Hlavní obsah

Legendární britský sporťák Austin-Healey ožívá díky bezchybné ruční přestavbě za 14 milionů

Foto: Caton

Klasické vozy se těší v posledních letech obrovské oblibě a svůj podíl na tom rozhodně mají i události z uplynulých několika málo let. Toto dění však hraje do karet také výrobcům takzvaných restomodů, tedy klasických vozu zrenovovaných a upravených pro moderní dobu.

Článek

Zapomenout na Austin-Healey v rámci klasických vozů by rozhodně byla velká chyba. Nejenže ve své době šlo nejen o jeden z nejpopulárnějších sporťáků, ale dokonce jde o jeden z prvních opravdu tradičních britských sportovních vozů podle klasického receptu, který pak následovalo hned několik dalších.

Foto: Caton

Pocta klasickým sportovním vozům z padesátých let a také klasickému motorismu – to je špičkový restomod Austinu Healey od firmy Caton. Jeho stavba britské firmě trvá přes 2 000 hodin

Pokud se vám čistě náhodou v garáži či snad v kůlně jeden exemplář povaluje, ale nevěděli jste, zda je vůbec někdo schopen v dnešní době takové vozy renovovat, pak jste tu správně. Řešení nabízí britská firma Caton, která se specializuje na renovace a úpravy tradičních britských sporťáků, přičemž momentálně přijímá objednávky na ruční přestavbu legendárních Austinů-Healey – a pozor, vznikne pouze 25 exemplářů!

Restomod britského sporťáku bude vycházet z patrně nejvýznamnější verze Austinu-Healey označované 100/1 BN4 vyráběné v letech 1953–1955. Jde o stejné lidi, kteří vám postaví novodobý Jaguar D-Type nebo Jaguar XKSS.

Modernizovaný Austin-Healey pohání 3,0l atmosférický čtyřválec o výkonu relativně skromných 190 koní – tady je však třeba brát v potaz hmotnost, která je tu naprosto klíčová a činí pouhých 920 kilogramů. Zajímavé je, že přestavba probíhá s využitím původního bloku motoru, přičemž všechny ostatní díly pohonné jednotky jsou renovovány nebo nahrazeny moderními.

Foto: Caton

Motoru zůstaly staré dobré karburátory, jsou však oproti originálu větší. Upraven byl také výfukový systém, který je díky vyvedení zboku zkrácen, což pomáhá opět přidat pár koní navíc. Celkem motor dává 190 koní

Modernizovaný Healey má rovněž větší karburátory v porovnání s původním vozem, kliková hřídel je z vysokopevnostní oceli a písty jsou uzpůsobeny tak, aby zvládaly vyšší kompresi. K dalším zajímavým technickým řešením patří výfuk vyvedený na boku, který je kratší, a tak pomáhá o něco zvýšit výkon motoru, kromě toho jsou tu lehčí, hliníkové přední blatníky.

Síla motoru putuje přirozeně na zadní kola, ovšem oproti originálu už tu není manuální asynchronní převodovka s rychloběhem, nýbrž moderní manuální pětikvalt se synchronizací. Středový tunel ohraničující komponenty převodovky byl přepracován a náhradní kolo bylo pro změnu odstraněno úplně – tyto dvě relativně drobné úpravy pomáhají ušetřit prostor na palubě a v kufru.

Foto: Caton

Interiér je sice klasika na první pohled, ale přesto tu najdeme přípojku pro USB nebo moderní manuální převodovku se synchronizací. Na rádio nebo topení však zapomeňte

Zajímavé je, že z bezpečnostních i komfortních důvodů je čelní okno o něco vyšší, než jak tomu bylo u originálu – přesto tu chybí dnes zcela běžné prvky jako rádio nebo topení, dokonce tu stále není ani střecha. Výhodou však je upravené ukotvení pedálů, což zlepšuje jízdní pozici za volantem.

Něco málo z moderního světa vám ale bude krýt záda – o vyvíjení brzdné síly se například starají moderní kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech oproti originálním bubnovým. Ukrývají se za moderními litými koly od firmy Borrani, avšak s designem respektujícím období padesátých let – dokonce i obutí Michelin má retro vzhled.

K dalším moderním komponentům patří například stabilizátory pro zvýšení celkové stability při jízdě, na přední nápravě pak je moderní zavěšení s vinutými pružinami – na zadní nápravě však kupodivu zůstala staromódní listová pera.

Po vizuální stránce pak jde o jasnou poctu originálu a je tu jen velmi málo zásahů do estetiky – přesto byly nárazníky nepatrně upraveny pro uhlazenější vzhled, odstraněny byly také původní nástavce nárazníků. Byť světlomety mají klasický retro vzhled, tak používají LED technologii. Dalším decentním designovým vylepšením je například odstranění madla pro otevírání kufru, neboť ten teď lze otevřít pomocí moderního klíčku skrze dálkové ovládání.

Kompletní renovace a následná úprava každého vozu firmě údajně zabere přes 2 000 hodin, vše je navíc ruční práce – je tedy jasné, že tohle neskončí levně. Firma Caton si účtuje 474 tisíc liber, tedy 14 milionů Kč. Alespoň že je to včetně samotného vozu Austin-Healey. Rozhodně však půjde o dobře uložené peníze.

Načítám