Článek
Všechno to začalo šesti hrnky a dvěma trumpetami. Když u Volkswagenu přemýšleli, kam posunout oblíbený hot hatch koncept Golfu GTi, sáhli do koncernového skladu dílů pro šestiválec 3,2 litru, k němuž připojili dvě pořádné trumpety, aby se mu hezky hrálo, a ikona byla na světě - před dvěma dekádami (přesně v roce 2003) se zrodil ikonický Golf R32!
Pamětníci jistě namítnou, že šestiválec měl Golf pod kapotou ještě o dekádu dřív (přesněji od roku 1992), jenže Golf VR6 byl tehdy sice nejrychlejší z rodu, ale byl to pořád jen obyčejný Golf. To R32, tenhle pojízdný orchestrion, posunul hru výkonově, řidičsky i vizuálně o pořádný kus dál a přidal k tomu i automatickou dvouspojkovou převodovku (jako první produkční auto). Stal se králem golfů a tím určil směr svých následovníků…
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/tsLM/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na první pohled vás praští do očí záře z nových světlometů, LED pruh na přídi doplňuje osvětlené logo VW. Naopak upraveného nárazníku s odlišně tvarovanými „hokejkami“ si všimnou jen skuteční znalci.
Vrchol vývoje můžete právě teď vidět na svých obrazovkách, nejnovější verzi Golf R 8.5, tedy modernizovanou podobu osmé generace. Poznáte ho snadno podle tenčích světel (matrixová varianta má o 15 % delší dosah osvětlení) s odlišným světelným podpisem propojených světelným pruhem s osvětleným logem v centru a upravené grafiky zadních LED světel (vrcholná verze nabízí tři varianty animace s možností výběru v infotainmentu).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/SscN/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Golf R stále můžete mít i jako praktičtější kombi Variant.
Vpředu si také můžete všimnout přepracovaného nárazníku, z boku nových (příplatkových) 19palcových kovaných kol Warmenau (pojmenovaných podle sídla sportovní divize R) a vzadu čtyř macatých koncovek (příplatkového) titanového výfuku Akrapovič, který je nyní prý ještě HLASITĚJŠÍ!
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gQ_3/oP9C/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nejzásadnější změnou v interiéru je nový 10,2palcový přístrojový štít a hlavně 12,9palcový infotainment s výrazně vylepšeným systémem – přehlednějším a intuitivnější, svižnějším i stabilnějším. Všimněte si ale původního volantu s dotykovými ploškami, který už v ostatních golfech nenajdete. To kvůli tomu specifickému tlačítku „R“ pro volbu jízdního režimu…
Neviditelná stíhačka
Ke Golfu R nejvíc sedí modrý lak Lapiz, který můžete vidět na okolních fotkách. Pokud se ale chcete odlišit od davu, respektive se v něm úplně ztratit, tak si svůj Golf R můžete objednat v Black Edition, která má černá kola, černé brzdové třmeny, černé kryty zrcátek, zatmavená světla, logo a okna, černé koncovky výfuku, černé… no, už jste to asi pochopili. Kupodivu ho však můžete mít nejen v černém laku, ale také v bílém nebo modrém. Jestli se vám líbí, tak moc dlouho neváhejte, tahle edice sice není limitovaná počtem, ale v produkci vydrží pouze jeden rok.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/oC4X/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/Pc3R/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gQ_3/b8IF/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_1/hExV/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/V6zQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/feXQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/LTZW/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gR_1/MXWN/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/QWIS/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/NMQS/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/XIgU/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/IuCV/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gR_1/U4XP/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/54fZ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/OlgV/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gQ_3/siOG/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/sxpX/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Black Edition.
Skrz jeho trubky vrčí a burácí, prská a práská stejný přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který nyní produkuje 333 koní a 420 Nm – což odpovídá naladění limitky „20 Years“ a oproti standardní verzi to představuje nárůst o 13 koní. Těch si ale při jízdě sotva všimnete (čas na stovku se zkrátil o 0,1 sekundy, hatch to umí za 4,6 s a Variant za 4,8 s; maximálka zůstává na 250 km/h s možností posunutí na 270 km/h), ostatně technika nového Golfu R zůstala v zásadě úplně stejná jako u původní varianty, jen je mírně odladěná.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/fRSS/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Motor posílil na 333 koní, inženýři si ještě pohráli s nastavením škrticí klapky a upravili turbodmychadlo pro rychlejší odezvu na plyn v nejostřejším jízdním režimu. Motor také umí nastartovat s vyššími otáčkami (2500 ot./min.), aby se rychleji zahřál – a aby si vás okolí díky brumlavému zvuku lépe všimlo.
Má tak shodnou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG, má stejný adaptivní podvozek (včetně speciálního jízdního režimu právě pro Zelené peklo s ostře naladěným pohonným ústrojím a měkčím podvozkem lépe sedícím tamější hrbolaté trati) a má i totožný pohon všech čtyř kol s chytrým zadním diferenciálem (torque splitter), který umí poslat až 100 % točivého momentu (z těch 50 %, které jdou na zadní nápravu) na jedno ze zadních kol, což vám umožní se v zatáčce pěkně kontrolovaně sklouznout.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/bF2P/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_1/OaGQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/IGZM/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gU_1/v4kJ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/RMhN/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/i2aK/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/tsLM/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/8MfQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/BtxR/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gR_1/bJOK/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/yNUQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/NnbK/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/vGdR/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/9r8M/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/ze8T/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1334%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/GAvL/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,1334,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/TGbR/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/vBTO/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_1/IEgR/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/h40S/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/rLxN/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gZ_4/3qSV/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1329%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/DKlP/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_1/rv4S/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/HjjQ/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gQ_3/yo2D/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,1333,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_z/RQVO/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/vwFP/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/astV/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gX_0/8DfO/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_1/s4KT/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gV_1/HQMT/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gU_1/AAmK/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gY_2/d81R/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gT_4/K5IS/volkswagen-golf-r.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Golf R Variant.
Už první krátké seznámení s maskovanými vývojovými prototypy nám naznačilo, že by modernizovaný Golf R měl být stejně kompetentní silniční stíhačkou pro každou situaci a jakékoliv podmínky, jako byl dřív.
Teď by měl jen vypadat o trošku lépe a hlavně by se s ním díky novému infotainmentu mělo lépe žít. Což je u téhle silniční stíhačky, která dokáže pokořit Nürburgring za 7:47 min a stejně tak s ní můžete pohodlně jezdit každý den do práce a na nákupy, také dost důležité.