Hlavní obsah

Milovat, nebo nenávidět? Teslu Cybertruck musíte hlavně obdivovat, protože je to stále technická špička

Foto: Tesla

Na Cybertruck jste si udělali názor už před lety, když jste ho poprvé uviděli – jeho design prostě milujete, nebo nenávidíte, nic mezi. Ale abyste tohle auto naplno poznali, musíte nahlédnout i pod jeho kontroverzní nerezový kabátek…

Článek

To je příšera, co? Cybertruck vypadá jako nepovedená malůvka malého dítěte nebo špatně vyrenderovaná fotka skutečného auta, interiér je docela obyčejný a parametry v dnešní době nijak převratné, akorát cena oproti předpokladům skoro dvojnásobná… Tak sakra, co v Tesle ty předlouhé čtyři roky od představení prototypu do začátku výroby dělali!

No, usilovně dřeli na hodně složitém vývoji! Co na začátku vypadalo jako docela dobrý vtip, nabobtnalo do inženýrské výzvy, kterou nebylo vůbec lehké splnit. Ale abyste to pochopili a skutečně ocenili, musíte jít hodně do hloubky, protože povrchní informace dávají jen velmi hrubou představu.

Foto: Tesla

Design vypadá jednoduše, ale dostat ho do produkční formy s použitím nerezových panelů bylo naopak velice složité. Všimněte si také chybějících klik (nejsou ani vysouvací) – stačí se dotknout tlačítka na autě (nebo použít mobilní aplikaci) a dveře samy odskočí.

Začněme od toho zjevného: designu. Sice ho nemá na svědomí dítě (stojí za ním Franz von Holzhausen, který kreslil i ostatní Tesly), ale jedno ho inspirovalo – to když se jeden z mnoha potomků Elona Muska zeptal, proč všechny pick-upy vypadají stejně. A skutečně: rámový podvozek, na něm vpředu motor, za ním kabina a korba, už 70 let totéž. Nuda! Takže jak by vypadal skutečný pick-up budoucnosti…?

Foto: Tesla

Minimalistická kabina Cybertrucku je v podstatě shodná s Modelem 3 a dalšími, tady je 18,5" infotainment. Což se hodí, protože informací a funkcí je v něm bezpočet a před řidičem chybí informační displej. Cestující vzadu mají k dispozici další displej, tentokrát s úhlopříčkou 9,4".

Cybertruck je představa jako vystřižená ze Cyberpunku, drsného sci-fi světa prošpikovaného technologiemi. Vypadá stejně jako čtyři roky starý prototyp (který vznikl za 93 dní, mimochodem), ale ve skutečnosti je hodně upravený – o pět procent menší, s uhlazenějšími hranami a propracovanějšími detaily kvůli lepší aerodynamice. Součinitel odporu 0,34 sice zaostává za nejlepšími ve třídě (oblejší Rivian R1T má 0,30), ale na takhle velkou a hranatou věc je to velmi slušné číslo (stejné jako třeba Ferrari F40).

Foto: Teslarati

Rolovací kryt korby sice zamezuje výhled vzad (Cybertruck má zpětnou kameru, obraz se promítá na displeji infotainmentu), ale zvyšuje aerodynamickou efektivitu (dojezd) o 10 %. Také chrání náklad a dá se na něm i stát.

Další obrovskou výzvou bylo vytvoření karoserie z nerezového plechu. Ten pochází z vývoje SpaceX (a má v sobě další příměsi, aby povrch časem nedegradoval) a je tak tvrdý, že muselo být pekelně náročné ho přesně naohýbat v exponovaných místech (třeba hrany kolem korby), sladit panely a zaoblit hrany tak, abyste se o ně nepořezali – a navíc aby to celé šlo velkosériově vyrábět!

Foto: Tesla

U běžného auta tenoučké plechy jen udržují tvar auta a při sebemenším ťuknutí se deformují. To nerezové plechy Cybertrucku jsou pořádně pevné, takže se nemusíte bát při parkování u obchoďáků, dokonce i kdyby na vás stříleli.

Panely jsou ve skutečnosti tak pevné (v Tesle ten materiál pojmenovali „Hard F**king Stainless“), že tvoří exoskeleton celého auta s lehkým hliníkovým jádrem. Podle Tesly je konstrukce tak tuhá, že v krutu odolá větší síle než u sportovních aut. Tak tuhá, že dveře nepotřebují dodatečné výztuhy proti bočnímu nárazu. Tak tuhá, že odolá střelbě ze zbraní se subsonickými projektily!

Tesla Cybertruck odolá i střelbě.Video: Tesla

Připočtěte si k tomu vysoce odolná skla (Gorilla Glass, jako máte na telefonu) a máte před sebou jedno z nejbezpečnějších aut na trhu. Tedy pro posádku, protože vysoce odolný nerezový čumák je špatná zpráva pro nepozorné chodce – kvůli tomu se Cybertruck nebude prodávat v Evropě, kde normy vyžadují deformovatelnou příď.

Foto: Tesla

Čelní sklo je skoro ploché (mírné prohnutí je kvůli výrobě i fyzikálním vlastnostem) a navazuje na linii přídě. Jde také o největší sklo v automobilovém průmyslu, přitom mu stačí jediný stěrač.

