Hlavní obsah

Let do nebe skončil karambolem: „SuperSUV“ BMW XM na Pikes Peak drsně havarovalo

Foto: Mobil1/ YouTube

Závod byl vysílán prostřednictvím livestreamu, osudný moment však kamerám unikl. Ty stihly zaznamenat pouze poškozený vůz na odtahovce.

Německá automobilka BMW si brousí zuby na rekord mezi SUV na slavné vrchařské trati Pikes Peak v americkém Coloradu. Nejsme tu však proto, abychom vám oznámili nového rekordmana ve třídě „superSUV“, ale abychom si připomněli, jak nebezpečný umí „závod do oblak“ být a že chybovat mohou i ti nejlepší.

Článek

Řev motoru a jeho štěkání při každém dalším odřazení. Sledování trati, volba ideální stopy a posouvání limitů. Následuje příliš vysoká nájezdová rychlost, nemilosrdná nedotáčivost a snaha zkrotit bezmála třítunové supervýkonné SUV mířící po tečně mimo asfalt. Tupá rána, šok, bušící srdce a zklamání, které vystřídá úleva, že to odnesly jen plechy. Skutečný průběh nehody BMW XM na trati Pikes Peak však patrně navždy zůstane záhadou.

Zakopaný pes je v tom, že BMW neposkytlo záznam z vozu při pokusu o nový rekord mezi produkčními SUV. Závod byl sice vysílán živě přes livestream, avšak žádná z kamer vůz v době nehody nezabírala. Dobrou zprávou však je, že to opravdu odnesly jen plechy a že jezdec vyvázl bez zranění.

„Naneštěstí se naše naděje na nový rekord rozplynuly, neboť vůz BMW XM, který jsme k tomuto účelu do závodu nasadili, havaroval. Jezdec Matt Mullins je zklamán, ale je v pořádku,“ uvedlo BMW ve stručném prohlášení. „Momentálně se soustředíme na uvedení vozu do provozuschopného stavu a o rekord se opět pokusíme na konci tohoto léta.“

Foto: BMW

Uvidíme, jestli se BMW XM podaří rekord zlomit. Přece jenom váží 2,7 tuny…

Že to v tomto případě nemusely lidově řečeno odnést „jen plechy“, dokazují desítky havárií, ve kterých jezdci utekli smrtce jen o vlásek – někteří však takové štěstí neměli. Vrchařský závod Pikes Peak neboli závod do oblak je totiž atraktivní mimořádně obtížným profilem trati – startuje se v nadmořské výšce 1 440 metrů a cílová páska se nachází až ve výšce 4 302 metrů. Na dvacetikilometrové trati se tak mohou podmínky hodně rychle a nepříjemně proměnit, problémem pro řidiče i motory je také koncentrace kyslíku klesající s každým ujetým kilometrem.

Trať je dnes již kompletně vyasfaltovaná, jenže o to je rychlejší a nebezpečnější – povrch totiž bývá někde zvlněný a zaprášený. Navíc ne všechny zatáčky lemují únikové zóny nebo svodidla. Jediná řidičská chyba tak může skončit „pádem do prázdna“, což je jeden z důvodů, proč všechna auta (tedy i ta sériová, jako je BMW XM) povinně startují s ochrannou klecí. V případě Matta Mullinse však k výletu mimo trať pravděpodobně došlo v místě, které je k jezdeckým chybám shovívavější. Minimálně to však dokazuje, že bouračky k motorsportu patří a že riziko číhá všude.

Rekord z roku 2022 tak i nadále zůstává platný a Lamborghini Urus Performante, extrémní 666koňová verze italského superSUV ze Sant’Agaty Bolognese, je i nadále králem superrychlých SUV (absolutní rekord drží elektrický VW ID.R). Vůz byl v sériovém stavu a jel na pneumatikách Pirelli P Zero Trofeo R, byl pouze vybaven povinnou bezpečnostní klecí, jejíž hmotnost vykompenzovala karbonová sedačka řidiče. Lamborghini se zapsalo do historie časem 10 minut a 32 sekund.

Má BMW šanci rekord překonat? To si pište! Urus se totiž spoléhá výhradně na sílu spalovacího motoru, který s rostoucí nadmořskou výškou část výkonu ztrácí. BMW XM však používá hybridní pohon, což by v budoucnu mohlo hrát ve prospěch mnichovského vozu.

Na celkovém výkonu 748 koní (550 kW) vrcholné verze Red Label se kromě 4,4l V8 twin-turbo totiž podílí elektromotor o výkonu 197 koní (145 kW), díky čemuž nadmořská výška nemá takový vliv na ztrátu výkonu. V neprospěch BMW však hraje jeho hmotnost 2,7 tuny, Lamborghini váží „jen“ 2,2 tuny.

Vítězem letošního 101. závodu Pikes Peak se stal britský jezdec Robin Shute se speciálem Wolf TSC-FS, což je do značné míry kříženec mezi Formulí 1 a vytrvalostním prototypem. Sluší se však říct, že BMW neodešlo se skloněnou hlavou – ostřílený jezdec Rhys Millen zajel se sériovým BMW M8 vynikající čas 10 minut 12 sekund, což je pro novozélandského veterána osobní rekord s produkčním autem.

Související témata:
Načítám