Článek
V prosinci loňského roku skončila jedna dlouhá éra, když Lotus oznámil, že definitivně ukončil výrobu malých sporťáků Elise, Exige a Evora. Než se ale britská značka založená legendárním Colinem Chapmanem vrhne do nové éry, ještě jednou se loučí s nejslavnějším z odcházejících sportovních vozů, a to ve velkém stylu.
Když italský podnikatel Romano Artioli, tehdejší generální ředitel a majitel značek Lotus a Bugatti, připravoval nový sporťák v britské továrně, rozhodl se jej pojmenovat po své vnučce Artioli. Při slavnostním představení Lotusu Elise v roce 1995 byly malé Elise pouhé dva roky, ale už od toho okamžiku je se svým vlastním autem napevno spojena a Lotus se rozhodl to náležitě ocenit.

Elisa Artioli své nové Elise pojmenovala „Sunshine“ podle zlatého odstínu Championship
V dnešních dnech je devětadvacetiletá Elisa Artioli hrdou majitelkou prvotního Elise, pomáhá budovat silnou komunitu majitelů Lotusů, podepisuje stejné vozy svých kamarádů a hrdě nese odkaz modelu, který definoval Lotus na více než čtvrtstoletí. A když automobilka z anglického Norfolku oznámila ukončení produkce, Elisa se s Lotusem Elise rozloučila v emotivním dopisu.
„V roce 1993, když jsem se narodila, jsi existoval pouze na listu papíru. Stále nikdo nevěděl, že jsme předurčeni strávit život spolu. Bylo 12. září 1995 a my jsme čekali na odhalení světu, protože do té chvíle nás nikdo nikdy neviděl, a především nikdo nevěděl, že pod látkou nebude jen tak něco, ale i dvouletá Elisa. Hrdě jsem držela tvůj volant a hrdě jsem ukazovala své tričko s nápisem „I am Elise“ a nechtělo se mi ven. Cítila jsem se být ve svém světě, jak se cítím dnes, když jsem s tebou, jsem doma,“ píše Elisa Artioli ve svém dopisu.

Komu jinému by mělo poslední zákaznické Elise připadnout než právě Elise Artioli?
Lotus při ukončení celé trojice modelů oznámil, že poslední vyrobené exempláře neprodá a umístí je do tovární sbírky dědictví značky, ale kdo jiný by měl mít poslední vyrobené zákaznické Elise než právě Artioli? Ta od Lotusu dostala životní dárek a odteď ponese dědictví Lotusu Elise se dvěma exempláři, jelikož ke svému původnímu modelu získala poslední zákaznické Elise Sport 240 Final Edition v odstínu Championship Gold.
Slavnostní předání vozu pak pro automobilku bylo poslední tečkou za příběhem modelů Elise, Exige a Evora. Rozhodla se totiž chytit příležitost za pačesy a pod vedením čínského holdingu Geely nahrazuje celou dosavadní modelovou řadu jediným novým Lotusem Emira. Vedle něj navíc inženýři připravují sériovou výrobu exkluzivního elektrického hypersportu Evija a vyvíjí elektrické SUV s pracovním názvem Type 132.