Hlavní obsah

Legendární Renault 5 Turbo se vrací! Zakládá vlastní třídu, má 540 koní a investiční potenciál

Foto: Renault

Reinkarnovaný Renault 5 pro moderní éru jezdí na elektřinu, stejně tak i jeho vrcholové a vysoce exkluzivní provedení Turbo. I když třeba baterkám nefandíte, tyto parametry rozhodně stojí za povšimnutí.

Článek

Celým jménem Renault 5 Turbo 3E je horká novinka francouzské značky, která navazuje na nedávno představeného retro prcka Renault 5. Jenže tohle není jen o trošku silnější a dravější verze. Turbo dostává svou vlastní platformu, brutální výkon, silné nabíjení a striktně omezenou produkci!

Pojďme popořadě: Architektura Turba vznikla speciálně pro tento vůz a má pohon zadních kol. Vůz je nejen delší a širší než sériová pětka, ale má třeba i posunuté čelní sklo směrem vzad. S délkou lehce přes 4 metry a šířkou přes dva metry jde mezi dnešními auty o unikát zakládající vlastní třídu, které Renault říká „mini-supercars“.

Foto: Renault

Rozšířené zadní blatníky vyplňují specifická dvacetipalcová kola.

Svalnatá karoserie je navíc plně funkční, dostává aerodynamické lamely, otvory pro přívod vzduchu pomáhající optimalizovat přítlak, ale také vstupy na zadních blatnících sloužící k uchlazení brzd.

Foto: Renault

Takovou divočinu bychom od Renaultu nečekali…

Platforma pracuje s 800 volty a 350kW nabíjením, takže baterie s kapacitou 70 kWh se z patnácti na osmdesát procent doplní za pouhou čtvrthodinku. I s relativně velkým lithium-iontovým akumulátorem váží Renault 5 Turbo pouhých 1 450 kg.

Foto: Renault

Dojezd zběsilého Francouze má přesáhnout 400 km. Pokud jej ale budete používat v zápřahu (a že to k tomu bude svádět!), akční rádius začne rychle klesat.

Ještě zajímavější je ale pohon samotný. Francouzského prcka ženou vpřed dva elektromotory uložené v zadních kolech. Systémový výkon soustavy je tak 540 koňských sil a krátkodobý točivý moment dokonce 4 800 newtonmetrů. Na stovce je specialitka za méně než 3,5 sekundy a na cílové rovince závodního okruhu zvládne pelášit až 270 km/h.

Na divoký vnějšek navazuje sportovní kabina. Nechybějí dvě obrazovky s úhlopříčkou přes deset palců, ale ani sportovní volant vybavený „předjížděcím“ tlačítkem pro krátkodobý nárůst výkonu. Pozornost zaujmou rovněž sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a šestibodovými bezpečnostními pásy. Třešničku na dortu pak představuje svislá ruční brzda v rallyeovém stylu.

Co je na tom všem nejzajímavější, nejde o jednorázový koncept, ale auto, které v této podobě skutečně zamíří do sériové produkce! I když velmi omezené, Renault totiž plánuje výrobu pouhých 1 980 kousků (pocta roku, kdy byla původní 5 Turbo uvedena na trh) a něco nám říká, že cenovka bude pořádně tučná. Více se dozvíme s odstupem času, dodávky prvních kusů plánuje Renault na rok 2027.

Načítám