Článek
Je Mini ještě pořád „mini“? Takovou otázku si už poměrně dlouho pokládá velká část motoristické veřejnosti – odborné i laické. Faktem je, že třídveřové Mini narostlo za posledních 20 let do všech rozměrů – dnešní Mini je o 24 cm delší než „původní“ novodobé Mini.
Příští generace se však má nikoliv zvětšit, ale má se nepatrně „scvrknout“. Že by se designéři Mini lidově řečeno chytli za nos? Vzhledem k dnešním trendům neustále se zvětšujících osobních aut jde o téměř revoluční postoj – koneckonců nové Mini přibralo za dvě dekády celých 100 kg na hmotnosti.
Další revolucí má být rovnováha sil ohledně motorizací – u současné generace stále převažují spalovací motory, u té příští už má mít převahu elektrický motor, ovšem ten spalovací bude i nadále k mání. Významným mezníkem pro testování nové generace je právě prototyp elektrického Mini SE Cabrio, který vidíme na fotografiích.
Ten nabízí, stejně jako současný Cooper SE s pevnou střechou, výkon 184 koní a točivý moment 270 Nm od nulových otáček. Sprint z klidu na stovku trvá nepatrně déle než u uzavřené elektrické verze, konkrétně 7,7 sekundy. Dle metodiky WLTP elektrické Mini s pevnou střechou zvládá dojezd 253 kilometrů, u „otevřené“ verze je trochu nižší, a sice 230 kilometrů.
Tento prototyp Mini Cooper SE Cabrio je rozměrově prakticky totožný se srovnatelným Mini Cooperem S Cabrio se spalovacím motorem. Má dokonce stejný objem zavazadelníku 160 litrů a uvnitř je i nadále prostor pro čtyři cestující. Mírný pokles dojezdu má na svědomí zejména přídavná „zátěž“ v podobě skládací střechy. Ta se umí složit za 18 sekund až do rychlosti 30 km/h.
Mezitím už Mini pilně pracuje na zbrusu nové generaci Mini. Ta se má, jak už zaznělo v úvodu, nepatrně zmenšit, rozvor však paradoxně naroste kvůli prostoru pro baterie. Výkon bateriové soustavy má narůst ze současných 184 koní na rovných 200 „kobyl“, k nárůstu má mezigeneračně dojít i v oblasti dojezdu. Zatím není známo, kolik spalovacích motorizací bude nová generace Mini Cooperu nabízet.