Článek
Ve filmu ale ve skutečnosti nehraje ta nejslavnější dunovka ze všech. Spencer a Hill jezdí v autě od italské firmy Puma, zatímco nejslavnější a nejvyhledávanější dune buggy se jmenuje Meyers Manx a vyráběli ji v Kalifornii. Společný měly základ – bylo jím zkrácené šasi z Volkswagenu Brouk a plochý vzduchem chlazený čtyřválec za zadní nápravou, pohánějící zadní kola. Lehoučké bugině se sklolaminátovou skořápkou stačilo i pár koní k pořádně zábavné jízdě, bylo jen třeba dozadu obout široké pneumatiky, které se zakously do písku, a mohli jste po dunách doslova létat.
Nejrůznějších dunových bugin vznikly desítky, možná stovky druhů, ale právě krátká verze Meyers Manx je nejvyváženější a nejkrásnější. Za zachovalý kousek taky dnes zaplatíte pořádně mastnou sumu – pokud se vám ji vůbec podaří sehnat.
Jenže legenda se vrací! Modernizovaný design má opět na svědomí Freeman Thomas, který nakreslil originál. Rozdíl je v tom, že tentokrát nemá podvozek od Volkswagenu, ani jejich vzduchem chlazený motor. Nemá od Volkswagenu vůbec nic a není nijak příbuzná ani s futuristickým konceptem ID.Buggy z roku 2019. Jediné pojítko je, že to také bude elektromobil.
Oficiální název auta zatím zní Meyers Manx 2.0 Electric, počítá se s pohonem dvěma elektromotory umístěnými u zadní nápravy a napájenými akumulátory o kapacitě 20, nebo 40kWh. Dojezd s menší baterkou by měl být kolem 240 km, s větší pak přes 480 km. Upřímně, bugina je čistě rekreační hračka, se kterou se dlouhé štreky nejezdí, takže by podle mě menší baterka mohla bohatě stačit, zejména proto, že s ní bude mít bugina jen nějakých 680 kg. S větším akumulátorem už bude mít 750 kg, což je na elektromobil pořád velmi slušná hodnota – ovšem originální na Brouku založené buginy měly jen něco málo přes půl tuny.
Lákadlem verze s větší baterkou bude i vyšší výkon. Motory by měly dát dohromady 202 koní, což by mělo víc než stačit – původní buginy poháněly jedenáctistovky a dvanáctistovky o pár desítkách koní, i když dnes seženete i převrtané boxery o objemech kolem 1,8 litru a výkonu i přes 250 koní. Ani ty se ale nevyrovnají 325 Nm točivého momentu, které budou elektromotory pochopitelně dodávat už od nulových otáček. A to bude v dunách opravdu zábava!
Meyers Manx 2.0 bude mít kotoučové brzdy na všech kolech, regenerativní brzdění, elektronickou parkovací brzdu, elektrický posilovač řízení, ale jinak to vypadá na velmi jednoduché vozítko, což je jen správně. Dokonce i palubní deska s jediným kulatým budíkem odkazuje na slavný originál.
O výrobu, která by měla v příštím roce začít v objemu 50 kusů a následně ještě stoupnout, se postará společnost Trousdale Ventures, která koupila firmu Meyers Manx od jejího zakladatele Bruce Meyerse před dvěma lety, jen pár měsíců před jeho smrtí. Cena zatím nebyla zveřejněna, premiéra se odehraje během automobilového týdne v Monterey. Dá se ale předpokládat, že to nebude zrovna levné autíčko pro hippie surfaře, spíš půjde o luxusní módní doplněk.
Po dunovce jsem dlouho toužil, i když je její využití v našich končinách poněkud limitované. Jezdil jsem ale se starými Brouky a hrozně se mi líbila. Líbí se mi i tahle, ale ohledně pohonu mám trochu protichůdné pocity. V dunách bude ta elektřina fungovat určitě velmi dobře a kratší dojezd, jak už jsem psal výše, na nějaké to řádění v písku bohatě stačí. Ale přesto, jaká zábava to nejspíš bude, by mi asi trochu chybělo to charakteristické hvízdavé brumlání vzduchem chlazeného plochého čtyřválce… a při pohledu zezadu mi tam prostě chybí chromové výfuky a odhalený řemen alternátoru. I tak ale držím nové „Meyersce“ všechny palce, aby se dobře prodávala!