Článek
Radical SR3 si získal srdce automobilových nadšenců a zejména vyznavačů okruhové jízdy po celém světě. Částečně je to díky vynikajícímu poměru ceny a výkonu, neboť přináší dynamiku srovnatelnou se sportovními vozy dvakrát, ba dokonce až třikrát dražšími.
Pro zájemce o co možná nejjemněji destilované řidičské vzrušení vznikla dokonce vlastní série zvaná Radical Cup, které se pravidelně jezdí ve dvanácti zemích světa. Velká část zákazníků se však spokojí se zážitky na volných okruhových jízdách a třeba v silniční variantě SR3 SL si můžete na okruh dokonce zajet po vlastní ose.
Teď je tu zbrusu nová verze úspěšné SR3 s přídomkem XXR. Patrně největší novinkou je zbrusu nový a skrz naskrz moderní foukaný čtyřválec 1,5l , který klidně „přechroustá“ i biopalivo, když na to přijde. Jako alternativa je k dispozici i nepatrně umírněná 1,3litrová varianta.
Výkon 233 koní je na patnáctistovku obdivuhodný, z takového čísla si však v dnešní době málokdo sedne na zadek. Klíčová je totiž hmotnost – v kombinaci se suchou hmotností cca 660 kg dostáváme poměr výkonu a hmotnosti 350 koní na tunu, což je srovnatelné třeba s takovým Porsche 911 GT3.
Počítejme tedy se zrychlením z nuly na stovku cca 3 sekundy, z nuly na 160 km/h lehce přes 8 sekund, maximální rychlost však vzhledem k vysokému přítlaku nikterak závratná nebude, ta bývá u vozů Radical někde okolo 260 km/h.
Poměrně zásadní novinkou pro nový model SR3 XXR a zajímavou součástí výbavy je omezovač rychlosti. Nejde pochopitelně o prvek aktivní bezpečnosti, ale o funkci využívanou především při pojíždění v boxech, kdy rychlostní limit za jezdce pohlídá elektronika.
Radical SR3 se prodává rovněž ve verzi SL schválené pro silniční provoz:
Ostatně výbava je dost spartánská a zaměřená na okruhovou jízdu, takže v ní samozřejmě nenajdeme odvětrávaná a vyhřívaná sedadla ani velký dotykový displej infotainmentu. Místo toho tu však máme karbonový splitter předního nárazníku a karbonový zadní difuzor, což jsou rovněž praktické vymoženosti, byť hlavně z hlediska jízdních vlastností v zatáčkách.
Jízdním vlastnostem v zatáčkách velkou měrou napomáhají i zbrusu nové brzdy vyvinuté ve spolupráci s vyhlášenou firmou AP Racing. Ty v první řadě umí lépe odolávat zatížení při jízdě na závodním okruhu a netrpí vadnutím, vítaným bonusem je také snížení neodpružené hmoty a jezdec si jistě bude pochvalovat i lepší cit v brzdovém pedálu pro lepší dávkování brzdného účinku.
Další novinkou je aerodynamická „žraločí ploutev“, která podle výrobce pomáhá zvýšit stabilitu v nájezdu a uprostřed zatáčky.
Výrobce z britského Peterborough už nyní začíná přijímat objednávky na nový model SR3 XXR, první kusy se mají dostat k majitelům na jaře. Cena sice zmíněna zatím nebyla, ale jen pro srovnání – nejbližší příbuzný novinky, model SR3-RSXX, se jako nový prodával za cca 3,5 milionu korun. Což skutečně není málo, ale zároveň stále o mnoho méně, než kolik byste dali za takovou 911 G3.