Ale pojďme konečně k té technice, která je mimořádně zajímavá. Cybertruck je totiž první Tesla postavená na 800V architektuře, což sice není nic nového (Porsche a Hyundai/Kia ji mají už pár let), jenže zatím také nic masově rozšířeného. Díky tomu můžete Cybertruck nabíjet výkonem až 350 kW (Supercharger v4), což znamená efektivní nabíjení (15-85 %) do 20 minut. Také jako první Tesla podporuje V2L, tedy možnost zásobovat energií z baterie další elektrická zařízení – grily, brusky, elektrická kola…

Foto: Tesla

Cybertruck umí nabíjet ze své baterie jiný elektromobil.

Dalším skokem vpřed je 48V nízkonapěťová síť. Čtete dobře, místo běžných 12 V skočila Tesla na čtyřnásobek (poslední posun byl v padesátých letech ze 6 V na 12 V), protože to vnitřní systémy moderních aut už prostě potřebují (nemluvě o tom, že se tím sníží proud, a tím i tloušťka kabelů). Díky tomu může mít Tesla jako první produkčně vyráběné auto na světě řízení „drive-by-wire“, tedy zcela bez mechanické vazby (pro hnidopichy: Infiniti Q50 mělo „pro jistotu“ záložní mechanický převod a Lexus RZ s tímto systémem dorazí na trh až příští rok.).

Foto: Tesla

Mezi volantem a předními koly jsou jen dráty. Nemusíte se bát, letadla takhle létají již od 70. let.

To spolu s variabilním převodem znamená, že od dorazu k dorazu je pouze jedna otáčka volantu (čili půl otáčky na každou stranu od neutrální polohy), takže nikdy nemusíte sundávat ruce z volantu – a v kombinaci s aktivním natáčením zadních kol to také znamená, že 5,7 metru dlouhý Cybertruck má poloměr otáčení stejný jako pětimetrový Model S.

Foto: Tesla

Volant má hodně neobvyklý tvar (v podstatě „yoke“ s doplněnou horní částí věnce), ale s novým řízením to konečně dává smysl.

Vzduchový podvozek spolu s kompaktními elektromotory (bez velkých diferenciálů) také přinášejí výhodu skvělé terénní průchodnosti – Tesla udává světlou výšku až 432 mm a délku chodu tlumičů (zdvih) 305 mm. S Cybertruckem se tak nemusíte bát sjet z asfaltu, vlastně s ním prý klidně můžete i skákat jako třeba s Raptorem!

Foto: Tesla

Cybertruck klidně můžete prohánět v terénu.

Nebo prohánět sporťáky – vrcholná třímotorová verze totiž disponuje výkonem 845 koní, takže z klidu na stovku vystřelí za 2,7 sekundy a čtvrtmíli zvládne za 11 sekund (opakovaně i bez předehřívání a zchlazování baterie a i s nižší kapacitou). To je dost podobná dynamika, jakou nabídne třeba Porsche 911 Turbo S…

Tesla Cybertruck vs. Porsche 911 Drag Race.Video: Tesla

Nebo všechnu tuhle sílu můžete využít, abyste utáhli až pětitunový náklad. Tesla totiž nezapomněla na praktičnost, takže na pevným rolem (klidně po něm můžete chodit) kryté korbě o rozměru 6×4 stopy (180×120 cm) uvezete 1,1 tuny. Pod její podlahou je skrytý úložný prostor, další prostor je pod předním kufrem (klidně si tam můžete i sednout, víko je navržené tak, abyste se vešli) a zadní sedačky v interiéru mají vyklápěcí sedáky jako Magic Seats u Hondy.

Tesla Cybertruck utáhne až pět tun.Video: Tesla

Tesla Cybertruck je skutečně fascinující stroj. Je naprosto odlišná už na první pohled, ale její technika je snad ještě zajímavější a představuje pro pick-upy další mílový skok blíž ke světu osobních aut. Cybertruck totiž užitnou hodnotu pracovního auta kombinuje s tichou a hladkou jízdou (případně rychlou a hbitou jízdou v zatáčkách, nebo nezastavitelnou jízdou v off-roadu) a ukázkovým komfortem pro posádku.

Foto: Tesla

Součástí příslušenství bude také stan pro pohodlné kempování.

Přichází sice pozdě do zvolna se zaplňujícího segmentu a s odvážnou cenovou politikou, jenže Cybetruck si s jiným konkurentem nespletete (což je v éře „všechna auta vypadají stejně“ dost důležitá výhoda) a svou cenu obhájí nejen velmi zajímavou kombinací schopností, ale také silnou osobností – která mnohé odpuzuje, ale spoustu lidí také přitahuje. S Cybertruckem se totiž odlišíte od všeho ostatního na silnici a strhnete na sebe pozornost, aniž byste museli jezdit nepraktickým supersportem. Ať už se vám líbí, nebo ne, Tesla Cybertruck je výjimečná záležitost.

Co říkáte na Teslu Cybertruck?
Je to pecka, chci ji!
39,5 %
Po těch letech zdržení jsem čekal víc.
5,2 %
Nelíbí se mi, mám jiné favority.
55,3 %
Celkem hlasovalo 2343 čtenářů.
Načítám