Hlavní obsah

Legendární Schumacherova Formule 1 je na prodej. Ferrari F2001 vyhrávalo i v době, kdy už mělo být dávno v důchodu

Foto: RM Sotheby's

Všichni si patrně pamatujeme dominantní éru Scuderie Ferrari na začátku nového milénia – málokdo už si však pamatuje, že na začátku sezony 2002 museli lidé z Maranella vytáhnout z depozitu loňský monopost. Vzpomenete si proč?

Jeden z legendárních rudých monopostů je právě na prodej – řeč je o vozu Ferrari F2001b, který postavil základy jedné z nejdominantnějších sezon Michaela Schumachera a Ferrari, ročníku 2002. Jak to, že se Ferrari tolik dařilo? A jak je proboha možné, že se jim podařilo vyhrát i se „starým“ autem?

Článek

Sezona 2002 byla pro stáj Ferrari jednou z nejúspěšnějších v historii – vzpomínáte? Tehdy Ferrari nevyhrálo pouze dva závody z celého šampionátu – malajskou Grand Prix, kde zvítězil Ralf Schumacher na Williamsu, a monackou Grand Prix, kde triumfoval David Coulthard z McLarenu. Jinak se na nejvyšší příčce vždy umístili „muži v červeném“, přičemž Michael Schumacher skončil nejhůř třetí (!).

Itálie se přirozeně radovala, zbytek světa už takovou radost neměl – kromě ostatních týmů z dominance Ferrari nebyli příliš nadšení ani diváci, sledovanost začala klesat, důsledkem čehož nebylo spokojeno ani vedení seriálu. Sezona 2002 přinesla rovněž několik kontroverzních okamžiků, které tehdy zdobily přední stránky novin.

Pamětníci si možná vzpomenou zejména na Velkou cenu Rakouska, kde v posledním kole tehdy vedoucí Rubens Barrichello uvolnil místo stájovému kolegovi Michaelu Schumacherovi, aby si Němec bezpečně udržel náskok před svými soky, kteří už tak dělali, co mohli, aby se na jednoho z nejlepších jezdců historie dotáhli.

Foto: RM Sotheby's

Vzhledem k problémům při vývoji nového vozu muselo Ferrari na začátku sezony 2002 sáhnout po starém monopostu F2001 (na obrázku). Ke zděšení celého startovního pole se s ním Schumacherovi podařilo vyhrát první závod sezony.

Vedení seriálu následně na týmovou režii uvalilo přísný zákaz, aby jej z pravidel v roce 2010 následně opět vymazalo. I když nebyl divácky bůhvíjak atraktivní, stal se ročník 2002 z historického hlediska významným – velký Schumi totiž získal již pátý mistrovský titul, čímž se vyrovnal legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi.

V roce 2000 si Schumacher splnil sen a prolomil čtyřleté čekání na vysněný titul s Ferrari. Na veleúspěšný monopost F1-2000 pak navázal právě model F2001, který, jak se později ukázalo, ve svém funkčním období zůstal déle, než si v Maranellu možná mysleli…

Foto: RM Sotheby's

Po vítězství na VC Austrálie se Schumi rozloučil s šasi 215 v Malajsii jubilejní 150. pole position a krásným třetím místem. Po zbytek sezony pak byl nejhůř druhý…

Nový vůz F2002 byl totiž z počátku tak trochu problémové dítko – tým se potýkal hned s několika problémy, tím nejvážnějším z nich byla převodovka. Proto na začátku sezony 2002 zaskočil loňský (a mírně upravený) monopost F2001, nesl tehdy označení F2001b.

S modelem F2001 dokázal Schumacher vyhrát ještě úvodní Velkou cenu Austrálie, druhý podnik sezony, Grand Prix Malajsie, už ovládly vozy Williams-BMW stylem první a druhé místo. V Maranellu tak bouchli do stolu a v Brazílii už Schumi usedl do zbrusu nového monopostu F2002 – a vyhrál. Jeho stájový kolega Barrichello ještě startoval s loňským vozem, závod však nedokončil.

Právě vůz na fotografiích s číslem šasi 215 je tím konkrétním mohykánem, který si užil slávu ve světle reflektorů v době, kdy se měl vyhřívat v teple závodního depozitu Ferarri. Výsledek, z něhož byla dost možná překvapena i samotná stáj Ferrari, byl fantazií pro italskou stáj i její fanoušky a devastující pro zbytek startovního pole. A jako by to nestačilo, vybojoval s ním Schumacher o dva týdny později jubilejní 150. pole position pro Ferrari, byť nakonec slavila britská stáj Williams.

Šasi 215 dokázalo, že monopost F2001 patřil stále k nejlepším i rok po svém uvedení. Body za první a třetí místo dopomohly Schumacherovi k pátému titulu mistra světa, čímž se dostal mezi legendy – ono třetí místo z Malajsie bylo tehdy jeho nejhorším umístěním, neboť po uvedení modelu F2002 skončil německý jezdec vždy buď první, nebo druhý.

Tento ikonický závodní vůz je momentálně na prodej a dražit se bude 16. srpna v kalifornském Monterey. Odhad ceny si bohužel aukční síň nechává pro sebe – když se však dražil pozdější model F2003-GA, pohyboval se odhad mezi 7,5 a 9,5 milionu švýcarských franků (188 až 238 milionů Kč), nakonec se však prodal za 366 milionů. Váš tip?

Načítám