Článek
Počet obětí dopravních kolizí podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha v posledních letech klesá, Česko ale zatím neplní strategii, kterou si předsevzalo. „Bohužel stále je to obrovské číslo,“ prohlásil náměstek. Strategie si určila, že by měl počet mrtvých při nehodách loni klesnout na 408.
Letos by se měl ideálně počet obětí snížit na 380. „Ta strategie si dala smělé cíle. My pro to budeme dělat z hlediska policie maximum, byť to samozřejmě není jen o policii. Je to o uvědomění si odpovědnosti v celé společnosti,“ uvedl pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.
Mezi oběťmi nehod bylo loni 309 řidičů, 60 spolujezdců a 69 chodců. Počet usmrcených řidičů poklesl téměř ve všech kategoriích - u aut, kol i nákladních vozů. 0 11 ale přibylo řidičů motorek. „Je to o popularitě motocyklů u nás,“ vysvětlil Hodboď. Podle ředitele na každých osm obyvatel ČR připadá jeden motocykl, což je velké číslo a neustále stoupá. Motorky se podle něj stávají vhodným způsobem dopravy v hustších aglomeracích, ale i oblíbenou volnočasovou aktivitou. Riziko představují například řidiči motocyklů, kteří se vrací po desítkách let a přeceňují své schopnosti.
Meziročně mírně přibylo lehce zraněných. Podle policie jich bylo 23 917, o rok dříve o 35 méně. Zvýšila se i hodnota hmotných škod, dosáhla téměř osmi miliard korun. Nejtragičtějším měsícem byl s 48 oběťmi loňský říjen. Naopak nejbezpečněji jezdili řidiči v březnu, kdy při nehodách zemřelo 23 lidí.
„Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod,“ řekl Lerch. Řidiči podle něj za volantem zejména telefonují. Policisté se proto loni v rámci svých akcí na věnování se řízení zaměřili stejně jako na nepřiměřenou rychlost nebo agresivitu. Vedli také kampaně proti řízení v opilosti.
„Klesá počet řidičů, kteří usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo návykových látek,“ uvedl náměstek policejního prezidenta. Nehod zaviněných opilými řidiči bylo 4 541, což je o 109 méně než předloni. Havárií kvůli drogám se stalo 415. Mezi lidmi, kteří zavinili nehodu a byli pod vlivem, převažují řidiči koloběžek, následují cyklisté a chodci. Nejméně - 6,6 procenta - bylo řidičů motorových vozidel.
Kolizí způsobených řidičovou nepozorností bylo loni 18 182. „Představuje to bezmála 24 procent všech dopravních nehod,“ dodal Hodboď. Nejtragičtější příčinou havárií pak podle něj bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Počet úmrtí při dopravních nehodách v ČR mezi lety 2014 a 2024:
2014 | 629 |
2015 | 660 |
2016 | 545 |
2017 | 502 |
2018 | 565 |
2019 | 547 |
2020 | 460 |
2021 | 470 |
2022 | 454 |
2023 | 455 |
2024 | 438 |
Zdroj: Policejní prezidium