Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V posledních letech představila Mazda plejádu motorových novinek - třeba čtyřválec Skyactiv-X, který měl za úkol spojovat benefity benzinových a naftových motorů. Nebo elektromobil vybavený Wankelem v podobě range extenderu, tedy jakéhosi prodlužovače dojezdu. A sluší se zmínit i zbrusu nový naftový šestiválec s objemem 3,3 litru pro velká SUV. Jasně, ne vždy se očekávání povedlo naplnit, přesto se Japoncům nedá upřít snaha o nová řešení.
A evidentně nekončí. V nedávné výroční zprávě se totiž objevila nenápadná zmínka o dalším zbrusu novém spalovacím motoru. Zatím jsme věděli jen to, že půjde o čtyřválec s označením Skyactiv-Z, který nabídne „vysokou účinnost a co možná nejnižší spotřebu a emise“. Zároveň má plnit přísné předpisy Euro 7, aby tu s námi vydržel co nejdéle.
Proslýchá se také, že nový pohon se stane náhradou za současné benziňáky Skyactiv-G a Skyactiv-X. V prvních vozech by se novinka měla objevit během roku 2027, má být určena menším modelům typu Mazda 3 nebo CX-30.
Podle našich zdrojů však nezazněla ještě jedna důležitá informace. Chystaná motorizace bude full-hybridem, tedy půjde o plnohodnotný hybrid, který není třeba dobíjet ze zásuvky. Takový motor přitom Mazda ve svých modelech ještě nikdy nenabízela, výjimkou je Mazda 2 Hybrid, což je ale převlečená Toyota Yaris, tedy hybrid vypůjčený od konkurence.
Že z elektrifikovaného pohonu nejste zrovna dvakrát odvaření? Tak pozor. Mazda avizuje, že poznatky získané z vývoje hybridu potom využije i při zlepšování svých šestiválců. A i kdyby ne, úsporný pohon v menších modelech by mohl znamenat snížení flotilových emisí, a tudíž i fakt, že tu s námi řadové šestiválce vydrží co možná nejdéle. Hurá!
Na další podrobnosti si ještě musíme počkat. Když ale japonská značka chystá technologické novinky, mnohdy je proaktivně sdílná, takže o detailní technické informace určitě nepřijdeme! A pokud půjde o motorizaci, která nakonec zachrání i budoucnost kultovního roadsteru MX-5, jsme na ni obzvlášť zvědaví.