Článek
Zcela nový spalovák Mazdy bude jezdit na benzin a stane se nástupcem motorů Skyactiv-G a Skyactiv-X, tedy „normálního“ benziňáku, ale i toho méně tradičního, který chtěl spojovat ty nejlepší vlastnosti benzinových i naftových motorů v jednom celku. Nová generace ponese označení Skyactiv-Z.
Podle prvních informací půjde o čtyřválec, který se pod kapotami japonských aut objeví poprvé v roce 2027. Mazda však avizuje, že poznatky z vývoje využije také při dalším zlepšování svých šestiválců. Ten naftový s objemem 3,3 litru dnes nabízí v útrobách vlajkových SUV CX-60 a CX-80.
Cílem nové generace motorů je pochopitelně vysoká účinnost a co možná nejnižší spotřeba i emise. Inženýři chtějí splnit veškeré striktní emisní limity (včetně nových předpisů Euro 7), aby tu s námi jednotka mohla spokojeně žít ještě pěknou řádku let.
Japonci dále potvrdili, že nabídku svých motorů chtějí do budoucna zúžit a zjednodušit. Nezapomnělo se ani na populární Wankel, který už se sice vrátil jako prodlužovač dojezdu v elektrické Mazdě MX-30, plnohodnotný comeback prý ale máme teprve očekávat.
Nová generace benzinového motoru Sky-Z by mimo jiné mohla zachránit i populární roadster MX-5. Lehkonohý sporťák před časem prošel modernizací a krátce poté se rozloučil s dvoulitrem, v nabídce zůstala jen patnáctistovka. O jeho nové generaci zatím nepadla ani zmínka, ale s novým spalovacím motorem by se pokračovatel přímo nabízel. Dost možná i s nějakou formou elektrifikace, ale snad jen takovou, která hravému autu nezpůsobí problémy s nadváhou.
Nechme se překvapit, co lidé z Mazdy nakonec vymyslí. Ale už jen fakt, že se ani do budoucna nechtějí vzdát spalovacích motorů, je nám nanejvýš sympatický!