Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Připravte se, protože tohle budeme vídat stále častěji. Postarší modely zralé na důchod se budou stále častěji dočkávat druhých a třetích faceliftů, které jim mají vlít novou krev do žil. Automobilky už totiž často vsadily vše na vývoj elektrických modelů, ale zákazníci stále chtějí větší možnost výběru, a spalováky tak z nabídek hned tak nezmizí.
Ukázkovým příkladem je Volvo, které stále plně věří v elektrickou budoucnost a má již připravenou novou vlajkovou loď EX90, jež (po ročním zdržení zaviněným laděním systémů) právě připlouvá na český trh. Zároveň však chce v nabídce udržet hybridní motorizace pro ty, co už chtějí elektrifikované auto, ale zároveň si potřebují uchovat jistotu spalovacího motoru. A pro ty tu zůstává stávající XC90.
A to není vůbec špatně, protože i po deseti letech na trhu jde stále o oblíbené rodinné SUV, které díky citlivým průběžným vylepšováním ani nestihlo zestárnout. A nejnovější modernizace mu prodlouží život ještě o pěkných pár let. Ostatně zvenčí ani nebylo moc co měnit, stačilo elegantní tvary uhlazené krabice osvěžit novými světlomety inspirovanými elektrickými novinkami, hrdou maskou chladiče odrážející logo automobilky a decentně upraveným předním nárazníkem, vzadu si pak všimneme akorát světel s dělenou grafikou.
Důležitější jsou úpravy interiéru, kde se objevuje 11,2palcový dotykový displej, který sice už není tak decentně zakomponovaný do palubní desky, ale má vyšší rozlišení a mnohem ostřejší obraz a běží na něm zcela nový infotainment (shodný s elektrickými modely EX30 a EX90) se základem v Android Automotive, takže má být přehledný (díky rozdělenému zobrazení na ploše), intuitivní (včetně kontextových lišt na horním a spodním okraji displeje) a svižný, také má přinášet vaše oblíbené aplikace (Google Mapy, Spotify a mnoho dalších). Tato aktualizace se navíc kromě novinek postupně rozšíří do dalších 2,5 milionu vozů Volvo vyrobených od roku 2020.
Nic se však nemění na tom, jak pohodovou atmosféru dokáže kabina XC90 vytvořit – skvělým odhlučněním, příjemnými prémiovými materiály (přírodními nebo recyklovanými), barevným sladěním a minimalistickou severskou architekturou. Nezapomnělo se ani na praktičnost, designéři například v rámci středové konzoly vytvořili další úložný prostor s přidaným držákem nápojů, bezdrátovou nabíječku telefonu přitom přesunuli za středový tunel, kde je oddělená od hlavního úložného prostoru.
XC90 si má i nadále udržet výjimečně pohodlnou kvalitu jízdy danou vzduchovým podvozkem, na výběr jsou také stále mild-hybridní pohonné jednotky B5 (250 k) a B6 (299 k), případně plug-in hybrid T8 AWD s kombinovaným výkonem 455 koní a čistě elektrickým dojezdem cca 70 kilometrů.
Nové Volvo XC90 lze objednávat již nyní, přičemž výroba se rozjede ke konci roku 2024 a první zákazníci se dočkají svých aut ještě letos.