Článek
Právě takové bylo zadání nového projektu EQXX, konceptu elektromobilu, který má posunout hranice možného. Vlastně ani tak nešlo o dosažení té konkrétní tisícovky, protože ta je dobrá jen pro frontální útok na hlavní stránky automobilových serverů. Daleko důležitější je to, jakým způsobem toho tým zodpovědný za vývoj EQXX dosáhl. A tady to začíná být zajímavé.
Nešli totiž cestou prostého naládování tun baterií o kapacitě stovek kWh, které by byly dobré skutečně jen pro chytlavé titulky v novinách, šli na to chytrou cestou optimalizace a efektivity, z níž mohou těžit elektromobily zítřka.

Vypadá skvostně a všechny jeho technologie jsou realizovatelné, takže je na silnici uvidíme, i když nejspíš ne přímo v této podobě
Prvním trikem je chytrá aerodynamika, což je na první pohled patrné z protáhlého tvaru EQXX a naprosto hladkých ploch, které budou hustý vzduch prořezávat jako horký nůž máslo. S pokročilou aerodynamikou tohoto typu koketoval Mercedes již u konceptu IAA (Inteligentní Automobilová Aerodynamika) z roku 2019 (zajímavostí byla vysouvací Kammova záď podporující aerodynamický efekt kapky), tady ho ale designéři integrovali do tvarů v podstatě produkčních (všimněte si, že má dokonce klasická zpětná zrcátka, ne digitální kamery).

Karoserie EQXX má aktivní aerodynamické prvky, efektivní jsou také velkoplošné kryty kol
Výsledkem je použitelný vnitřní prostor plně čtyřmístného auta kombinovaný s ultranízkou úrovní koeficientu odporu vzduchu – má hodnotu pouhých 0,18! Pro srovnání už velmi propracovaný Mercedes EQS se chlubí fantastickou hodnotou 0,20, tady se ho ale inženýrům podařilo ještě o deset procent snížit.

Kammova záď pomáhá s odtržením proudu vzduchu a zabraňuje nežádoucím turbulencím
Další lekce efektivity čekala na pohonné ústrojí – a tentokrát byli do služby povoláni také lidé ze závodního týmu Formule 1 a Formule E, kteří mají s vysokovýkonnými hybridními systémy široké zkušenosti. Pomohli s vývojem nového elektromotoru, jenž má výkon 204 koní.
Také kompletně přepracovali konstrukci baterie, která má kapacitu podobnou produkčnímu EQS (tedy pod 100 kWh), ale je o 50 % menší a o 30 % lehčí! Pracuje s napětím 900 voltů (dnešní nejlepší elektromobily se drží 800V architektury), takže ani vysokovýkonné nabíjení nebude problém – ačkoliv Mercedes odhaduje, že průměrně ho budete muset dobíjet zhruba jen dvakrát do měsíce.
Spolu s dalšími úpravami dokázali efektivitu celého pohonného ústrojí posunout téměř k dokonalosti – 95 % energie pohání přímo kola, přičemž současné elektromobily využívají „pouze“ 75 % energie. Spotřebu se tak podařilo snížit do jednociferných čísel (dnešní průměr je 16–20 kWh/100 km), což odpovídá konvenčnímu autu se spotřebou 1 l/100 km. Jedno takové už tady bylo a možná si vzpomínáte, že bylo hodně o kompromisech…
Litrové auto |
---|
Volkswagen si v roce 2011 vyzkoušel, že postavit auto se spotřebou jednoho litru benzinu na 100 kilometrů je možná ještě náročnější technická výzva než vývoj Bugatti Veyron s maximálkou 400 km/h. Výsledkem snah konstruktérů byl futuristický doutník na čtyřech kolech poháněný hybridním ústrojím s dvouválcovým dieselem podporovaným elektromotorem, do nějž jste s obtížemi vmáčkli dva dospělé – to se s EQXX vůbec nedá srovnat. Inu, pokrok nezastavíš. |

Tenhle litrový automobil vznikl před deseti lety. Od té doby technologie hodně poskočila
To koncept EQXX je v podstatě plnohodnotný nástupce třídy C – na délku měří 4,63 metru (současné „céčko“ měří 4,75 metru), má podobný rozvor (2,8 metru) a podobnou hmotnost (1,75 tuny). Interiér působí podobně prostorně, ale EQXX vypadá samozřejmě o poznání futurističtěji.
Minimalistickou palubní desku v podstatě tvoří jeden velký prohnutý displej přes celou šířku kabiny (úhlopříčka 47,5 palce, rozlišení 8K), další novinkou jsou nové lehké materiály získané udržitelným a energeticky úsporným způsobem – třeba čalounění sedadel připomínající kůži, které však není živočišného původu, koberečky z bambusu nebo nové textilie na madlech dveří.
Koncept EQXX ovšem určitě letos na silnicích neuvidíme, nejspíš ani příští rok. Ale chytrý přístup, který inženýři Mercedesu u tohoto technického cvičení zvolili, bez pochyby ovlivní celou generaci připravovaných elektromobilů (nová platforma MB.EA přijde již roku 2024), které budou efektivnější (tedy úspornější a s delším dojezdem) než kdy dříve. A tedy zase o krok blíže běžnému použití.
Jen si představte, že máte k dispozici 1 000 kilometrů – kam byste vyrazili…?