Článek
Elektrickým autům se odpůrci často vysmívají, že mají výfuky v komínech nejbližší uhelné elektrárny. To je sice částečně (zhruba z poloviny, podle aktuálního energetického mixu v ČR) pravda, ale už to jim díky vyšší efektivitě ve srovnání se spalovacím motorem pomáhá snížit ekologickou zátěž. Jejich lokálně bezemisní provoz pak především zlepšuje kvalitu ovzduší, o nižší hlučnosti ani nemluvě.
Jenže snižování emisí není jen o provozu elektromobilů, Volvo jej promítá do celého životního cyklu vozu. Všechno to začíná již při výrobě – kompaktní crossover vyžaduje pro svou konstrukci menší množství materiálu (především oceli a hliníku, jejichž produkce je energeticky vysoce náročná). Pro produkci svých modelů Volvo totiž využívá recyklovaných materiálů, v případě EX30 je přibližně čtvrtina veškerého hliníku tvořena recyklovaným materiálem, pro ocel je to 17 %.
Dalším materiálem ideálním k recyklaci jsou plasty – zhruba 17 % všech plastů v EX30 je právě z druhotného zdroje a zahrnuje nejen nárazníky, ale také další komponenty včetně dílů přímo v interiéru. Právě v kabině se ale objevují i další recyklovatelné a obnovitelné materiály (například džínsovina, len a směs s podílem vlny, která obsahuje přibližně 70 % recyklovaného polyesteru) použité k výrobě sedadel, palubní desky nebo dekorativního obložení dveří.
Vedle toho šli návrháři také cestou optimalizace, tedy zjednodušovali design a spojovali funkce, kde to bylo možné. Díky tomu bylo možné snížit počet součástek v kabině vozu, aniž by si to vynutilo kompromisy v oblasti ergonomie nebo použitelnosti.
Volvo navíc v továrně produkující EX30 při výrobě využívá „čistou“ energii (tedy 100% klimaticky neutrální) a podobně vysoké nároky klade švédská automobilka i na své přímé dodavatele, z nichž se 95 % zavázalo, že budou ve své výrobě do roku 2025 využívat 100% obnovitelné energie (a mnoho z nich toho již dosáhlo).
Výrobní proces byl také významně zefektivněn – například dochází k dosud nejvyšší míře využití materiálů v lisovaných dílech karoserie. Velkým tématem je také snižování odpadních materiálů (kovů, olejů, vody), resp. jejich opakované využití.
Při výrobě baterií se pak využívá technologie blockchain, která pomáhá sledovat cestu kritických surovin, mezi něž patří lithium, mangan, kobalt, grafit a nikl, čímž se zajišťuje „čistota“ původu použitých materiálů. Těch navíc nebude potřeba příliš, protože baterie nejsou nesmyslně velké – základní bateriový balík bude mít kapacitu 51 kWh, verze s prodlouženým dojezdem se pak bude moci spokojit s balíkem o kapacitě 69 kWh, což by mělo stačit na dojezd 480 km.
Naše nové Volvo EX30 představuje velký krok správným směrem k naplnění našich ambicí v oblasti udržitelnosti. Do roku 2025 je naším cílem snížení celkových emisí CO2 na vůz ve srovnání s rokem 2018 o 40 %, čehož chceme dosáhnout 50% snížením celkových emisí ve výfukových plynech a 25% snížením emisí v rámci všech našich operací, získávání nerostných surovin a dodavatelského řetězce – to vše nám pomůže dosáhnout našeho cíle stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností.
Kromě šetrnější výroby je nové Volvo EX30 také navrženo tak, aby bylo možné ho na konci životního cyklu z 95 % znovu využít, ať už v podobě recyklace materiálů, nebo získání energie z toho, co opětovně využít nelze.
Díky tomu všemu má model XC30 nejnižší uhlíkovou stopu ze všech modelů Volvo – oproti současným modelům C40 a XC40 se ji podařilo snížit o celou čtvrtinu. Což je poměrně radikální hodnota a Volvo tak svým komplexním uvažováním o dopadech svých aut na životní prostředí dává ostatním automobilkám jasný příklad hodný následování.
Volvo EX30 se veřejnosti oficiálně představí 7. června.