Článek
V prosinci loňského roku skončila jedna dlouhá éra, když Lotus oznámil, že definitivně ukončil výrobu malých sporťáků Elise, Exige a Evora. Než se ale britská značka založená legendárním Colinem Chapmanem vrhne do nové éry, ještě jednou se loučí s nejslavnějším z odcházejících sportovních vozů, a to ve velkém stylu.
Když italský podnikatel Romano Artioli, tehdejší generální ředitel a majitel značek Lotus a Bugatti, připravoval nový sporťák v britské továrně, rozhodl se jej pojmenovat po své vnučce Artioli. Při slavnostním představení Lotusu Elise v roce 1995 byly malé Elise pouhé dva roky, ale už od toho okamžiku je se svým vlastním autem napevno spojena a Lotus se rozhodl to náležitě ocenit.
V dnešních dnech je devětadvacetiletá Elisa Artioli hrdou majitelkou prvotního Elise, pomáhá budovat silnou komunitu majitelů Lotusů, podepisuje stejné vozy svých kamarádů a hrdě nese odkaz modelu, který definoval Lotus na více než čtvrtstoletí. A když automobilka z anglického Norfolku oznámila ukončení produkce, Elisa se s Lotusem Elise rozloučila v emotivním dopisu.
„V roce 1993, když jsem se narodila, jsi existoval pouze na listu papíru. Stále nikdo nevěděl, že jsme předurčeni strávit život spolu. Bylo 12. září 1995 a my jsme čekali na odhalení světu, protože do té chvíle nás nikdo nikdy neviděl, a především nikdo nevěděl, že pod látkou nebude jen tak něco, ale i dvouletá Elisa. Hrdě jsem držela tvůj volant a hrdě jsem ukazovala své tričko s nápisem „I am Elise“ a nechtělo se mi ven. Cítila jsem se být ve svém světě, jak se cítím dnes, když jsem s tebou, jsem doma,“ píše Elisa Artioli ve svém dopisu.
Lotus při ukončení celé trojice modelů oznámil, že poslední vyrobené exempláře neprodá a umístí je do tovární sbírky dědictví značky, ale kdo jiný by měl mít poslední vyrobené zákaznické Elise než právě Artioli? Ta od Lotusu dostala životní dárek a odteď ponese dědictví Lotusu Elise se dvěma exempláři, jelikož ke svému původnímu modelu získala poslední zákaznické Elise Sport 240 Final Edition v odstínu Championship Gold.
Slavnostní předání vozu pak pro automobilku bylo poslední tečkou za příběhem modelů Elise, Exige a Evora. Rozhodla se totiž chytit příležitost za pačesy a pod vedením čínského holdingu Geely nahrazuje celou dosavadní modelovou řadu jediným novým Lotusem Emira. Vedle něj navíc inženýři připravují sériovou výrobu exkluzivního elektrického hypersportu Evija a vyvíjí elektrické SUV s pracovním názvem Type 132.