Článek
Pokud se nemůžete ubránit dojmu, že působí trochu povědomě, ten dojem je vlastně správný – Lexus RZ totiž sdílí základ s Toyotou bZ4X a Subaru Solterra. Polezou si snad do zelí? Ale kdeže! Novinka od Lexusu má totiž nabízet vytříbenější výbavu, více komfortních prvků a v neposlední řadě celkově více „prémiovosti“.
Design
Čistě z vizuálního hlediska je jasně patrná příbuznost se sourozenci nesoucími znak Toyoty a Subaru. Nicméně oproti takové Toyotě bZ4X je exteriér Lexusu zdobnější a je tu mnohem více dekorů v leskle černé barvě, například v oblasti blatníků a bočních prahů. Totéž téma se promítá také na vnější část kabiny vozu, čímž designéři Lexusu dosáhli efektu „plovoucí střechy“. Oproti více do terénu orientovanému typu Solterra je tu pro změnu podstatně méně ochranného oplastování. Velikost litých kol se pohybuje v rozmezí 18 až 20 palců.
Bližší pohled poukazuje na další drobnosti jako odlišné umístění vnějších zpětných zrcátek, která jsou v případě Lexusu ukotvena na předních dveřích místo na A-sloupcích. Vpředu pak vidíme zcela odlišný design předních světel a maska „chladiče“ má tvary typické pro vozy automobilky Lexus.
Když se podíváme na design zádě, tak tam vidíme patrně největší rozdíl – bZ4X i Solterra mají tvar zádě poměrně typický pro SUV, kdežto v případě Lexusu RZ zadní část opticky připomíná spíš SUV-kupé. Při pohledu ze zadoboku má navíc Lexus díky černé, opticky snížené střeše vizuálně rozkročenější postoj. Dominantou samotné zádě je potom jeden celistvý světelný pruh, táhnoucí se po celé šíři pátých dveří a zasahuje až do okrajů zadních blatníků.
Interiér
Při pohledu dovnitř vidíme podobný designový styl – opět je jasně patrné, že jde o Lexus, přesto se ale hned na první pohled člověk nemůže ubránit dojmu, že je tu něco nového, konkrétně nová palubní deska s širokoúhlým dotykovým displejem infotainmentu.
Příjemným zjištěním je, že byť bude drtivá většina palubních systémů ovládána dotykově, je tu přece jen i několik málo klasických tlačítek, třeba pro vypnutí a zapnutí automatické klimatizace či otočné ovladače pro nastavení požadované teploty. Dotykový displej je také větší než u bZ4X a Solterry, kde má 12,3 palce, kdežto Lexus používá čtrnáctipalcový.
Namísto tradičního vyhřívání sedadel jsou tu infrazářiče před řidičem, spolujezdcem, ve sloupku řízení a také ve spodní části středového tunelu. Lexus uvádí, že jde o efektivnější (tedy úspornější) typ vyhřívání, ale také jde údajně o příjemnější typ tepla, který má připomínat teplou deku.
Zpoza poměrně tradičně tvarovaného volantu na řidiče prosvítá digitální přístrojový štít se svěžím a zároveň jednoduchým designem, který zobrazuje veškeré potřebné informace jako aktuální rychlost, aktuální dojezd či rychlostní limit. Na přání si lze zvolit „vidlicový“ high-tech volant zvaný One Motion Grip, což je novinka a jde o volant bez mechanické vazby s předními koly.
Bystrému oku jistě neušel fakt, že celá středová konzola je vlastně mírně natočena k řidiči – lidé od Lexusu tvrdí, že to je zejména z důvodu lepší interakce mezi člověkem a strojem a zakládají si na tom, aby i v elektrické éře byla radost řídit jejich auta. Nad hlavním dotykovým displejem pak vidíme výdechy ventilace a hned vlevo od nich je nezbytné „startovací“ tlačítko.
Kdo v nedávné době jel v nějakém současném Lexusu, ten jistě uzná, že i středový tunel působí poměrně povědomě – hned po ruce tu je volič jízdních režimů, vedle jsou pak držáky nápojů, o kousek více vpředu jsou pak přípojky pro USB a další konektivitu. Pod nimi je pak dok pro bezdrátové dobíjení mobilu.
Pohon a technika
Tady to pro nás bude jednoduché, protože Lexus RZ 450e logicky sdílí i řadu mechanických komponent s typy bZ4X a Solterra. Na rozdíl od svých sourozenců však bude Lexus RZ sjíždět z linky výhradně s pohonem všech kol, v tomto případě pojmenovaném jako „Direct4“.
Rozdíl je v tom, že Lexus RZ bude disponovat o něco vyšším výkonem – přední elektromotor vyvine 204 koní a zadní 109 koní, kombinovaný výkon tedy činí nějakých 313 koní, tedy o bezmála stovku více, než kolik dostanete u Toyoty bZ4X a Subaru Solterra ve verzi s pohonem všech kol. Vyšší je pochopitelně také točivý moment – 435 Nm oproti 336 newtonmetrům.
Pohonnému ústrojí dodává energii bateriový systém o kapacitě 71,4 kWh, což dle výrobce stačí na dojezd přes 400 kilometrů, což vychází se sourozenci bZ4X a Solterra zhruba nastejno. Výsledný dojezd se však může u jednotlivých verzí lišit – vyšší stupně výbavy znamenají více vymožeností, a tak i potenciálně vyšší hmotnost. Nabíjení by však mělo být rychlostí blesku, na 80 % by to díky DC rychlonabíjení o výkonu až 150 kW mělo trvat pouze 23 minut.
Na trhu koncem roku
Na trh má na drtivé většině klíčových trhů Lexus RZ 450e vstoupit ještě koncem tohoto roku, byť základní cena ještě teprve bude oznámena. Cena sesterského modelu bZ4X začíná těsně pod jedním milionem korun, v případě prémiovějšího Lexusu čekejme základ přibližně o 200 tisíc korun výš.