Článek
Toyota nám poslední roky dělá radost. Kromě povedených běžných aut stále odhodlaně drží vlajku i na poli sporťáků a také off-roadů. Důkazem toho je zcela nový Land Cruiser, který staví na osvědčené koncepci s žebřinovým rámem, ale mixuje jí s moderní technikou, bez které bychom si život už neuměli ani představit.
Novinka (interně označená J250) vychází ze zámořského modelu J300, a proto oproti předchůdci o něco povyrostla. To ocení především posádka, která může mít až sedm členů – a všichni by si nyní měli užívat více životního prostoru (především ti chudáci sedící na sklopné třetí řadě už nebudou muset být vzrůstem jen malé děti).
Nová J250 | Předchozí J150 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 920 mm | 4 825 mm | +95 mm |
Šířka | 1 980 mm | 1 885 mm | +95 mm |
Výška | 1 860 mm | 1 850 mm | +10 mm |
Rozvor | 2 850 mm | 2 790 mm | +60 mm |
Objem kufru | 1 063 l | 621 l | +442 l |
Větší rozměry ho ale nebudou limitovat v terénu, nájezdové a přechodové úhly jsou stále excelentní. Designéři dokonce mysleli i na takové drobnosti, jako mírně zkosená kapota pro lepší výhled, užší boky, které se v terénu tak snadno nepoškrábou, nebo čelní světla krytá karoserií a snadno vyměnitelné panely kolem exponovaných míst v rozích nárazníku.
Inženýři k tomu přihodili vylepšené zavěšení kol s vyšší kříživostí s možností rozpojení předního stabilizátoru. Mimo asfalt také určitě využijete panoramatický kamerový systém, abyste se vyhnuli každé překážce, nebo asistenční systémy pro kontrolované sjíždění svahu (DAC) a udržování rychlosti jízdy (Crawl), zjednodušeny byly i off-roadové jízdní režimy (a Land Cruiser si umí načíst povrch automaticky sám). Novinkou je také elektrický posilovač řízení, který má lépe kompenzovat vliv terénu – aby se vám volant nekroutil a nekopal v rukách.
Při vývoji se ale v Toyotě hodně zaměřili na pohodlí a integraci moderních technologií, jenže tak, aby nepokazili vysokou ergonomii. V kabině tak najdete velké displeje (12,3palcový přístrojový štít a 9- nebo 12,3palcový dotykový infotainment), využívat můžete široké konektivity a online funkcí (včetně cloudové navigace nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci), zároveň je tu však spousta fyzických tlačítek a přepínačů, i klimatizace má vlastní panel – takže až v mrazivém ránu nastoupíte do auta, budete si moci přitopit i bez sundávání rukavic. Nebo si auto předehřejete dopředu prostřednictvím mobilní aplikace…
Jedinou motorizací pro Land Cruiser je čtyřválcový turbodiesel převzatý z minulé generace, který se ale v příštím roce dočká modernější verze vybavené mild-hybridním ústrojím. Jeho mocnou sílu 204 koní a 500 Nm přenáší na všechna čtyři kola nový osmistupňový automat, který by měl mít příjemnější projev než poněkud lenivý předchozí šestistupňový automat, Land Cruiser s ním navíc utáhne na kouli až 3,5 tuny.
Nový Land Cruiser se tak zdá být důstojným pokračovatelem více než 70leté tradice tohoto modelu. My jsme už měli možnost se s ním svézt a kolega Standa Kolman z něj byl nadšený: „V dnešní době jde o nebývalého tradicionalistu, který nezanevřel na normální motor a vytříbené off-roadové schopnosti, jež dále šperkuje slušným cestovním komfortem. Palubní a terénní pomocníci, to už je jen třešnička na dortu.“ Takže věříme, že se bude líbit i vám…
Počítejte ale s tím, že tenhle terénní specialista nevyjde lacino. Začíná se na částce 1 790 000 Kč za „pracovní verzi“ Prado (což odpovídá konkurenci v podobě LC 70 nebo INEOS Grenadier) a pokračuje se vesele až k částce 2 190 000 Kč za vrcholnou verzi Executive. České zastoupení Toyoty přesto eviduje už 300 objednávek a po úvodní sérii First Edition se jen zaprášilo. Tohle auto tedy trh opravdu potřebuje.