Hlavní obsah

Mazda o nových řadových šestiválcích: Benzinový nepotřebuje turbo a turbodiesel sází na tvar vejce

Foto: Mazda

Dlouho se o nich spekulovalo a už brzy konečně zamíří k zákazníkům – Mazda s novým SUV jménem CX-60 představila i novou platformu a nové řadové šestiválce, které jsou dalším krokem pro naplnění vize společnosti stát se prémiovou značkou. Mazda navíc nyní odhaluje i nové informace o motorech, i když technické parametry jsou stále tajemstvím.

Článek

Mazda doslova okouzlila svět, když představila nový model CX-60, který není dalším obyčejným módním SUV, ale předznamenává zajímavou budoucnost japonské automobilky z Hirošimy. Mazda nám znovu ukazuje, že následuje aktuální trendy v automobilovém průmyslu, ale zároveň se nebojí vydat proti proudu a s novým modelem uvádí na trh i nové technologie, se kterými se jiní výrobci naopak loučí.

Mazda CX-60 je prvním plug-in hybridem značky, přičemž s sebou přiváží i novou techniku, o níž se v minulých letech často spekulovalo ve spojení s připravovanou další generací oblíbené Mazdy 6. Technickým základem CX-60 je zbrusu nová platforma s oficiálním názvem „Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture“ umožňující podélné uložení motorů ve spojení s pohonem zadních nebo všech kol.

Foto: Mazda

S novou Mazdou CX-60 se představuje i slibná budoucnost značky se zacílením na zážitky za volantem

Japonci následují svou vizi být „japonským BMW“ a spolu s novou CX-60 představují i očekávané nové řadové šestiválce, které automobilka při oficiálním debutu trochu upozadila, aby nechala vyniknout ekologičtější plug-in hybridní pohon. Až teď nám s malým odstupem dovoluje poznat i dva šestiválce, i když zatím stále nezveřejnila jejich technické údaje.

Inženýři pokračují ve vývoji technologie „vznětových motorů na benzin“ SkyActiv X a v nejnovějším modelu představují třílitrový řadový šestiválec e-SkyActiv X slibující hladkou akceleraci s podmanivým zvukem. Mazda zůstává věrná atmosférickým motorům a dodává o nich, že s větším objemem nasají do válce více vzduchu, aniž by potřebovaly přeplňování turbodmychadlem, a díky vylepšené technologii spalování chudé směsi jsou stejně úsporné jako již existující čtyřválec.

Foto: Mazda

Mazda chce být „japonským BMW“ a usilovně na tom pracuje

Novým šestiválcem je i 3,3litrová vznětová jednotka e-SkyActiv D, vycházející z menšího 2,2litrového turbodieselu a dovolující větší rozsah otáček pro spalování chudé směsi. Inženýři pro ni vyvinuli spalovací komoru ve tvaru vejce, rozdělující směs vzduchu a paliva do dvou vrstev a zlepšující spalování, aby vozy dosáhly rychlejší akcelerace a nižších emisí NOx při vyšších otáčkách a snížily množství nespáleného paliva.

Mazda navíc uvádí, že její vznětový šestiválec s jednoduchou konstrukcí má přibližně stejnou hmotnost jako většina čtyřválcových turbodieselů. Oba nové šestiválce pak spojila se 48voltovou mild-hybridní technologií M Hybrid Boost s motor-generátorem umístěným v nově vyvinuté osmistupňové automatické převodovce s vícelamelovou spojkou nahrazující tradiční hydrodynamický měnič.

Nová Mazda CX-60 se v Česku bude prodávat ve výbavách Prime-Line, Exclusive-Line, Homura a Takumi a oficiální ceník startuje od 1 293 690 Kč.

Načítám