Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Martin Macík jr., aktuální vládce Dakaru v kategorii kamionů, nezávodí v poušti jen pro své potěšení. Trvalé úspěchy jeho posádky korunované letošním vítězstvím prokazují, že se v Sedlčanech aktuálně staví nejlepší závodní speciály na světě, díky tomu nemá firma MM Technology o zákazníky nouzi a k novému majiteli šel po dakarském triumfu i čtvrtý člen týmu, vítězný kamion Čenda.
Pro Martina Macíka se totiž staví nový stroj, ten však bude k dispozici až za pár týdnů. Do španělského závodu tak musel tým MM Technology nasadit obstarožní techniku, tréninkový kamion LIAZ nesoucí jméno Franta. Týmoví mechanici ho sice oprášili, nastříkali a naladili do top formy (nové nápravy, tlumiče, pera, pneumatiky atd.), to však nemohlo zamaskovat skutečnost, že na Dakaru závodil Franta naposledy před pěti lety (kde to skončilo ulomeným kolem) a poslední ostrý start absolvoval právě na Baja Aragon v roce 2022.
To ovšem posádku evidentně nijak nebrzdilo. „Začátek byl trochu tuhý, ale šlápli jsme do toho a vyhráli jsme páteční kvalifikaci. Sobota pro nás pokračovala hodně vesele. Celkem 260 km jsme proletěli, i když druhá část byla hodně technická, úzká a kamenitá. Navíc jsme prohnali i výrazně mladší kamiony,“ pochvaloval si Martin Macík Jr.
Stokilometrová nedělní etapa vedla po stejné trase jako etapa druhá a tovární tým MM Technology ji sice kvůli nutné výměně pneumatiky nevyhrál, celkové první místo ale společně s Frantou ubránily. „Baja Aragon je jedním z našich nejoblíbenějších závodů a já jsem si ho řidičsky opravdu užil. S Frantou to byl trochu návrat do staré školy, ale makat se musí a my jsme makali až do konce. Nebylo to jednoduché vítězství, o to víc si ho cením,“ svěřoval se v cíli Martin Macík Jr.
Navigátor František Tomášek dodává: „Jelo se nám skvěle! A hlavně, neztratili jsme se. Všude kolem trati byla spousta fanoušků, což je skvělé vidět, a moc děkujeme všem za podporu, tlačí nás dopředu.“ Mechanik David Švanda se přidává: „Technika vydržela, a i když už se těším na svezení v novém kamionu, tak musím Frantu jenom pochválit.“
Důkazem kvality sedlčanské techniky je fakt, že do cíle dojelo všech šest kamionů z dílny MM Technology, které stály na startu soutěže, dva přitom skončily na bedně hned za Frantou (druhý byl italský Jenda a třetí nizozemský Čenda). „Je to pro nás obrovský úspěch a známka toho, že to, co děláme, děláme dobře. Gratuluji všem posádkám ke krásným umístěním a děkuji za důvěru, kterou v naše kamiony vkládají,“ uzavírá Martin Macík st. spanilou jízdu MM Technology španělským kláním.
Franta se tedy v závodním tempu osvědčil, Martin Macík se přesto těší na nový závodní speciál: „Co si budeme nalhávat, generační rozdíl kamionů je hrozně znát – v našich modernějších kamionech to díky lepšímu podvozku přece jen méně bolí a také nemám zničené rameno kvůli kvedlání s manuálem. Náš další speciál bude mít rovněž instalovaná nejnovější vylepšení, takže s ním budeme ještě rychlejší.“
Jenže na ten si bude muset počkat až do září, kdy bude jeho stavba hotová. Do té doby ho můžete vidět za volantem Franty, a to už 10. srpna na tradičním setkání všech dakarských nadšenců Posedlí Dakarem Open Air 2024, které tentokrát proběhne v Přerově.