Hlavní obsah

Čínský luxus pro rodiny má šest míst, parametry supersportu a míří do Evropy. Prémiové značky by se měly začít bát

Foto: Nio

S čínskou invazí na evropské trhy to zatím není tak horké. Zajímavé vlaštovky z obou automobilových protipólů se však najdou. Vedle levných SUV míří do Evropy také luxusní zboží. Třeba Nio EL8.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čínská značka Nio sice model EL8 prezentuje jako zbrusu nové SUV, při pohledu na první oficiální fotografie bychom se jej ale nebáli zařadit do kategorie MPV. Na početné rodiny ostatně novinka se svým šestimístným uspořádáním (jiné v Evropě k dispozici nebude) cílí. Tedy hlavně na ty, které se rády nechají hýčkat luxusem.

Už elektrická technika v útrobách je hodně zajímavá. EL8 má baterie s kapacitou 75 nebo 100 kWh, takže na jedno nabití ujede 463 až 508 kilometrů. Pohon obstarávají dva elektromotory o systémovém výkonu 643 koní a 850 newtonmetrech točivého momentu. Luxusní jachta tak dokáže z klidu na stovku zrychlit za 4,1 sekundy, což je při její délce 5,1 metru impozantní hodnota. O pohotovostní hmotnosti se však Číňané nezmiňují.

Nio jde vstříc udržitelnosti, a tak uvnitř láká na nespočet ekologických materiálů. Třeba pěnové polštářky sedaček jsou vyrobeny ze sóji. Zájemce však více zaujme samotná výbava, která je nanejvýš bohatá. Kromě ambientního osvětlení nebo vrstvených a pečlivě odhlučněných skel se můžete těšit třeba na 2000wattový audiosystém s třiadvaceti(!) repráky.

Foto: Nio

Pracoviště řidiče je po vzoru Tesly nanejvýš minimalistické. Na vrcholku palubní desky je zosobněn digitální asistent Nomi.

Tím ale výčet položek teprve začíná. EL8 lze objednat s elektricky nastavitelnými sedadly ve druhé řadě ve 14 směrech. Za příplatek lze standardně dodávanou loketní opěrku nahradit chladničkou vašich oblíbených nápojů. A protože jde o moderní SUV se vším všudy, nesmějí pochopitelně chybět obrazovky! „Osmička“ má 12,8" displej uprostřed, digitální přístrojový štít, head-up displej a také 6,6" obrazovku vzadu.

Nio EL8 přitom není úplnou novinkou. V Číně už se prodává přes rok, jen pod označením ES8 (které se však Audi nelíbilo, a pro Evropu tak muselo Nio svá SUV přejmenovat). Po vzoru svého sourozence bude i evropská varianta dostupná s třiatřiceti výkonnými senzory, radary a jedním LiDARem, které umožňují pokročilé funkce autonomního řízení.

Čínské Nio se v České republice zatím oficiálně neprodává, ale díky individuálním dovozcům už víme, že není problém jej na české registrační značky dostat. Automobilka zatím potvrdila dostupnost modelu v Nizozemsku, Švédsku, Norsku nebo Dánsku. Nám je nejblíže Německo, které už zná i tamní ceny. Nio EL8 u západních sousedů startuje na částce 82 900 eur, v přepočtu tedy lehce nad dvěma miliony korun.

Načítám