Článek
Označení Cross Country má u Volva již skoro třicetiletou tradici, poprvé se objevilo na zvýšené variantě kombi V70 (tehdy ještě označeného XC) v roce 1997, které spolu se Subaru Legacy Outback a Audi A6 Allroad vytvořilo mikrosegment soft-roadových čili mimořádně praktických kombi, jež se nezaleknou terénu, ale přitom nejezdí jako tank (jako většina tehdejších SUV). A hned z toho byl úspěch, na kterém stavěli i jeho další švédští následovníci (především V60 CC a V90 CC).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiyaoUpvCTjfHD/a4b7/volvo-v70-xc.jpeg?fl=cro,0,0,1350,837%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pionýrské Volvo V70 XC v celé své kráse. Tak co, pamatujete si ještě na tuhle ikonu mezi kombíky?
Nyní rodina Cross Country získává svého nejmenšího člena, kompaktní elektrický crossover EX30. Ten je na trhu již skoro dva roky a vede si nad očekávání dobře – jen loni vysokými desítkami tisíc prodaných kusů pomohl značce k rekordním prodejním úspěchům. Verze EX30 Cross Country má ještě podpořit vysoký zájem o nejmenší Volvo v nabídce.
Vozy Cross Country jsou navržené tak, aby lépe odolávaly náročným severským podmínkám – mrazivé teploty, zablácené, zasněžené nebo zmrzlé silnice. Proto EX30 dostalo odolnější kryty předního a zadního nárazníku, bočních prahů a lemy blatníků, v kontrastním provedení jsou i vklady v přední masce (navíc s texturou připomínající topografii krajiny) a víku kufru.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnujDqnKCTjoRd/e803/volvo-ex30-cross-country.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
I malé auto může být duší velký dobrodruh.
Na střeše pak můžete mít ještě praktickou zahrádku s nosičem v podobě koše, které dostanete v balíčku Cross Country Experience spolu s 18″ pneumatikami do každého terénu a zástěrkami kol. Už v základu má pak EX30 CC pohon všech čtyř kol tvořený dvěma elektromotory (po jednom na každé nápravě) s celkovým výkonem 427 koní a 543 Nm, které čerpají energii z baterie o kapacitě 69 kWh (využitelná 64 kWh), což by mělo stačit na dojezd až 425 km (efektivní nabití 10-80 % by přitom mělo zabrat pouhých 26 minut).
Kabina se nijak zásadně neliší od běžných verzí EX30, to znamená jeden displej informačního a zábavního systému umístěný v centru palubní desky, mezi sedadly pak velmi šikovný odkládací prostor s šikovnou středovou loketní opěrkou se spoustou odkládacích prostor, jež jsou přístupné i pro posádku vzadu. Prostě chytře praktické auto v typickém stylu Volvo.
Výzvám letošní zimy už nové EX30 CC vystavit nestihnete, protože první auta dorazí k zákazníkům až v průběhu jara. Ale aspoň můžete strávit pár dlouhých zimních večerů v teple u konfigurátoru, jen počítejte se základní cenou 1 309 000 Kč.