Článek
Celým jménem Renault 5 Turbo 3E je horká novinka francouzské značky, která navazuje na nedávno představeného retro prcka Renault 5. Jenže tohle není jen o trošku silnější a dravější verze. Turbo dostává svou vlastní platformu, brutální výkon, silné nabíjení a striktně omezenou produkci!
Pojďme popořadě: Architektura Turba vznikla speciálně pro tento vůz a má pohon zadních kol. Vůz je nejen delší a širší než sériová pětka, ale má třeba i posunuté čelní sklo směrem vzad. S délkou lehce přes 4 metry a šířkou přes dva metry jde mezi dnešními auty o unikát zakládající vlastní třídu, které Renault říká „mini-supercars“.

Rozšířené zadní blatníky vyplňují specifická dvacetipalcová kola.
Svalnatá karoserie je navíc plně funkční, dostává aerodynamické lamely, otvory pro přívod vzduchu pomáhající optimalizovat přítlak, ale také vstupy na zadních blatnících sloužící k uchlazení brzd.

Takovou divočinu bychom od Renaultu nečekali…
Platforma pracuje s 800 volty a 350kW nabíjením, takže baterie s kapacitou 70 kWh se z patnácti na osmdesát procent doplní za pouhou čtvrthodinku. I s relativně velkým lithium-iontovým akumulátorem váží Renault 5 Turbo pouhých 1 450 kg.

Dojezd zběsilého Francouze má přesáhnout 400 km. Pokud jej ale budete používat v zápřahu (a že to k tomu bude svádět!), akční rádius začne rychle klesat.
Ještě zajímavější je ale pohon samotný. Francouzského prcka ženou vpřed dva elektromotory uložené v zadních kolech. Systémový výkon soustavy je tak 540 koňských sil a krátkodobý točivý moment dokonce 4 800 newtonmetrů. Na stovce je specialitka za méně než 3,5 sekundy a na cílové rovince závodního okruhu zvládne pelášit až 270 km/h.
Na divoký vnějšek navazuje sportovní kabina. Nechybějí dvě obrazovky s úhlopříčkou přes deset palců, ale ani sportovní volant vybavený „předjížděcím“ tlačítkem pro krátkodobý nárůst výkonu. Pozornost zaujmou rovněž sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a šestibodovými bezpečnostními pásy. Třešničku na dortu pak představuje svislá ruční brzda v rallyeovém stylu.
Co je na tom všem nejzajímavější, nejde o jednorázový koncept, ale auto, které v této podobě skutečně zamíří do sériové produkce! I když velmi omezené, Renault totiž plánuje výrobu pouhých 1 980 kousků (pocta roku, kdy byla původní 5 Turbo uvedena na trh) a něco nám říká, že cenovka bude pořádně tučná. Více se dozvíme s odstupem času, dodávky prvních kusů plánuje Renault na rok 2027.