Článek
Legendární divize BMW M v letošním roce slaví 50. výročí a při příležitosti jubilea si naděluje velkolepý dárek. Už v loňském roce nás mnichovská značka doslova ohromila agresivní studií Concept XM a slíbila, že usiluje o to, aby se stal realitou. A teď je tady! Tovární sportovní divize BMW představuje svůj historicky druhý vlastní model, jakým neoficiálně navazuje na ikonický supersport BMW M1.
Jmenuje se BMW XM a je novým vrcholným bavoráckým SUV. V portfoliu mnichovské značky se tak pochopitelně zařazuje nad v současnosti nejvýkonnější a nejrychlejší SUV modely divize M, jakými jsou X5 M a X6 M. A současně se výrazně odlišuje od všeho, co jsme v nejnovější historii automobilky viděli. Designérům se totiž povedlo zachovat základní myšlenku a rysy extrémně svérázného konceptu a obojí přenesli i do sériové výroby.
Inovativní agresivní design doplňuje vintage nádech a luxus
Nové BMW XM je agresivně vyhlížející mastodont na obrovských až 23palcových kolech, s drsným zevnějškem a s ostrými hranami. Majestátní charakteristické ledvinky ve tmě svítí a doplňují je rozdělené čelní světlomety inspirované nejnovějšími modely i7 a X7. Decentnější záď pak zaujme zejména výraznými odsazeními linie střechy, kde jsou ve vzniklých horních rozích zadního okna gravírovaná loga BMW. Automobilka tak odkazuje na jeden z nejosobitějších rysů originálního BMW M1.
Až dechberoucí inovativní design však návrháři nepřenášejí do luxusního interiéru, kde najdeme známou architekturu nejmodernějších bavoráků. I nejrychlejší „Mkové“ SUV zakládá na nejnovějším multimediálním systému iDrive 8 se dvěma propojenými obrazovkami a standardně dodávaným head-up displejem. Automobilka slibuje pohodlí a příjemnou atmosféru na zadních sedadlech v exkluzivním salónku M Lounge, rozsáhlou individualizaci i širokou škálu asistenčních systémů.
Speciálním prvkem je i strop z Alcantary, dodávající interiéru extravagantní nádech. Jeho exkluzivní čalounění je navíc vybaveno integrovaným osvětlením se světlovodnými trubicemi s optickými vlákny obsahujícími 100 jednotek LED pro dynamické světelné efekty. Automobilka přepychový interiér spojuje hlavně s autenticitou, což na oficiálních fotkách zdůrazňuje ukázkovou „vintage“ barevnou kombinací.
Nejsilnější BMW M všech dob, ale ne nejrychlejší
První originální bavorák divize M v moderní historii přijíždí s plug-in hybridním pohonem M Hybrid, jaký se v budoucnu objeví i v nejnovější generaci BMW M5 a dalších osmiválcových „Mkových“ modelech. Inženýři pro BMW XM zvolili novou jednotku S68, tedy dvakrát přeplňovaný 4,4litrový V8. Jen spalovací motor M TwinPower Turbo sám o sobě vyvine nejvyšší výkon 490 koní (360 kW) a točivý moment 650 Nm od pouhých 1 600 otáček za minutu.
BMW XM však dosahuje maximální síly až s jediným elektromotorem o 197 koních (145 kW) a 280 Nm, integrovaným do osmistupňového automatu. Ten čerpá elektrickou energii z lithium-ion akumulátoru s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. Kombinovaný výkon vrcholného „Mkového“ SUV následně dosahuje 653 koní (480 kW) a maximální točivý moment 800 Nm je k dispozici ve velmi širokém spektru 1 600 až 5 000 ot./min.
A když na to pořádně šlápnete, oficiální údaje slibují akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximální rychlost 250 km/h, přičemž s volitelným balíčkem M Driver's Package vzroste až na 270 km/h. Automobilka navíc dodává, že elektrifikované BMW XM jezdí i čistě na elektřinu, a to do vzdálenosti přibližně 85 kilometrů s omezenou maximální rychlostí na 140 km/h.
Nejsilnější BMW M v historii však v reálném světě bohužel nepřekonává dynamiku dnešních slabších čistě spalovacích sourozenců. Jednou z hlavních příčin je až extrémní hmotnost přesahující 2,7 tuny. Vrcholné plug-in hybridní SUV technici divize M vybavili pohonem všech kol M xDrive se sportovním zadním diferenciálem a speciálně naladěným elektronickým adaptivním podvozkem a aktivními stabilizátory se 48voltovým elektrickým systémem pro okamžitou změnu odporu.
Na podzim následujícího roku BMW M připravuje uvedení i ještě výkonnější varianty XM Label Red, která se stane novým nejsilnějším „Mkem“ všech dob. Automobilka připravuje posílení osmiválcového plug-in hybridního pohonu na extrémních kombinovaných 748 koní (550 kW) a až 1 000 Nm! Zákazníkům tak chce nabídnout maximální zážitek z jízdní dynamiky svého vlajkového modelu.
Zcela nové BMW XM se začne vyrábět ještě před koncem letošního roku v americké továrně ve Spartanburg v Jižní Karolíně. Oficiální česká cena začíná od 4 339 400 Kč.