Hlavní obsah

Maserati předběhlo Porsche: První sportovní elektrické SUV je 550koňové Grecale Folgore

Foto: Maserati

Maserati Grecale je menším sourozencem SUV Levante a o benzinové verzi už vše důležité víme. Teď se však představila elektrická verze modelu Grecale s přídomkem Folgore. SUV a elektřina – bude to ještě pravověrné Maserati?

Článek

Sportovní charakter, tradice, styl a luxus. A ideálně silný, ale dobře vychovaný osmiválec pod kapotou. Tak většina z nás vnímá značku Maserati a lidé z italské Bologni už nám ukázali, že mohou fungovat nejen v kombinaci s ladným kupé nebo elegantním sedanem, ale také s karoserií SUV. Jenže bude kouzlo Maserati fungovat i bez osmiválce?

Maserati totiž právě představilo model Grecale Folgore, elektrickou verzi svého kompaktnějšího SUV. Po sportovním grand toureru GranTurismo Folgore tak jde už o druhý plně elektrický model bolognské značky.

Z hlediska designu nebyl důvod nic měnit, verze Folgore se tak z větší části shoduje s benzinovými verzemi GT, Modena nebo Trofeo. Charakteristická trojice výdechů za předními koly v tomto případě plní spíše formu namísto funkce díky absenci spalovacího motoru generujícího velké množství tepla, výdechy jsou však podsvícené. Z podobného důvodu jsou zaslepeny průduchy ve spodní části předního nárazníku.

Foto: Maserati

„100% elektrické, čistý výkon.“ Tak by se dal volně přeložit slogan, kterým Maserati uvedlo Grecale Folgore. Po modelu GranTurismo Folgore jde o druhý čistě elektrický model značky.

Poznávacími znaky verze Folgore jsou kovaná kola se zdvojeným třípaprskovým designem o průměru 19-21 palců a přední maska z modelu Grecale Trofeo. Dále se verze Folgore od ostatních odlišuje akcenty v lesklé černé a doplňky v barvě mědi, řeč je třeba o brzdových třmenech nebo emblémech značky.

Jen drobnými nuancemi se bude lišit i design interiéru, v případě verze Folgore však má být o kus ohleduplnější k životnímu prostředí díky recyklovaným materiálům – jmenujme třeba udržitelnou variantu nylonu zvanou Econyl, který se získává recyklací použitých rybářských sítí.

Foto: Maserati

Interiér Maserati Grecale Folgore je prakticky shodný s tím v benzinové verzi, snad jen s výjimkou prošívání v barvě mědi a dekorů „Carbon Copper 3D Touch“ v téže barvě.

Ani v nejmenším však udržitelnost nebude přítomna na úkor luxusu a stylu, uvnitř jde tedy o Maserati každým coulem, což značka stvrzuje předními sedadly s vyhříváním a odvětráváním ve 14 různých směrech. Nechybí 12,3palcová digitální kaplička přístrojů prosvítající zpoza tříramenného volantu, vedle níž se nachází ještě displej infotainmentu o úhlopříčce 12,3 palce, který si rozumí s Android Auto i Apple CarPlay. Pod ním se nachází ještě jeden menší 8,8palcový displej pro ovládání klimatizace nebo vyhřívání.

Síla elektrickému Maserati ale rozhodně chybět nebude, o pohon se postarají dva elektromotory (po jednom na každé nápravě), které budou všechna čtyři kola Grecale Folgore roztáčet výkonem 550 koní a 820 Nm. Díky tomu vystřelí z klidu na stovku za pouhých 4,1 sekundy a rozjede se až na maximálních 220 km/h.

Elektromotory berou šťávu z vysokonapěťové 400V soustavy propojené s baterií o kapacitě 105 kWh, která zajišťuje dojezd solidních 500 km. Díky rychlonabíjení výkonem až 150 kW se vůz dobije z 20 na 80 % kapacity za 29 minut.

Elektrická verze SUV Grecale by měla zamířit na trh v druhé polovině tohoto roku, do té doby bychom se měli dozvědět bližší informace. Automobilka z italské Bologni plánuje od roku 2030 přejít na čistě elektrický pohon a vypadá to, že by tím svůj charakter ztratit rozhodně neměla.

Načítám