Článek
To je příšera, co? Cybertruck vypadá jako nepovedená malůvka malého dítěte nebo špatně vyrenderovaná fotka skutečného auta, interiér je docela obyčejný a parametry v dnešní době nijak převratné, akorát cena oproti předpokladům skoro dvojnásobná… Tak sakra, co v Tesle ty předlouhé čtyři roky od představení prototypu do začátku výroby dělali!
No, usilovně dřeli na hodně složitém vývoji! Co na začátku vypadalo jako docela dobrý vtip, nabobtnalo do inženýrské výzvy, kterou nebylo vůbec lehké splnit. Ale abyste to pochopili a skutečně ocenili, musíte jít hodně do hloubky, protože povrchní informace dávají jen velmi hrubou představu.
Začněme od toho zjevného: designu. Sice ho nemá na svědomí dítě (stojí za ním Franz von Holzhausen, který kreslil i ostatní Tesly), ale jedno ho inspirovalo – to když se jeden z mnoha potomků Elona Muska zeptal, proč všechny pick-upy vypadají stejně. A skutečně: rámový podvozek, na něm vpředu motor, za ním kabina a korba, už 70 let totéž. Nuda! Takže jak by vypadal skutečný pick-up budoucnosti…?
Cybertruck je představa jako vystřižená ze Cyberpunku, drsného sci-fi světa prošpikovaného technologiemi. Vypadá stejně jako čtyři roky starý prototyp (který vznikl za 93 dní, mimochodem), ale ve skutečnosti je hodně upravený – o pět procent menší, s uhlazenějšími hranami a propracovanějšími detaily kvůli lepší aerodynamice. Součinitel odporu 0,34 sice zaostává za nejlepšími ve třídě (oblejší Rivian R1T má 0,30), ale na takhle velkou a hranatou věc je to velmi slušné číslo (stejné jako třeba Ferrari F40).
Další obrovskou výzvou bylo vytvoření karoserie z nerezového plechu. Ten pochází z vývoje SpaceX (a má v sobě další příměsi, aby povrch časem nedegradoval) a je tak tvrdý, že muselo být pekelně náročné ho přesně naohýbat v exponovaných místech (třeba hrany kolem korby), sladit panely a zaoblit hrany tak, abyste se o ně nepořezali – a navíc aby to celé šlo velkosériově vyrábět!
Panely jsou ve skutečnosti tak pevné (v Tesle ten materiál pojmenovali „Hard F**king Stainless“), že tvoří exoskeleton celého auta s lehkým hliníkovým jádrem. Podle Tesly je konstrukce tak tuhá, že v krutu odolá větší síle než u sportovních aut. Tak tuhá, že dveře nepotřebují dodatečné výztuhy proti bočnímu nárazu. Tak tuhá, že odolá střelbě ze zbraní se subsonickými projektily!
Připočtěte si k tomu vysoce odolná skla (Gorilla Glass, jako máte na telefonu) a máte před sebou jedno z nejbezpečnějších aut na trhu. Tedy pro posádku, protože vysoce odolný nerezový čumák je špatná zpráva pro nepozorné chodce – kvůli tomu se Cybertruck nebude prodávat v Evropě, kde normy vyžadují deformovatelnou příď.
Ale pojďme konečně k té technice, která je mimořádně zajímavá. Cybertruck je totiž první Tesla postavená na 800V architektuře, což sice není nic nového (Porsche a Hyundai/Kia ji mají už pár let), jenže zatím také nic masově rozšířeného. Díky tomu můžete Cybertruck nabíjet výkonem až 350 kW (Supercharger v4), což znamená efektivní nabíjení (15-85 %) do 20 minut. Také jako první Tesla podporuje V2L, tedy možnost zásobovat energií z baterie další elektrická zařízení – grily, brusky, elektrická kola…
Dalším skokem vpřed je 48V nízkonapěťová síť. Čtete dobře, místo běžných 12 V skočila Tesla na čtyřnásobek (poslední posun byl v padesátých letech ze 6 V na 12 V), protože to vnitřní systémy moderních aut už prostě potřebují (nemluvě o tom, že se tím sníží proud, a tím i tloušťka kabelů). Díky tomu může mít Tesla jako první produkčně vyráběné auto na světě řízení „drive-by-wire“, tedy zcela bez mechanické vazby (pro hnidopichy: Infiniti Q50 mělo „pro jistotu“ záložní mechanický převod a Lexus RZ s tímto systémem dorazí na trh až příští rok.).
To spolu s variabilním převodem znamená, že od dorazu k dorazu je pouze jedna otáčka volantu (čili půl otáčky na každou stranu od neutrální polohy), takže nikdy nemusíte sundávat ruce z volantu – a v kombinaci s aktivním natáčením zadních kol to také znamená, že 5,7 metru dlouhý Cybertruck má poloměr otáčení stejný jako pětimetrový Model S.
Vzduchový podvozek spolu s kompaktními elektromotory (bez velkých diferenciálů) také přinášejí výhodu skvělé terénní průchodnosti – Tesla udává světlou výšku až 432 mm a délku chodu tlumičů (zdvih) 305 mm. S Cybertruckem se tak nemusíte bát sjet z asfaltu, vlastně s ním prý klidně můžete i skákat jako třeba s Raptorem!
Nebo prohánět sporťáky – vrcholná třímotorová verze totiž disponuje výkonem 845 koní, takže z klidu na stovku vystřelí za 2,7 sekundy a čtvrtmíli zvládne za 11 sekund (opakovaně i bez předehřívání a zchlazování baterie a i s nižší kapacitou). To je dost podobná dynamika, jakou nabídne třeba Porsche 911 Turbo S…
Nebo všechnu tuhle sílu můžete využít, abyste utáhli až pětitunový náklad. Tesla totiž nezapomněla na praktičnost, takže na pevným rolem (klidně po něm můžete chodit) kryté korbě o rozměru 6×4 stopy (180×120 cm) uvezete 1,1 tuny. Pod její podlahou je skrytý úložný prostor, další prostor je pod předním kufrem (klidně si tam můžete i sednout, víko je navržené tak, abyste se vešli) a zadní sedačky v interiéru mají vyklápěcí sedáky jako Magic Seats u Hondy.
Tesla Cybertruck je skutečně fascinující stroj. Je naprosto odlišná už na první pohled, ale její technika je snad ještě zajímavější a představuje pro pick-upy další mílový skok blíž ke světu osobních aut. Cybertruck totiž užitnou hodnotu pracovního auta kombinuje s tichou a hladkou jízdou (případně rychlou a hbitou jízdou v zatáčkách, nebo nezastavitelnou jízdou v off-roadu) a ukázkovým komfortem pro posádku.
Přichází sice pozdě do zvolna se zaplňujícího segmentu a s odvážnou cenovou politikou, jenže Cybetruck si s jiným konkurentem nespletete (což je v éře „všechna auta vypadají stejně“ dost důležitá výhoda) a svou cenu obhájí nejen velmi zajímavou kombinací schopností, ale také silnou osobností – která mnohé odpuzuje, ale spoustu lidí také přitahuje. S Cybertruckem se totiž odlišíte od všeho ostatního na silnici a strhnete na sebe pozornost, aniž byste museli jezdit nepraktickým supersportem. Ať už se vám líbí, nebo ne, Tesla Cybertruck je výjimečná záležitost.