Článek
Výstavní plochy tokijského autosalonu jsou tento rok mimořádně pestré. Nechybí plejáda domácích automobilek včetně Lexusu, který kromě jiného přivezl i dva zbrusu nové elektrické koncepty LF (Lexus Future). Zkratky ZC a ZL vám asi mnoho neřeknou, tak si je pojďme představit podrobněji.
Lexus LF-ZC se profiluje jako prémiová elektrická limuzína, která na trh dorazí v roce 2026 a konkurovat chce například BMW i4 či chystanému Audi A4. V době, kdy se automobilky ženou za SUV a crossovery nejrůznějších tvarů a velikostí, je zachování tradičního karosářského pojetí v nabídce rozhodně skvělá zpráva. Lexus si však uvědomuje trendy dnešní doby, a tak nesmí chybět ani vize SUV s označením LF-ZL.
Ale pojďme zpátky k limuzíně. Ta sice nespecifikovala podrobné technické parametry, nicméně hovoří o bateriích nové generace s vyšší energetickou účinností, které mají proti dnešním elektrovozům nabídnout dvojnásobný dojezd. Podle tvůrců by nejvyšší specifikace měla urazit až 1000 kilometrů na jedno nabití, k dispozici však budou i varianty s menšími baterkami.
Koncept má na délku 4 750 mm, je tedy nepatrně kratší než Lexus ES. Kromě nízké siluety zaujme aerodynamice podřízený design, díky němuž se povedlo dosáhnout koeficientu odporu Cx s hodnotou 0,2, což je mimořádně působivé číslo. Podrobnosti o pohonu zůstávají tajemstvím, Lexus nicméně avizuje, že k dispozici budou varianty s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol, ale také čtyřkolka s elektromotorem na každé nápravě.
A kabina? Ta je sama o sobě jako z jiného světa. Produkční Lexus LF-ZC bude po vzoru Lexusu RZ vybaven systémem steer-by-wire, který nespoléhá na tradiční sloupek řízení, ale pokyny řidiče se na kola přenášejí čistě elektronicky. Displej multimédií se nachází před spolujezdcem, řidič vidí veškeré důležité informace na displeji za volantem, případně se mu promítají rovnou na čelní sklo.
Sériový vůz má sdílet architekturu s dalšími elektrickými lexusy a toyotami. Platforma je totiž modulární a vhodná pro široké spektrum automobilů, zároveň umožňuje různorodé uspořádání pohonu. Lexus na této technice vyzdvihuje také řadu designových prvků značně snižujících celkovou hmotnost, což v případě elektromobilu přijde vhod.
A perlička na závěr? Ač jde o luxusní elektrickou limuzínu, nabídnout by mohla i manuální převodovku! Slyšíte správně, Toyota a Lexus vyvíjejí manuál pro elektrické vozy, který by měl u řidiče vzbudit pocit tak opěvovaného mechanického propojení s autem. Sami jsme zvědaví!