Článek
Dánský výrobce Zenvo nepatří mezi velké hráče na poli hypersportů, ale do paměti všech fanoušků rychlých kol se zapsal modelem TSR-S, 1200koňovým monstrem s aktivním křídlem, které při jízdě neustále tančilo – naklápělo se totiž při brzdění a v každé zatáčce, aby zlepšovalo přítlak. Těžko říct, nakolik bylo tohle řešení skutečně funkční, ale bezpochyby bylo fascinující!
Jejich aktuální novinka se jménem Aurora inspirovaným úžasnou polární září aurora borealis je také ohromující záležitost. Bez přehánění můžeme říct, že jde o jedno z nejextrémnějších aut vůbec a samotné nás šokuje, že v dnešní době ještě něco takového vůbec může vzniknout.
A rovnou ve dvou variantách! Zatímco Aurora Tur je určena na silniční cestování na dlouhé vzdálenosti, Aurora Agil chce vyprášit veškerou konkurenci na závodních okruzích. Oba stroje přitom v útrobách mají úžasný dvanáctiválec.
Strojovna je posazena ve zbrusu novém a na míru vytvořeném šasi, karoserie zase ve velkém využívá uhlíkových vláken. Aurora Tur doluje z kombinace 6,6litrové V12 a elektromotorů 1 850 koňských sil a 1 700 newtonmetrů točivého momentu.
Na stovce je auto za 2,3 sekundy, za devět sekund už sviští třístovkou a hranici 400 km/h protne po sedmnácti sekundách. Ač jde o „silniční“ auto, pelášit zvládne maximální rychlostí až 450 km/h!
Parametry hypersportu zaměřeného na tratě jsou překvapivě o něco skromnější. Systémový výkon dosahuje 1 450 koní a točivý moment 1 400 newtonmetrů, maximální rychlost je pak 365 km/h a zrychlení 0-100 km/h trvá stroji o dvě desetinky déle. Síla tohoto provedení je totiž hlavně v propracované aerodynamice. Při rychlosti 250 km/h generuje vůz přítlak 880 kg, čemuž pomáhá několik karosářských úprav či robustní zadní přítlačné křídlo.
Navzdory elektrifikaci váží ostrá verze pouhých 1 300 kilogramů, Tur je o sto padesát kilo těžší. Ať už zvolíte jakkoliv, vždy dostanete stejný karbonový monokok (ze 70 % nezakrytý), který váží pouhých 120 kg, je modulární a podle tvůrců nabízí bezpečnost na úrovni monopostů F1.
„Projekt Aurora můžeme definovat jako rovnováhu extrémů. Během vývoje jsme měli jasno, že se nechceme honit za konkrétními čísly nebo časy na kolo, protože by nás to zbytečně rozptylovalo. Chtěli jsme, aby Aurora byla ve všech aspektech absolutním vrcholem toho, čeho lze dosáhnout. Chtěli jsme postavit auto pro řidiče bez kompromisů, které bude fungovat na všech úrovních,“ řekl šéf dánské značky Jens Sverdrup.
Tajemstvím Aurory už zůstává jen cena, ale předpokládáme, že bude (stejně jako její parametry) z jiného světa. Dodávky obou ručně vyráběných modelů odstartují za dva roky.