Článek
Nastal konec jedné éry. Britský Lotus se rozloučil s Elise, Exige a Evorou a definitivně ukončil výrobu celé stávající modelové řady, jak slíbil začátkem letošního roku, aby připravil továrnu v Hethel na zcela novou Emiru. Legendární automobilka Colina Chapmana v minulosti hledala různé vize budoucnosti, a přestože se ukončení všech dosavadních modelů zdá jako risk, dost možná stojí na začátku nové nejúspěšnější éry.
Životní cyklus ukončených modelů odstartoval v roce 1996, když Lotus pod vedením italského podnikatele Romano Artioliho, duchovního otce Bugatti EB110, představil maličký agilní sporťák Lotus Elise, pojmenovaný po Artioliho vnučce. O čtyři roky později na něj navázal ostřejším okruhově zacíleným Exige a v roce 2009 se světu představila i civilizovanější a luxusnější Evora.
Výsledkem šestadvacetileté produkce je celkem 51 738 vozů, představujících zhruba polovinu ze všech vyrobených lotusů od roku 1948, kdy Colin Chapman založil svou automobilku. Mimo speciálních modelů jako 340R, Europa, 2-Eleven nebo 3-Eleven pak Elise dostalo sourozence Opel Speedster a pomohlo se založením americké „elektromobilky“ Tesla Motors – první model Tesla Roadster vycházel právě z Elise.
Lotus navíc připomíná, že radikálně přepracovaný základ Lotusu Exige použil i Hennessey pro extrémní supersport Venom GT, vyrobený v pouhých třinácti exemplářích. Tuneři z Texasu tehdy dost možná upravili i slavný Chapmanův citát ze „Simplify, then add lightness“ (Zjednodušte a přidejte lehkost) na „Simplify, then add horsepower“ (Zjednodušte a přidejte sílu). Jejich brutální počin s osmiválcem totiž vyvinul až 1 451 koní a byl nejrychlejším autem na světě své doby.
Trio posledních vyrobených Lotusů právě končící éry pak představuje žluté Elise Sport 240 Final Edition, Exige Cup 430 Final Edition v zeleném odstínu Heritage Racing a kovově šedá Evora GT430 Sport. Automobilka vlastněná čínským holdingem Geely je ale nikomu neprodá a ponechá si je ve vlastní sbírce dědictví značky. Ze všech vyrobených vozů tak připadá 35 124 kusů na Elise, 10 497 kusů na Exige a 6 117 kusů na Evoru.
Lotus se rozhodl chytit příležitost za pačesy a celou dosavadní modelovou řadu nahrazuje jediným sportovním vozem – zbrusu novou Emirou, jejíž sériová výroba má odstartovat na jaře 2022. Dále technici připravují sériovou výrobu exkluzivního elektrického hypersportu Evija a také pracují na projektu Type 132, vozu SUV.
I Lotus se odhodlaně pouští do nejvýdělečnějšího segmentu na trhu, aby vydělal dost peněz na další projekty, jejichž výsledkem budou sportovně zacílená auta. Hlavním konkurentem prvního čtyřdveřového Lotusu bude úspěšné Porsche Macan a Geely očekává, že vlastní SUV se značkou Lotusu představí během roku 2022. Výroba má probíhat v nové továrně holdingu v čínském Wuhanu. Nová éra začíná.