Článek
Grecale. To je jméno nového modelu Maserati, které si musíme zapamatovat. Grecale je o kus menší než prozatím jediné SUV značky, typ Levante a sdílí několik dílů s SUV sesterské italské značky Alfa Romeo, typem Stelvio – byť to na první pohled nevypadá.
Design
Dominantou přídě je masivní mřížka inspirovaná větším bratrem Levante, oproti němu však nemá přední mlhovky, které dělají příď uhlazenější. Grecale potom v základu jezdí na 19palcových litých kolech, ve vyšších výbavách však dostanete 21palcová. Dále při pohledu z boku nesmí chybět typické tři výdechy za předními blatníky.
S typem Levante potom Grecale sdílí splývavou záď, v jejíž blízkosti se na C-sloupku hrdě tyčí znak Maserati, takzvaný Neptunův trojzubec. Na designově vyvážené zádi potom vidíme velký chromovaný nápis „Maserati“ a koncové svítilny propojené chromovým pruhem. Optika zadního osvětlení má tvar bumerangu, což má evokovat dnes klasický typ 3200 GT.
Pohon a technika
Není mnoho automobilek, které se stále drží starých dobrých spalovacích motorů, avšak Maserati je jednou z nich. Grecale dokonce nabízí hned tři benzinové motorizace – 2,0l přeplňovaný čtyřválec spřažený s mild-hybridním systémem, a to o výkonu 300, případně 330 koní. Zrychlení z nuly na sto bude trvat okolo 5 sekund.
Pro fajnšmerky tu potom bude verze Trofeo, kterou pohání 3,0l dvakrát přeplňovaný V6, který je odvozený od jednotky v úchvatném supersportu MC20. Ten dává výkon 530 koní a 620 Nm točivého momentu. Vrcholné Trofeo pak údajně umí zrychlit z klidu na stovku za 3,8 sekundy.
Každé benzinové Maserati Grecale potom bez ohledu na motorizaci má ve standardu pohon všech kol a osmistupňový automat, dokonce dostanete samosvorný diferenciál na zadní nápravě (s výjimkou výchozí verze GT, kde je za příplatek). U ostatních verzí si lze připlatit za adaptivní podvozek nebo vzduchové odpružení.
Vzduchové odpružení bude patrně za tučný příplatek, avšak v terénním módu bude umět auto zvýšit o 30 mm, při zaparkování jej pro změnu o 35 mm sníží pro usnadnění nastupování a vystupování. Jedinou verzí, která bude mít vzduchové odpružení ve standardu, bude vrcholné Trofeo.
Folgore neboli blesk
Další variantou nového Maserati Grecale bude varianta Folgore, což v italštině znamená blesk, a bystrý čtenář už patrně tuší, kam tím míříme. Jasně, bude to elektrická verze. Bude používat baterii o kapacitě 105 kWh, což je stejná velikost, jakou má například BMW iX 50, což by mělo zajistit dojezd na jedno nabití nějakých 560 km.
Maserati u „Bleska“ zatím neuvádí výkonnostní statistiky, jediné, co víme, je hodnota točivého momentu – 800 newtonmetrů. Což je o 100 Nm více, než kolik dostanete ve srovnatelné Tesle Model Y Performance, která dělá sprint na stovku za 3,5 sekundy. Maserati Grecale Folgore by tedy mělo být ještě rychlejší!
Interiér
Interiér většího typu Levante by už mohl leckdo nazvat mírně zastaralým – to ale rozhodně neplatí v případě typu Grecale. V jeho kabině najdeme naprosté minimum fyzických tlačítek, neboť se tu téměř všechno ovládá přes hlavní dotykový displej infotainmentu, který ve spodní části plynule přechází v dotykové ovládání klimatizace nebo intenzity osvětlení.
Zpoza volantu, na kterém se nachází většina fyzických tlačítek a krásná hliníková pádla řazení, prosvítá další digitální displej – digitální jsou kupodivu i typické hodiny uprostřed palubní desky. Jinak tu najdeme ohromnou plochu té nejkvalitnější kůže s krásným vzorováním v sedadlech a kontrastním prošíváním, na palubní desce je potom několik chromovaných doplňků, které trochu osvětlí jinak tmavě laděný, sportovní interiér.
Zahájení prodeje a cena
Úplně přesné údaje v této oblasti prozatím neznáme. Víme však, že spalovací verze typu Grecale půjdou do prodeje už v průběhu druhé poloviny letošního roku s cenou okolo 1,5 až 1,8 milionu korun. U vrcholné verze Trofeo pak počítejte s cenovkou 2,7 až 3 miliony korun.