Hlavní obsah

Modernizovaný rodinný rychlík Volkswagenu oficiálně: 333 koní a stovka pod pět sekund, k tomu čtyři místa a velký kufr

Foto: Volkswagen

Modernizace osmé generace rodiny golfů je kompletní, přivítejte nejnovější přírůstek, nejrychlejšího z nejrychlejších golfů, vrcholný Golf R. Mnoho novinek nepřiváží, ale to vůbec nevadí, protože je perfektní takový, jaký je.

Článek

Všechno to začalo šesti hrnky a dvěma trumpetami. Když u Volkswagenu přemýšleli, kam posunout oblíbený hot hatch koncept Golfu GTi, sáhli do koncernového skladu dílů pro šestiválec 3,2 litru, k němuž připojili dvě pořádné trumpety, aby se mu hezky hrálo, a ikona byla na světě - před dvěma dekádami (přesně v roce 2003) se zrodil ikonický Golf R32!

Pamětníci jistě namítnou, že šestiválec měl Golf pod kapotou ještě o dekádu dřív (přesněji od roku 1992), jenže Golf VR6 byl tehdy sice nejrychlejší z rodu, ale byl to pořád jen obyčejný Golf. To R32, tenhle pojízdný orchestrion, posunul hru výkonově, řidičsky i vizuálně o pořádný kus dál a přidal k tomu i automatickou dvouspojkovou převodovku (jako první produkční auto). Stal se králem golfů a tím určil směr svých následovníků…

Foto: Volkswagen

Na první pohled vás praští do očí záře z nových světlometů, LED pruh na přídi doplňuje osvětlené logo VW. Naopak upraveného nárazníku s odlišně tvarovanými „hokejkami“ si všimnou jen skuteční znalci.

Vrchol vývoje můžete právě teď vidět na svých obrazovkách, nejnovější verzi Golf R 8.5, tedy modernizovanou podobu osmé generace. Poznáte ho snadno podle tenčích světel (matrixová varianta má o 15 % delší dosah osvětlení) s odlišným světelným podpisem propojených světelným pruhem s osvětleným logem v centru a upravené grafiky zadních LED světel (vrcholná verze nabízí tři varianty animace s možností výběru v infotainmentu).

Foto: Volkswagen

Golf R stále můžete mít i jako praktičtější kombi Variant.

Vpředu si také můžete všimnout přepracovaného nárazníku, z boku nových (příplatkových) 19palcových kovaných kol Warmenau (pojmenovaných podle sídla sportovní divize R) a vzadu čtyř macatých koncovek (příplatkového) titanového výfuku Akrapovič, který je nyní prý ještě HLASITĚJŠÍ!

Foto: Volkswagen

Nejzásadnější změnou v interiéru je nový 10,2palcový přístrojový štít a hlavně 12,9palcový infotainment s výrazně vylepšeným systémem – přehlednějším a intuitivnější, svižnějším i stabilnějším. Všimněte si ale původního volantu s dotykovými ploškami, který už v ostatních golfech nenajdete. To kvůli tomu specifickému tlačítku „R“ pro volbu jízdního režimu…

Neviditelná stíhačka

Ke Golfu R nejvíc sedí modrý lak Lapiz, který můžete vidět na okolních fotkách. Pokud se ale chcete odlišit od davu, respektive se v něm úplně ztratit, tak si svůj Golf R můžete objednat v Black Edition, která má černá kola, černé brzdové třmeny, černé kryty zrcátek, zatmavená světla, logo a okna, černé koncovky výfuku, černé… no, už jste to asi pochopili. Kupodivu ho však můžete mít nejen v černém laku, ale také v bílém nebo modrém. Jestli se vám líbí, tak moc dlouho neváhejte, tahle edice sice není limitovaná počtem, ale v produkci vydrží pouze jeden rok.

Skrz jeho trubky vrčí a burácí, prská a práská stejný přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který nyní produkuje 333 koní a 420 Nm – což odpovídá naladění limitky „20 Years“ a oproti standardní verzi to představuje nárůst o 13 koní. Těch si ale při jízdě sotva všimnete (čas na stovku se zkrátil o 0,1 sekundy, hatch to umí za 4,6 s a Variant za 4,8 s; maximálka zůstává na 250 km/h s možností posunutí na 270 km/h), ostatně technika nového Golfu R zůstala v zásadě úplně stejná jako u původní varianty, jen je mírně odladěná.

Foto: Volkswagen

Motor posílil na 333 koní, inženýři si ještě pohráli s nastavením škrticí klapky a upravili turbodmychadlo pro rychlejší odezvu na plyn v nejostřejším jízdním režimu. Motor také umí nastartovat s vyššími otáčkami (2500 ot./min.), aby se rychleji zahřál – a aby si vás okolí díky brumlavému zvuku lépe všimlo.

Má tak shodnou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG, má stejný adaptivní podvozek (včetně speciálního jízdního režimu právě pro Zelené peklo s ostře naladěným pohonným ústrojím a měkčím podvozkem lépe sedícím tamější hrbolaté trati) a má i totožný pohon všech čtyř kol s chytrým zadním diferenciálem (torque splitter), který umí poslat až 100 % točivého momentu (z těch 50 %, které jdou na zadní nápravu) na jedno ze zadních kol, což vám umožní se v zatáčce pěkně kontrolovaně sklouznout.

první krátké seznámení s maskovanými vývojovými prototypy nám naznačilo, že by modernizovaný Golf R měl být stejně kompetentní silniční stíhačkou pro každou situaci a jakékoliv podmínky, jako byl dřív.

Teď by měl jen vypadat o trošku lépe a hlavně by se s ním díky novému infotainmentu mělo lépe žít. Což je u téhle silniční stíhačky, která dokáže pokořit Nürburgring za 7:47 min a stejně tak s ní můžete pohodlně jezdit každý den do práce a na nákupy, také dost důležité.

Načítám