Článek
Nikoli Audi, Tesla nebo Honda, ale Mercedes-Benz je první světovou automobilkou, která splnila požadavky evropského předpisu EHK OSN č. 157, a dokázala tak zlegalizovat automatizované řízení třetí úrovně. Zatím se toto povolení týká pouze německých dálnic (tedy celkem 13 191 km), ovšem vzhledem k tomu, že jde o unijní předpis, předpokládá se schválení tohoto asistenta také v jiných evropských zemích včetně Česka. A co víc, Mercedes maká na tom, aby prorazil na dalších trzích (USA, Čína).
Není to ovšem jen tak, musí se zkrátka změnit/novelizovat silniční zákony, což může v různých státech trvat různě dlouhou dobu. Když si na chvilku odskočíme ke konkurenčnímu BMW, tak zjistíme, že v Německu vybrané bavoráky zvládají samy přibrzdit na trojúhelníku, zatímco u nás je tato (a další) funkce nedostupná.
Celá automatizovaná sláva má ovšem malý háček, vlastně hned několik háčků. Jak už bylo uvedeno, schválení platí prozatím pouze na německých dálnicích a je aktivní jenom do rychlosti 60 km/h, takže technologie je použitelná vlastně jen do kolon. Vychytávka navíc bude k dispozici až v polovině příštího roku a prozatím dostupná jen u Třídy S a EQS – tedy u nejdražších modelů značky.
Nutno zmínit, že o legalizaci autonomního řízení úrovně 3 se v minulosti pokoušela také německá Audi u limuzíny A8, avšak neuspěla. Honda toto schválení získala u modelu Legend pouze pro domácí trh a severoamerická Tesla, ať své systémy nazývá jakkoli a jakkoli (ne)dobře fungují, zkrátka úroveň 3 (nebo vyšší) schválenou nemá. Připomínáme, že úroveň 1 znamená základní systémy jako samočinné brzdění nebo adaptivní tempomat, úroveň pět pak znamená zcela autonomní jízdu, kdy řidič nemusí zasahovat do řízení a zůstává čistě v roli pasažéra.
Laser i zdvojená elektrika
Systém Mercedesu nazývaný Drive Pilot umí regulovat rychlost jízdy vůči ostatním vozidlům, držet se ve svém jízdním pruhu, případně v něm zvládne provést vyhýbací manévr. Dále pracuje s dopravním značením, periodicky aktualizovanými mapami, zohledňuje průběh trasy, dopravní události nebo například povrch vozovky a její sjízdnost (má senzor vody v podběhu kola).
Mimo kamer a senzorů vozidlo sbírá data pomocí lidaru (v podstatě laserový radar) i mikrofonů (kvůli majákům vozů IZS).
Pokud se budeme bavit o Třídě S, tak ta nabídne zdvojenou elektrickou síť i systémy řízení a brzdění. To proto, kdyby jeden okruh vypadl, aby jej mohl zastoupit druhý a řízení bylo bezpečně předáno řidiči. Taktéž se autonomní „esko“ bude moci pochlubit velice přesným lokalizačním systémem, lepším než standardní GPS.
Ptáte se, co se stane, když řidič po uplynutí stanoveného času nepřevezme řízení vozidla, například při zdravotním problému? Pak systém samočinně zahájí řízené zpomalování až do zastavení, rozbliká výstražná světla, stáhne okna, odemkne dveře a zavolá pomoc. Opět odskočíme k BMW, tentokrát do USA, kde vybrané bavorské modely zvládnou v případě zdravotní indispozice řidiče autonomně přejet několik jízdních pruhů, zastavit na krajnici a zavolat 911 (obdoba naší 112).
Bojíte se nudy? Během aktivované autonomní jízdy se vám odemknou aplikace, které jsou za standardní jízdy blokovány. Díky tomu si můžete v klidu a legálně psát e-maily, surfovat na internetu nebo třeba sledovat filmy.
Mercedesu tedy nezbývá než pogratulovat a těšit se, až si pokročilou techniku vyzkoušíme v koloně na nějaké německé dálnici, o něco méně frustrovaní než obvykle. Nutno též podotknout, že do vyšších úrovní se automobilka patrně pouštět nebude, neb další vývoj podle loňského prohlášení vzdala.
Meta pro dosažení homologované úrovně 4 tak čeká na některou z ostatních (nejen) automobilek, přičemž mezi horké kandidáty patří zejména BMW, Tesla, Honda, Apple anebo některý z vybraných čínských producentů. Co myslíte vy? Kdo bude první na 4. či 5. úrovni autonomního řízení? Anebo se to nikomu nepodaří? Napište nám svůj názor do komentářů pod článek.