Článek
Někdejší nadšení zákazníků ochladlo natolik, že někteří majitelé zakrývají logo Tesly nebo na svá auta lepí nálepky s nápisem „Musk je šílený“. Dánská motoristická federace (FDM) uvedla, že v Dánsku roste počet zájemců, kteří se na organizaci obracejí s žádostí o radu ohledně alternativy vůči americké automobilce.
„Musk by se měl více soustředit na své další, v současnosti mnohem úspěšnější společnosti, jako je SpaceX. V Tesle by měl přenechat vrcholnou funkci jiným, kteří se v oboru vyznají,“ píše NZZ. Deník poukazuje na to, že pokles prodejů Tesly není jen důsledkem Muskova kontroverzního vystupování a politického angažmá jakožto blízkého spolupracovníka amerického prezidenta Donalda Trumpa, ale i jeho chybných obchodních rozhodnutí.
„Propad prodeje nových vozů Tesla však nelze přičítat pouze proměně technologického boha v Belzebuba Trumpovy vlády. Spoluzakladatel Tesly se nyní příliš vzdálil od automobilového byznysu. Je stále jasnější, že klíčové kompetence inovátora a narušitele Elona Muska už nejsou, co bývaly. Další rozvoj automobilového byznysu by teď měl přenechat odborníkům z oboru,“ uvedl NZZ.
Společnost v posledních letech nepředstavila žádný převratný produkt a nové modely - jako Cybertruck či robot Optimus - se zatím neukázaly jako komerčně úspěšné, připomíná deník.
Tesla se potýká i s odlivem klíčových osobností. Jak připomíná NZZ, odchod J. B. Straubela, někdejšího šéfa technologie Tesly, naznačil už před lety, že firmu čekají potíže. Na druhé straně konkurence neztrácí čas a evropské automobilky přicházejí s dostupnějšími elektromobily, stejně tak čínští výrobci podle NZZ Teslu technologicky dohánějí, či dokonce předhánějí.
Tesle v únoru meziročně prudce poklesly prodeje na severoevropských trzích. V Norsku, Dánsku a Švédsku šlo přitom v letech 2023 a 2024 o zdaleka nejprodávanější automobilovou značku. Ve všech třech zemích se v únoru její prodeje propadly za Volkswagen a Toyotu, vyplývá ze statistik nových registrací.
Ve Švédsku bylo minulý měsíc zaregistrováno dohromady 613 nových vozů Tesla, což představuje meziroční pokles o 42 procent, zatímco registrace v Norsku a Dánsku klesly shodně o 48 procent, a to na 917, potažmo 509 vozů.
V celé Evropě Tesle prodej klesl meziročně o 45,5 procenta, navzdory rostoucí poptávce po elektromobilech. Britský ekonomický deník Financial Times poukázal na možnou souvislost s Muskovým zapojením do předvolební kampaně Alternativy pro Německo (AfD) označované za krajně pravicovou. V Německu registrace nových tesel klesly o 59,5 procenta.