Hlavní obsah

Lev má křídlo! Vylepšený závodní Peugeot 9X8 chce letos konečně dobýt Le Mans

Foto: Peugeot Sport

Závodní tým Peugeot Sport po (necelých) dvou letech na bojištích vytrvalostních závodů kapituloval a svůj netradiční speciál 9X8 bez křídla inovoval. Rozměrné zadní křídlo ale není to jediné, čím se odlišuje.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Byl to odvážný, inovativní koncept, který na papíře fungoval určitě skvěle, ale jako mnoho jiných před ním se v tvrdé realitě bojů na závodních tratích neujal.

Peugeot 9X8 byl navržený tak, aby efektivněji využíval proudění vzduchu pod vozem, a obešel se tak bez zadního křídla, které by ho na rovinkách zpomalovalo. Jenže se ukázalo, že asfalt závodních okruhů není tak hladký, jak si inženýři představovali a 9X8 v zatáčkách neměl tolik přilnavosti, kolik potřeboval. Peugeot Sport tak chtě nechtě musel přistoupit k radikální změně…

Foto: Peugeot Sport

Původní verze si měla vystačit bez zadního křídla. Výkonnostní výhoda se však nedostavila kvůli nesmlouvavým fyzikálním zákonům.

A tu vidíte na zádi nově představeného závoďáku – velké křídlo je citlivěji zakomponované do karoserie, a tak tolik neční do prostoru jako u konkurence. Přesto je nepřehlédnutelné. Jeho integrace do aerodynamického řešení vozu znamenala přepracování 90 % celé karoserie, což byl pro tým dost náročný projekt.

Zároveň Peugeot Sport změnil výběr pneumatik (širokých 29 cm vpředu a 34 cm vzadu, dříve měly všechny čtyři shodnou šířku 31 cm), spolu s tím se musela změnit celá řada komponent, aby se snížilo těžiště vozu. Základem je však shodné šasi, i když změny byly skutečně rozsáhlé.

Jak rozsáhlé a o kolik nové auto zrychlilo? To vám pochopitelně nikdo ze závodních inženýrů neprozradí, protože je to přísně střežené tajemství. Peugeot Sport si tak pro konkurenci přichystal překvapení, až inovovaný Peugeot 9X8 vyrazí ke konci dubna na závodní okruh v italské Imole do druhého letošního podniku seriálu FIA WEC.

Připomeňme ještě, že 24h Le Mans se letos jede o víkendu 15. a 16. 6. a Peugeot se tam utká s dlouhodobě úspěšnou Toyotou, loňským vítězem od Ferrari, Porsche, které vyhrálo první závod letošního ročníku WEC, a dalšími vyzyvateli od Alpine, BMW, Lamborghini, Cadillacu nebo nově oživené stáje Isotta-Fraschini. Celkově budou na startu více než dvě desítky „hyperkár“. To bude řežba!

Načítám