Hlavní obsah

McLaren opravdu postaví elektrický sporťák. Dvoutunové auto umí každý, my se odlišíme, slibují Britové

Foto: McLaren

Loni oslavil McLaren P1 desáté narozeniny a stále intenzivněji se hovoří o jeho nástupci. Značka z Wokingu přiznává, že se čistě elektrickému pohonu nebrání, ale nehodlá stavět vůz, který má 2 000 koní i kilogramů.

Článek

Britská automobilka McLaren postavila za poslední roky řadu atraktivních supersportů, z celé linie však dva modely – F1 a P1 – značně vybočují. Druhý zmíněný vsadil před deseti lety na neotřelou kombinaci 3,8litrového osmiválce a elektromotoru. Plug-in hybridní soustava disponovala výkonem přes 900 koňských sil a stovkou za 2,8 sekundy, což jsou dodnes působivá čísla. V poslední době se však stále intenzivněji hovoří o případném nástupci.

McLaren byl s přechodem na elektromobilitu dlouhodobě opatrný. Britské inženýry děsila především vysoká pohotovostní hmotnost, která nejde ruku v ruce s filozofií značky stavějící lehké a obratné sporťáky. Jenže vývoj elektrických motorů a baterií se za poslední roky dramaticky posunul, a tak se brzy může stát, že se skutečně dočkáme prvního elektrického mclarenu.

Šéf společnosti Michael Leiters britskému Autocaru přiznal, že vývoj nových pohonných jednotek se zaměřuje na tři klíčové pilíře – spalovací motory, hybridy a právě elektromobily. Pokud jde o elektrického nástupce McLarenu P1, který by mohl konkurovat například bateriovému supersportu Porsche, Leiters uvedl: „Je pravda, že naše vývojové oddělení je touto myšlenkou hodně zaneprázdněno.“

Foto: McLaren

McLaren P1 je trochu jiný plug-in hybrid. Nabíjí se dvě hodiny a na elektřinu ujede jen 11 km, energie však významně zlepšuje akceleraci.

Jedním dechem ale dodává, že McLaren nechce vyrábět tuctové elektromobily, jejich první produkt s tímto druhem pohonu se musí odlišit: „Naše hlavní nejistota ohledně elektrických sporťáků pramení z vysoké hmotnosti. Nechceme stavět vozy, které mají 2000 koní, ale váží dvě tuny. To umí každý, ale rozhodně to nekoresponduje s DNA naší značky,“ řekl jasně.

Aby byla stavba elektromobilu pro společnost zajímavá, měl by se dostat na váhu McLarenu 750S. To bude oříšek, neboť tento sportovní vůz má pohotovostní hmotnost pod hranicí 1,4 tuny. „Pracujeme na několika konceptech, zkoumáme možnosti a můžu prozradit, že máme několik opravdu vzrušujících nápadů,“ dodává Leiters k projektu, jehož detaily zatím zůstávají pod pokličkou.

A přiznává, že uvedení takového elektromobilu není otázkou několika příštích měsíců. Pokud se vše povede, očekává jeho příjezd nejdříve na konci této dekády. Zároveň přiznává, že od zákazníků zatím zvýšenou poptávku po elektrických vozech neeviduje. Nevylučuje však, že by McLaren s takovým produktem mohl oslovit novou sortu lidí.

Buď jak buď, vedení McLarenu má na budoucnost střízlivý pohled. Vítá možnost zachování spalovacích motorů poháněných e-palivy. Nevěří totiž, že existuje jediná technologie pohonu, která pokryje potřeby všech zákazníků. Právě rozmanitost a možnost volby by podle Britů měla zůstat zachována i v letech příštích. Můžeme vůbec nesouhlasit?

Načítám