Článek
Continental, Zephyr, Town Car či Mark II. To je výčet jen několika málo ikonických modelů kdysi velmi prestižní americké značky Lincoln, žádný z kdysi slavných modelů už se však nevyrábí – dokonce už ani slavný sedan Continental. Automobilka se sídlem v michiganském Dearbornu momentálně vyrábí prakticky výhradně vozy SUV.
Těmi jsou starý dobrý Navigator, dále Aviator, Corsair, Nautilus… a od blízké budoucnosti patrně i typ Star. Právě koncept posledního jmenovaného modelu automobilka nedávno představila a má zvěstovat její novou éru, ve které by se celý vozový park Lincolnu měl postupně skládat výhradně z elektromobilů, a to už údajně od roku 2026.
„Elektrifikace pomáhá odstranit řadu konstrukčních omezení a umožňuje nám přehodnotit celkový pohled na auto jako takové,“ říká Anthony Lo, vrchní designér automobilky Ford, která momentálně Lincoln vlastní. „Lincoln Star je studie, která nám pomůže posunout hranice v rámci automobilky – ačkoliv design je pouhý začátek.“
To dokazuje zvláštní pozornost k detailům zejména v interiéru – je tu ohromný důraz na komfort, pohodlí a celkově pohodovou atmosféru. Hned na první pohled si můžeme všimnout, že přední a zadní sedadla jsou barevně oddělena, přičemž záď ze všeho nejvíc připomíná luxusní salonek – dokonce se tu lze pohodlně uvelebit a vychutnávat čerstvě vychlazený nápoj.
Zajímavé potom je, že přední sedadla potom bude možné otočit proti směru jízdy a bavit se s cestujícími vzadu – bude tedy Lincoln Star schopen autonomní jízdy? Dost možná, neboť celá řada výrobců plánuje z automobilu (minimálně toho elektrického) udělat nejen nástroj pro přepravu, ale také místo, kde se dá trávit volný čas a užívat si cestování samotné.
To by mohlo naznačovat, že Lincoln by rád vtrhl rovnou do té nejvyšší ligy. Přední část však rozhodně nezaostává, neboť tu vidíme širokou palubní desku vzdáleně připomínající křídlo letadla, kde nelze přehlédnout široký displej táhnoucí se téměř od A-sloupku k A-sloupku – displej zobrazuje jak rozhraní informačně-zábavního systému, tak i nezbytné jízdní informace.
„Jde o zářný příklad toho, co se stane, když zkombinujete luxus automobilky Lincoln s flexibilní elektrickou platformou,“ přidává se Jim Farley, ředitel společnosti Ford Motor Company. „Máme možnost dosáhnout skutečné revoluce, jak bude automobilka Lincoln vnímána. S naší nadcházející paletou nových produktů doslova katapultujeme Lincoln do nové digitální éry plné konektivity.“
Má automobilka něco společného s TÍM Lincolnem?
Odpověď zní: ano i ne. Automobilku založil v srpnu 1917 jistý Henry M. Leland a kupodivu byl název „Lincoln Motor Company“ opravdu inspirován jménem 16. prezidenta Spojených států, názvem ale celá spřízněnost končí. Z počátku firma vyráběla letecké motory do stíhaček, po 1. světové válce začala vyrábět kvalitní automobily vyšší třídy. Po finančních potížích v roce 1922 firmu koupila automobilka Ford.
Lincoln si zkrátka své zákazníky bude velmi hýčkat, opulentní interiér však není jediné lákadlo. Zajímavé je řešení zadního zavazadlového prostoru – spodní část jeho víka se umí částečně vysunout ven z auta, čímž vznikne příjemné venkovní posezení.
Další zajímavostí (či možná spíš designovým výstřelkem) je potom přední kapota, respektive kryt předního zavazadlového prostoru z takzvaného elektrochromatického skla – díky čemuž může posádka stisknutím tlačítka učinit tento panel karoserie průhledný.
Nejsme si jisti, zda by tato vymoženost mohla mít nějaké praktické využití, ale pokud nebude efektivní, bude přinejmenším alespoň efektní. Pod podlahou předního kufru je pak ještě jeden menší úložný prostor, který je zcela neprůhledný.
Co myslíte, má Lincoln šanci oživit éru dnes už zašlé slávy a postaví se těm nejtvrdším hráčům na poli luxusních elektromobilů? Minimálně k tomu je vhodná doba, neboť segment luxusních elektromobilů schopných autonomní jízdy se teprve rozvíjí, a tak je nejvyšší čas se chopit příležitosti.