mustang GTD také dostal zadní zavěšení typu push-rod. Součástí standardní výbavy jsou karbon-keramické brzdy.
O pohon se stará kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,2 litru, který by měl poskytovat výkon přesahující 800 koní. Přesný údaj Ford zveřejní později. Motor by měl být schopen točit až 7 500 otáček za minutu.
Zajímavostí verze GTD, již v klasickém Mustangu nenajdeme, je použití koncepce transaxle. To znamená, že motor uložený vpředu doplňuje převodovka umístěná vzadu. To přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. V případě GTD se poměr blíží 50 : 50 a onou převodovkou je osmistupňová dvouspojková skříň.
Koncepce transaxle společně se semi-aktvním podvozkem ale způsobila, že ostrý Mustang přišel o klasický zavazadlový prostor. Tam, kde je ve standardní verzi kufr, v GTD najdeme právě komponenty hnací soustavy, chlazení převodovky a prvky podvozku. Podle Fordu by se však vzadu mělo nacházet alespoň nějaké místo, ale neprozradil, jak objemné.
A nepustil nás ještě ani do interiéru. Víme jen, že v něm najdeme dvě sportovní sedadla Recaro, zadní lavice byla v rámci úspor hmotnosti „eliminována“. Materiálům mají dominovat semiš, kůže a uhlíková vlákna. Zákazníci si budou moci připlatit za prvky z titanu, který údajně pochází z odstaveného letounu Lockheed Martin F-22.
Ford by se s Mustangem GTD rád vypravil na Nürburgring, kde by chtěl zajet kolo pod 7 minut – tedy podobně rychle, jako to umí Ferrari 488 Pista nebo Lamborghini Aventador LP750-4 SuperVeloce.
Poodhalila však alespoň cenu. A ta je podobně brutální jako samotný Mustang GTD. Startovat by měla okolo 300 tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 6,63 milionu korun. Na Mustang jde o obrovské peníze.
Zájemci navíc budou muset projít schvalovacím procesem (podobně jako u Fordu GT), v němž mezi „žadateli“ vybere budoucí majitele samotná automobilka. Produkce GTD také bude početně omezená, kolik kusů Ford postaví, však ještě nevíme.
Do prodeje se Mustang GTD dostane na konci roku 2024 nebo začátkem roku 2025.