Hlavní obsah

Mazda konečně nabídne pohon, který si doteď půjčovala od konkurence. Pomůže přežít i šestiválcům

Foto: Mazda

Když japonská automobilka oznamuje nějakou technickou inovaci, jsme v pozoru. Mazda často a ráda dělá věci po svém, což by mohl být případ i zcela nového spalovacího motoru, který je právě ve vývoji.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V posledních letech představila Mazda plejádu motorových novinek - třeba čtyřválec Skyactiv-X, který měl za úkol spojovat benefity benzinových a naftových motorů. Nebo elektromobil vybavený Wankelem v podobě range extenderu, tedy jakéhosi prodlužovače dojezdu. A sluší se zmínit i zbrusu nový naftový šestiválec s objemem 3,3 litru pro velká SUV. Jasně, ne vždy se očekávání povedlo naplnit, přesto se Japoncům nedá upřít snaha o nová řešení.

A evidentně nekončí. V nedávné výroční zprávě se totiž objevila nenápadná zmínka o dalším zbrusu novém spalovacím motoru. Zatím jsme věděli jen to, že půjde o čtyřválec s označením Skyactiv-Z, který nabídne „vysokou účinnost a co možná nejnižší spotřebu a emise“. Zároveň má plnit přísné předpisy Euro 7, aby tu s námi vydržel co nejdéle.

Proslýchá se také, že nový pohon se stane náhradou za současné benziňáky Skyactiv-G a Skyactiv-X. V prvních vozech by se novinka měla objevit během roku 2027, má být určena menším modelům typu Mazda 3 nebo CX-30.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Řekli byste, že současná Mazda 3 je tu s námi už šest let?

Podle našich zdrojů však nezazněla ještě jedna důležitá informace. Chystaná motorizace bude full-hybridem, tedy půjde o plnohodnotný hybrid, který není třeba dobíjet ze zásuvky. Takový motor přitom Mazda ve svých modelech ještě nikdy nenabízela, výjimkou je Mazda 2 Hybrid, což je ale převlečená Toyota Yaris, tedy hybrid vypůjčený od konkurence.

Že z elektrifikovaného pohonu nejste zrovna dvakrát odvaření? Tak pozor. Mazda avizuje, že poznatky získané z vývoje hybridu potom využije i při zlepšování svých šestiválců. A i kdyby ne, úsporný pohon v menších modelech by mohl znamenat snížení flotilových emisí, a tudíž i fakt, že tu s námi řadové šestiválce vydrží co možná nejdéle. Hurá!

Foto: Mazda

Mazda MX-5 přišla o dvoulitr, nabízí se už výhradně s patnáctistovkou. Její budoucnost je však nejistá, udržet model při životě by mohla právě chystaná motorizace.

Na další podrobnosti si ještě musíme počkat. Když ale japonská značka chystá technologické novinky, mnohdy je proaktivně sdílná, takže o detailní technické informace určitě nepřijdeme! A pokud půjde o motorizaci, která nakonec zachrání i budoucnost kultovního roadsteru MX-5, jsme na ni obzvlášť zvědaví.

Načítám