Článek
Švédské město Arjeplog poblíž polárního kruhu má jen dva tisíce stálých obyvatel, proslulé je ovšem testovacím zázemím prakticky všech evropských automobilek. Jednou z nich je i BMW, která vlastní značku Rolls-Royce. A právě zde si zimní testy odbyl první elektromobil v historii nejluxusnější automobilové značky světa, Spectre.
Tento model bude stejně jako Ghost, Phantom a Cullinan postavený na platformě Architecture of Luxury. Ta částečně vychází z té, kterou BMW použilo pro novou řadu 7 a elektrické i7, bude ale dále upravená pro ještě větší komfort.
Spectre bude s délkou 5,18 metru patřit k nejdelším kupé světa, pochlubit se může i vynikajícím součinitelem odporu vzduchu 0,26. Dosaženo toho bylo mimo jiné snížením čelního skla nebo úpravou ikonické sošky Spirit of Ecstasy. Ta je nyní zhruba o pětinu menší – z původní výšky 100 mm je to nyní 82,7 milimetru. Jiný je i sklon sošky.
Rolls-Royce dále prozradil, že testovací Spectre jezdí na kolech o průměru 23 palců. Baterie dodávající energii motoru váží 700 kilogramů a celkový provoz by měl být abnormálně tichý nejen na vysoké poměry značky, ale i na poměry elektrického auta jako takového. Kapacitu baterie ani dojezd britská automobilka neuvedla. Pouze řekla, že dojezd „bude dostatečný“.
Zimní testy znamenaly zkoušky při teplotách kolem -25 stupňů Celsia, v klimatické komoře pak technici mohli simulovat až mínus 40. Po ukončení testů v Arjeplogu by podle Rolls-Royce měly mít prototypy za sebou čtvrtinu testovacího programu. Ten bude celkem činit 2,5 milionu kilometrů.
Spectre se na trh dostane až před závěrem příštího roku. Celá modelová řada Rolls-Royce pak bude od roku 2030 výhradně elektrická.
A mimochodem, pokud si myslíte, že správný Rolls by měl mít pod kapotou atmosférický dvanáctiválec, nezapomínejte, že před více než sto lety řekl Charles Rolls toto: „Elektromobily jsou dokonale tiché a čisté. Není v nich žádný zápach ani vibrace. Měly by se stát velmi užitečnými, až se podaří zařídit pevné dobíjecí stanice.“