Článek
Řev motoru a jeho štěkání při každém dalším odřazení. Sledování trati, volba ideální stopy a posouvání limitů. Následuje příliš vysoká nájezdová rychlost, nemilosrdná nedotáčivost a snaha zkrotit bezmála třítunové supervýkonné SUV mířící po tečně mimo asfalt. Tupá rána, šok, bušící srdce a zklamání, které vystřídá úleva, že to odnesly jen plechy. Skutečný průběh nehody BMW XM na trati Pikes Peak však patrně navždy zůstane záhadou.
Zakopaný pes je v tom, že BMW neposkytlo záznam z vozu při pokusu o nový rekord mezi produkčními SUV. Závod byl sice vysílán živě přes livestream, avšak žádná z kamer vůz v době nehody nezabírala. Dobrou zprávou však je, že to opravdu odnesly jen plechy a že jezdec vyvázl bez zranění.
„Naneštěstí se naše naděje na nový rekord rozplynuly, neboť vůz BMW XM, který jsme k tomuto účelu do závodu nasadili, havaroval. Jezdec Matt Mullins je zklamán, ale je v pořádku,“ uvedlo BMW ve stručném prohlášení. „Momentálně se soustředíme na uvedení vozu do provozuschopného stavu a o rekord se opět pokusíme na konci tohoto léta.“
Že to v tomto případě nemusely lidově řečeno odnést „jen plechy“, dokazují desítky havárií, ve kterých jezdci utekli smrtce jen o vlásek – někteří však takové štěstí neměli. Vrchařský závod Pikes Peak neboli závod do oblak je totiž atraktivní mimořádně obtížným profilem trati – startuje se v nadmořské výšce 1 440 metrů a cílová páska se nachází až ve výšce 4 302 metrů. Na dvacetikilometrové trati se tak mohou podmínky hodně rychle a nepříjemně proměnit, problémem pro řidiče i motory je také koncentrace kyslíku klesající s každým ujetým kilometrem.
Trať je dnes již kompletně vyasfaltovaná, jenže o to je rychlejší a nebezpečnější – povrch totiž bývá někde zvlněný a zaprášený. Navíc ne všechny zatáčky lemují únikové zóny nebo svodidla. Jediná řidičská chyba tak může skončit „pádem do prázdna“, což je jeden z důvodů, proč všechna auta (tedy i ta sériová, jako je BMW XM) povinně startují s ochrannou klecí. V případě Matta Mullinse však k výletu mimo trať pravděpodobně došlo v místě, které je k jezdeckým chybám shovívavější. Minimálně to však dokazuje, že bouračky k motorsportu patří a že riziko číhá všude.
Rekord z roku 2022 tak i nadále zůstává platný a Lamborghini Urus Performante, extrémní 666koňová verze italského superSUV ze Sant’Agaty Bolognese, je i nadále králem superrychlých SUV (absolutní rekord drží elektrický VW ID.R). Vůz byl v sériovém stavu a jel na pneumatikách Pirelli P Zero Trofeo R, byl pouze vybaven povinnou bezpečnostní klecí, jejíž hmotnost vykompenzovala karbonová sedačka řidiče. Lamborghini se zapsalo do historie časem 10 minut a 32 sekund.
Má BMW šanci rekord překonat? To si pište! Urus se totiž spoléhá výhradně na sílu spalovacího motoru, který s rostoucí nadmořskou výškou část výkonu ztrácí. BMW XM však používá hybridní pohon, což by v budoucnu mohlo hrát ve prospěch mnichovského vozu.
Na celkovém výkonu 748 koní (550 kW) vrcholné verze Red Label se kromě 4,4l V8 twin-turbo totiž podílí elektromotor o výkonu 197 koní (145 kW), díky čemuž nadmořská výška nemá takový vliv na ztrátu výkonu. V neprospěch BMW však hraje jeho hmotnost 2,7 tuny, Lamborghini váží „jen“ 2,2 tuny.
Vítězem letošního 101. závodu Pikes Peak se stal britský jezdec Robin Shute se speciálem Wolf TSC-FS, což je do značné míry kříženec mezi Formulí 1 a vytrvalostním prototypem. Sluší se však říct, že BMW neodešlo se skloněnou hlavou – ostřílený jezdec Rhys Millen zajel se sériovým BMW M8 vynikající čas 10 minut 12 sekund, což je pro novozélandského veterána osobní rekord s produkčním autem.