Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Martin Macík jr., aktuální vládce Dakaru v kategorii kamionů, nezávodí v poušti jen pro své potěšení. Trvalé úspěchy jeho posádky korunované letošním vítězstvím prokazují, že se v Sedlčanech aktuálně staví nejlepší závodní speciály na světě, díky tomu nemá firma MM Technology o zákazníky nouzi a k novému majiteli šel po dakarském triumfu i čtvrtý člen týmu, vítězný kamion Čenda.
Pro Martina Macíka se totiž staví nový stroj, ten však bude k dispozici až za pár týdnů. Do španělského závodu tak musel tým MM Technology nasadit obstarožní techniku, tréninkový kamion LIAZ nesoucí jméno Franta. Týmoví mechanici ho sice oprášili, nastříkali a naladili do top formy (nové nápravy, tlumiče, pera, pneumatiky atd.), to však nemohlo zamaskovat skutečnost, že na Dakaru závodil Franta naposledy před pěti lety (kde to skončilo ulomeným kolem) a poslední ostrý start absolvoval právě na Baja Aragon v roce 2022.

Franta už má své roky, pro účast na Baja Aragon byl ale mírně vylepšen.
To ovšem posádku evidentně nijak nebrzdilo. „Začátek byl trochu tuhý, ale šlápli jsme do toho a vyhráli jsme páteční kvalifikaci. Sobota pro nás pokračovala hodně vesele. Celkem 260 km jsme proletěli, i když druhá část byla hodně technická, úzká a kamenitá. Navíc jsme prohnali i výrazně mladší kamiony,“ pochvaloval si Martin Macík Jr.

Baja Aragon je pro posádku týmu MM Technology jeden z několika přípravných závodů na Dakar 2025. Ten další bude říjnová Rallye du Maroc.
Stokilometrová nedělní etapa vedla po stejné trase jako etapa druhá a tovární tým MM Technology ji sice kvůli nutné výměně pneumatiky nevyhrál, celkové první místo ale společně s Frantou ubránily. „Baja Aragon je jedním z našich nejoblíbenějších závodů a já jsem si ho řidičsky opravdu užil. S Frantou to byl trochu návrat do staré školy, ale makat se musí a my jsme makali až do konce. Nebylo to jednoduché vítězství, o to víc si ho cením,“ svěřoval se v cíli Martin Macík Jr.

Martin Macík jr. vyhrál ve Španělsku již popáté.
Navigátor František Tomášek dodává: „Jelo se nám skvěle! A hlavně, neztratili jsme se. Všude kolem trati byla spousta fanoušků, což je skvělé vidět, a moc děkujeme všem za podporu, tlačí nás dopředu.“ Mechanik David Švanda se přidává: „Technika vydržela, a i když už se těším na svezení v novém kamionu, tak musím Frantu jenom pochválit.“

Franta ukázal, že ještě nepatří do starého železa. Na Dakaru 2025 ho ale neuvidíme.
Důkazem kvality sedlčanské techniky je fakt, že do cíle dojelo všech šest kamionů z dílny MM Technology, které stály na startu soutěže, dva přitom skončily na bedně hned za Frantou (druhý byl italský Jenda a třetí nizozemský Čenda). „Je to pro nás obrovský úspěch a známka toho, že to, co děláme, děláme dobře. Gratuluji všem posádkám ke krásným umístěním a děkuji za důvěru, kterou v naše kamiony vkládají,“ uzavírá Martin Macík st. spanilou jízdu MM Technology španělským kláním.

Na startu Baja Aragon stálo hned šest kamionů MM Technology, přitom všechny dojely do cíle a hned čtyři se vešly to TOP 5.
Franta se tedy v závodním tempu osvědčil, Martin Macík se přesto těší na nový závodní speciál: „Co si budeme nalhávat, generační rozdíl kamionů je hrozně znát – v našich modernějších kamionech to díky lepšímu podvozku přece jen méně bolí a také nemám zničené rameno kvůli kvedlání s manuálem. Náš další speciál bude mít rovněž instalovaná nejnovější vylepšení, takže s ním budeme ještě rychlejší.“

S Martinem Macíkem a mnoha dalšími dakarskými závodníky a jejich technikou se můžete vidět již na začátku srpna v Přerově.
Jenže na ten si bude muset počkat až do září, kdy bude jeho stavba hotová. Do té doby ho můžete vidět za volantem Franty, a to už 10. srpna na tradičním setkání všech dakarských nadšenců Posedlí Dakarem Open Air 2024, které tentokrát proběhne v Přerově.