Článek
Je to krasavec. Všechny osobité prvky designového jazyka Volvo jsou tu koncentrované na menší ploše, takže EX30 vypadá dospěle, a přitom docela roztomile. Propracovaná pixelová „Thorova kladiva“ vpředu, rafinované prolisy přední kapoty a boků, dělená zadní světla s nezaměnitelným „čárkovaným“ podpisem… spousta drobných detailů, které vám budou dělat velkou radost.
Ještě větší radost pak bude nasednout do interiéru, který překvapí svou architektonickou čistotou a neobvyklým materiálovým konceptem, kdy se ke slovu dostávají třeba dekory z recyklované džínoviny nebo čalounění kombinující přírodní (směs lnu a vlny) a recyklované (polyester z PET lahví) materiály (ostatně recyklované jsou i další suroviny, a EX30 tak má o 25 % menší uhlíkovou stopu než elektrická C40). Jestli to na vás bude působit svěže, nebo lacině, už necháme na vašem estetickém jemnocitu…
Místa je vpředu dostatek, zadní sedadla jsou spíše pro méně vzrostlé osoby a zavazadlový prostor je se svými 318 litry tak akorát (má šikovnou dvojitou podlahu a nabíjecí kabely můžete ukrýt pod přední kapotou, akorát elektricky ovládané víko kufru má při otevření hranu ve výšce kolem 180 cm, tak pozor na hlavu) – ale EX30 má plnit funkci druhého auta do rodiny, tak to v zásadě nevadí.
Ovládacích prvků je v kabině minimum, dokonce i přístrojový panel tu chybí, všechny funkce a informace jsou rozmístěné na ploše 12,3palcového dotykového displeje infotainmentu. Jak se s tímto řešením bude v reálu žít, vám zatím nepovíme, ale nemuselo by to být tak zlé – systém vypadá přehledně a většina funkcí se zdá snadno dostupná dokonce i v pouhé demo verzi instalované na předprodukčních vozech.
Ale teď se už od prvních dojmů pojďme přesunout k těm největším vychytávkám. Schválně, jestli najdete nějaký reproduktor…
1. Když zvuk vytváří prostor
Místo mnoha separátních reproduktorů rozházených po celém interiéru má EX30 u paty čelního skla umístěný soundbar přes celou šířku interiéru. Prémiová verze od Harman Kardon v něm ukrývá hned devět reproduktorů (7 + 2 subwoofery) s celkovým výkonem 1 040 W, které s pomocí chytré surround technologie bez problémů ozvučí celý interiér. Díky tomu jsou kapsy ve dveřích skutečně prostorné a můžete do nich uložit i rozměrnější předměty než dopisní obálky jako u jiných aut – chytré!
2. Všechno je kam odložit
Podobně chytré je řešení odkládacích míst v centrální části interiéru auta. Ve spodní části středového tunelu je polička s integrovaným indukčním nabíjením hned dvou telefonů vedle sebe, na kterou navazuje schránka na odložení větších předmětů, jež má výklopné falešné dno, kde najdete dva USB-C konektory a také tu můžete ukrýt drobnější předměty.
Velmi šikovně řešená je také variabilní středová konzola s loketní opěrkou, kde najdete nejen ovladače oken a zámků dveří (díky tomu je design dveřních panelů zcela čistý), ale také výsuvné držáky nápojů vpředu a prostorný šuplík a další dva USB-C konektory vzadu. Na zadní straně opěradel předních sedadel jsou rozměrné kapsy s menšími kapsičkami na mobilní telefony, jak se dnes už pomalu stává standardem. V EX30 vám tak rozhodně nehrozí, že byste své propriety neměli kam uložit.
3. Dveře k většímu bezpečí
Mimořádně pěkným designovým prvkem jsou hliníkové vnitřní kliky dveří, které jsou spojeny s důležitou bezpečnostní inovací. Zaparkované EX30 totiž detekuje projíždějící auta a cyklisty a při vystupování vás upozorní, abyste neskočili pod kola auta nebo někoho z kola naopak nesestřelili.
Nově také dokáže zabránit srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, zvládne samočinně změnit jízdní pruh, pomůže objet překážku, pokud na hrozící nebezpečí srážky řidič nereaguje, a upozorní ho při únavě nebo ztrátě koncentrace. Další novinkou je také centrální airbag chránící řidiče a spolujezdce před vzájemnou srážkou při nárazu. Všechny tyto prvky by měly EX30 dopomoci k získání pěti hvězdiček v hodnocení bezpečnosti EuroNCAP podle aktuálních nejpřísnějších měřítek.
4. Plné síly a energie
EX30 je elektrické auto primárně pro (pří)městský provoz, přesto základní verze disponuje výkonem 272 koní a ujede na jedno nabití až 344 kilometrů (LFP baterie s kapacitou 51 kWh), takže rozhodně nebudete muset kroužit jen kolem nabíječky. Pokud by vám to ale nestačilo, varianta s prodlouženým dojezdem (baterie typu NMC s kapacitou 69 kWh) zvládne mezi nabitími ujet až 476 km. Na vrcholu všeho je pak vysokovýkonná dvoumotorová varianta poháněná stádem 428 koní, které vás vystřelí z klidu na stovku za pouhých 3,6 sekundy! S kompaktním elektrickým crossoverem tak budete moci na semaforech klidně prohánět Ferrari a Porsche.
5. Demokratizace elektromobility
Největší majstrštyk Volva je ceník – EX30 se základní cenou 869 000 Kč totiž stojí nejen pod úrovní prémiové elektrické konkurence, ale trumfne i leckteré mainstreamové modely. Vlastně se tu dostáváme na úroveň prémiových benzinových modelů, což by řadu zákazníků, kteří elektrice zatím příliš nehoví, mohlo přimět k dlouhému zamyšlení. Ve Volvu mluví o demokratizaci elektromobility a tentokrát se to nezdá jako výkřik do tmy…
Trocha dobrodružství navíc
V průběhu roku 2024 ještě dorazí dobrodružnější varianta Cross Country, která vám dovolí vyrazit za zážitky i mimo asfalt. Bude mít totiž vyšší světlou výšku, kryty nárazníků a boků a odlišný design 18“ a 19“ kol se speciálními terénními pneumatikami.
Volvo EX30 se tedy podle prvních dojmů zdá být velmi atraktivní novinkou. Ambice českého zastoupení jsou vysoké, ročně na našem trhu chtějí prodávat 500 aut. Ale fakt, že evidovali 100 objednávek ještě předtím, než si zákazníci mohli auto vůbec prohlédnout, dodává jejich plánům naději na úspěch.
Pokud vás EX30 zaujalo, můžete si ho prohlédnout na vlastní oči – stačí se zaregistrovat u nejbližšího dealera Volvo. Ale s rozhodováním neváhejte dlouho, první ukázkové předprodukční kusy na své tour Českou republikou stráví jen dva týdny, tak ať svou šanci neprošvihnete!