Hlavní obsah

Legenda se vrací! Toyota uvádí na český trh nový Land Cruiser, tradičního off-roadového drsňáka

Foto: Toyota ČR / Jan Kasl

Po kratičké pauze se na český trh vrací jeden z ikonických modelů japonské Toyoty – drsný off-road Land Cruiser. V terénu má být prý ještě schopnější, zároveň ale nabídne také víc pohodlí a moderních vychytávek.

Článek

Toyota nám poslední roky dělá radost. Kromě povedených běžných aut stále odhodlaně drží vlajku i na poli sporťáků a také off-roadů. Důkazem toho je zcela nový Land Cruiser, který staví na osvědčené koncepci s žebřinovým rámem, ale mixuje jí s moderní technikou, bez které bychom si život už neuměli ani představit.

Novinka (interně označená J250) vychází ze zámořského modelu J300, a proto oproti předchůdci o něco povyrostla. To ocení především posádka, která může mít až sedm členů – a všichni by si nyní měli užívat více životního prostoru (především ti chudáci sedící na sklopné třetí řadě už nebudou muset být vzrůstem jen malé děti).

Nová J250Předchozí J150Rozdíl
Délka4 920 mm4 825 mm+95 mm
Šířka1 980 mm1 885 mm+95 mm
Výška1 860 mm1 850 mm+10 mm
Rozvor2 850 mm2 790 mm+60 mm
Objem kufru1 063 l621 l+442 l
Foto: Toyota ČR / Jan Kasl

Nový Land Cruiser povyrostl, aby nabídl více místa posádce.

Větší rozměry ho ale nebudou limitovat v terénu, nájezdové a přechodové úhly jsou stále excelentní. Designéři dokonce mysleli i na takové drobnosti, jako mírně zkosená kapota pro lepší výhled, užší boky, které se v terénu tak snadno nepoškrábou, nebo čelní světla krytá karoserií a snadno vyměnitelné panely kolem exponovaných míst v rozích nárazníku.

Foto: Toyota ČR / Jan Kasl

Hranatá karoserie je nejpraktičtější, nový J250 se v tom inspiroval od ikonické řady 70.

Inženýři k tomu přihodili vylepšené zavěšení kol s vyšší kříživostí s možností rozpojení předního stabilizátoru. Mimo asfalt také určitě využijete panoramatický kamerový systém, abyste se vyhnuli každé překážce, nebo asistenční systémy pro kontrolované sjíždění svahu (DAC) a udržování rychlosti jízdy (Crawl), zjednodušeny byly i off-roadové jízdní režimy (a Land Cruiser si umí načíst povrch automaticky sám). Novinkou je také elektrický posilovač řízení, který má lépe kompenzovat vliv terénu – aby se vám volant nekroutil a nekopal v rukách.

Foto: Toyota ČR / Jan Kasl

V jádru je Land Cruiser stále drsným off-roadem a mechanika tomu odpovídá, nechybí redukční převodovka ani uzamykatelné diferenciály.

Při vývoji se ale v Toyotě hodně zaměřili na pohodlí a integraci moderních technologií, jenže tak, aby nepokazili vysokou ergonomii. V kabině tak najdete velké displeje (12,3palcový přístrojový štít a 9- nebo 12,3palcový dotykový infotainment), využívat můžete široké konektivity a online funkcí (včetně cloudové navigace nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci), zároveň je tu však spousta fyzických tlačítek a přepínačů, i klimatizace má vlastní panel – takže až v mrazivém ránu nastoupíte do auta, budete si moci přitopit i bez sundávání rukavic. Nebo si auto předehřejete dopředu prostřednictvím mobilní aplikace…

Foto: Toyota ČR / Jan Kasl

Moderní technika vám má ulehčit jízdu v terénu i zpříjemnit každodenní soužití.

Jedinou motorizací pro Land Cruiser je čtyřválcový turbodiesel převzatý z minulé generace, který se ale v příštím roce dočká modernější verze vybavené mild-hybridním ústrojím. Jeho mocnou sílu 204 koní a 500 Nm přenáší na všechna čtyři kola nový osmistupňový automat, který by měl mít příjemnější projev než poněkud lenivý předchozí šestistupňový automat, Land Cruiser s ním navíc utáhne na kouli až 3,5 tuny.

Nový Land Cruiser se tak zdá být důstojným pokračovatelem více než 70leté tradice tohoto modelu. My jsme už měli možnost se s ním svézt a kolega Standa Kolman z něj byl nadšený: „V dnešní době jde o nebývalého tradicionalistu, který nezanevřel na normální motor a vytříbené off-roadové schopnosti, jež dále šperkuje slušným cestovním komfortem. Palubní a terénní pomocníci, to už je jen třešnička na dortu.“ Takže věříme, že se bude líbit i vám…

Počítejte ale s tím, že tenhle terénní specialista nevyjde lacino. Začíná se na částce 1 790 000 Kč za „pracovní verzi“ Prado (což odpovídá konkurenci v podobě LC 70 nebo INEOS Grenadier) a pokračuje se vesele až k částce 2 190 000 Kč za vrcholnou verzi Executive. České zastoupení Toyoty přesto eviduje už 300 objednávek a po úvodní sérii First Edition se jen zaprášilo. Tohle auto tedy trh opravdu potřebuje.

Načítám